Marketing etniczny: jakie korzyści płyną z segmentacji klientów?

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Marketing etniczny: jakie korzyści płyną z segmentacji klientów?

Nie ma jednego uniwersalnego podejścia do marketingu. Nie ma gotowego rozwiązania, po które wystarczy sięgnąć, by zapewnić firmie wyniki. Dlaczego? Ponieważ w rzeczywistości wszyscy jesteśmy indywidualistami – wszyscy mamy różne upodobania, antypatie, przekonania, emocje, pragnienia i motywacje. Na tym przekonaniu opiera się marketing etniczny, który bierze pod uwagę unikalne cechy swoich odbiorców, skupia się na analizie dostępnych informacji demograficznych i przygotowaniu kampanii trafiających do poszczególnych potrzeb i zainteresowań.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Niebezpieczeństwo uogólnienia

Marketing etniczny jest potężniejszy i skuteczniejszy, ponieważ rozszyfrowuje język danej publiczności i dostosowuje przekaz do konkretnego segmentu kulturowego na rynku. Innowacje, takie jak marketing w mediach społecznościowych i ogólnie w Internecie sprawiły, że dotarcie do szerszej publiczności jest obecnie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Możemy rozmawiać z potencjalnymi klientami, którzy znajdują się w zupełnie innym regionie i jeszcze kilka lat temu nie mogliby o nas usłyszeć. Aby do nich dotrzeć trzeba jednak przygotować odpowiedni przekaz – indywidualny dla każdej z docelowych grup.

Jest kilka sposobów na podzielenie puli konsumentów na różne grupy, aby stworzyć najbardziej odpowiedni przekaz dla każdego, indywidualnego rynku. Wiek, lokalizacja geograficzna, płeć czy zainteresowania to pierwsze co należy segmentować, i dziś jest to już niemal standardem. Jednak wciąż niewiele firm w pełni docenia wartość umieszczania kultury, pochodzenia etnicznego i języka na szczycie listy segmentacji – zauważa Matylda Setlak, właścicielka agencji All 4 Comms. – Może to prowadzić do ogromnych strat w zyskach i szansach, ponieważ osoby z różnych środowisk mogą inaczej interpretować wysyłaną do nich wiadomość – dodaje.

Korzyści płynące z segmentacji rynku

Jednym z głównych powodów, dla których kampanie marketingowe odnoszą sukcesy jest fakt, że ich twórcy naprawdę starają się zrozumieć swoich odbiorców. Dobry research to podstawa. Mówiąc najprościej, im więcej wiemy o tym, kto może potrzebować naszego produktu bądź usługi, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziemy rozwijać się w kierunku, który skutecznie odwołuje się do gustów każdego kupującego. A to niesie za sobą wymierne korzyści.

Co daje nam segmentacja klientów?

Redukcja kosztów

Staroświecka koncepcja "marketingu masowego" mająca na celu zwrócenie uwagi najszerszego – możliwego wyboru konsumentów niesie za sobą olbrzymie koszty. Marketing etniczny i ostrożna segmentacja ogranicza obszar klientów i pozwala efektywniej wykorzystać budżet w każdym obszarze.

Lepsze ukierunkowanie na biznes

Staranna segmentacja może również pomóc firmie w zidentyfikowaniu obszarów, na których ta powinna się skupić. Produkt dla wszystkim to bowiem, bardzo często, produkt dla nikogo. Próby zadowolenia wszystkich konsumentów mogą zaszkodzić unikatowemu punktowi sprzedaży i ograniczyć tożsamość marki. Ustalenie, kim są potencjalni klienci, pomoże ustalić drogę jaką powinniśmy obrać i skoncentrować wysiłki na rzeczach, które działają najlepiej i mają szansę się sprawdzić.

Rozwój produktu

Skoncentrowanie się na indywidualnych potrzebach różnych osób w ramach typowej grupy odbiorców, pozwala na dostosowanie usług i produktów do potrzeb konkretnych klientów.

Jeśli w działaniu kierujemy się zasadami marketingu etnicznego, z łatwością zauważymy, że klienci z różnych kultur częściej kupują określony pakiet narzędzi lub aplikacji. Mając to na uwadze, można rozważyć połączenie określonych produktów w kampaniach ponownego kierowania lub na przykład przygotować celowaną ofertę dla klientów poszukujących określonego zakresu rozwiązań.

Weryfikacja rynku

Im więcej wysiłku poświęcamy na poznanie obecnych odbiorców, tym więcej luk w produkcie czy usłudze jesteśmy w stanie dostrzec i zrozumieć, na przykład dlaczego nie są one atrakcyjne dla konkretnych grup.

W przypadku mniejszości narodowych, czyli Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii, czynnikiem hamującym zdobycie nowych klientów może być na przykład brak tłumaczenia na stronie produktu. Mając doświadczenia z daną społecznością, jesteśmy w stanie szybko wykryć (tak oczywisty!) problem, który dla osób nieznających grupy narodowościowej, nie zdających sobie sprawy z tego, że język może być dla nich barierą, stanowi przeszkodę nie do pokonania – tłumaczy Matylda Setlak.

Skuteczne utrzymanie klientów

Już samo użycie segmentacji, aby przyciągnąć konkretnych odbiorców, generuje wśród klientów przekonanie, że ich potrzeby są dostrzegane. Jest to niezbędne do budowanie zaufania między firmą a użytkownikami.

Etniczny nie zawsze oznacza wielokulturowy

Marketing etniczny nie zawsze wiąże się z koniecznością wykraczania poza oczekiwania osób z określonych kultur. Chodzi jedynie o to, by szukać sposobów na jak najdokładniejsze dopracowanie swojej wiadomości, którą kierujemy do danej społeczności – jak można do niej dotrzeć? Jaki jest styl życia jej przedstawicieli? Jak wzbudzić w nich emocje?

Starajmy się znaleźć odpowiedź na wszystkie te pytania i nie zapominajmy, że w działaniu każdej firmy spójność jest kluczowa. Naszym celem powinno więc być utrzymanie tego samego głosu, tonu i wiadomości w całym szeregu segmentów reklamowych, aby klienci mogli nas rozpoznać bez względu na pochodzenie społeczne czy kulturowe.

 

Źródło: all4comms.com

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij