TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Duplikacja treści a prowadzenie działań SEO

Duplikacja treści a prowadzenie działań SEO
Pozycjonując swoją stronę WWW, musimy pamiętać o wielu czynnikach, które Google bierze pod uwagę przy ustalaniu rankingu wyszukiwania. Odpowiednio zoptymalizowana strona pozbawiona duplikacji treści, wyłącznie z unikalnym contentem - to podstawa, jeśli chcemy walczyć o wysokie pozycje w SERP`ach.
O autorze
3 min czytania 2013-06-21

grafika: fotolia.pl

Chciałbym przybliżyć Wam problem duplicate content i wpływu tego zjawiska na prowadzenie działań SEO. Co ciekawe, zjawisko to występuje nie tylko w dużych portalach czy serwisach e-commerce, ale również na małych stronach firmowych czy blogach. Przygotowując audyty SEO, nie spotkałem się jeszcze z serwisem, który nie posiadałby kilku wersji tej samej podstrony, produktu czy artykułu.

Na początku chciałbym zaznaczyć, iż Google nie nakłada filtrów za występowanie duplikacji treści w obrębie serwisu czy też poza nim. Zagłębiając się jednak w dalszą treść artykułu dowiecie się, że DC może wywołać wiele problemów, które ostatecznie mogą spowodować spadek w rankingu.

Czy moja strona ma problem z duplikacją treści?

Na samym początku musimy poszukać ewentualnych wystąpień DC w obrębie naszego serwisu. W tym celu możemy skorzystać z wielu darmowych narzędzi. Najprostszym sposobem będzie jednak skopiowanie dowolnego fragmentu treści ze strony i sprawdzenie w Google, czy znajduje się on na kilku podstronach w naszym serwisie. Aby ograniczyć wyniki wyłącznie do naszej strony sugeruję użyć operatora site:twojadomena.pl. Czynność tą najlepiej jest powtórzyć kilka razy dla różnych treści.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niestety metoda ta nie daje nam 100% gwarancji wykrycia duplikacji treści chociażby dlatego, iż w przypadku dużego serwisu, nie będziemy sprawdzać każdej podstrony osobno. Aby uzyskać dokładniejsze dane sugeruję wykorzystać Narzędzia Google dla Webmasterów. W kategorii Optymalizacja -> Udoskonalenia HTML znajdziecie informacje o powtórzeniach tytułów oraz opisów stron. Jest to miejsce, do którego każdy z Was powinien zajrzeć w poszukiwaniu duplicate content.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Osobom, które nie lubią narzędzi Google (też się tacy zdarzają), sugeruję wykorzystać darmowy program o nazwie Xenu’s Link Sleuth.

Do czego może doprowadzić duplikacja treści?

Tak jak wspominałem na początku artykułu, wewnętrzna jak i zewnętrzna duplikacja treści nie spowoduje nałożenia filtru na serwis (oczywiście sytuacja wygląda inaczej jeśli serwis jest zwykłym spamem tworzonym wyłącznie na bazie zduplikowanej treści).

Z chwilą, gdy robot Google trafia na DC w obrębie jednej domeny, sam decyduje czy podstrona A, B, a może C zawiera oryginalną treść. Może nastąpić sytuacja, w której robot dokona złego wyboru i tym samym w wynikach wyszukiwania będzie pojawiać się strona, która dla nas nie jest priorytetowa.

Kolejnym negatywnym skutkiem może być utrata tzw. „link juice”, czyli wartości linków prowadzących do strony internetowej np. w momencie kiedy strona główna występuje pod kilkoma różnymi adresami, do których prowadzą odnośniki zewnętrzne. W przypadku, gdy jesteś właścicielem dużego serwisu czy sklepu internetowego musisz również liczyć się z dużą ilością zużytego transferu, jaką generują roboty wyszukiwarek. W momencie kiedy w serwisie znajduje się duża ilość zduplikowanej treści, roboty zużywają transfer, a co za tym idzie generują niepotrzebne koszty.

Kolejnym istotnym skutkiem wystąpienia DC może być zmniejszenie się skuteczności robotów wyszukiwarek w poszukiwaniu unikalnej treści, co przekłada się na rzadsze wizyty robotów w serwisie.

Najczęstsze przyczyny występowania duplicate content

Przeprowadzając audyty SEO można trafić na wiele miejsc, które powodują DC w obrębie serwisu. Poniżej najczęstsze przypadki.

Adres z www i bez www

Nie wszyscy pewnie wiedzą, że dla Google strona zawierająca prefiks www jest innym adresem niż strona, która go nie zawiera. Zapominając o tym bardzo często doprowadzamy do sytuacji, kiedy nasz serwis występuje pod dwoma różnymi adresami, co powoduje całościową duplikację naszej strony. Aby uniknąć takiej sytuacji należy zdecydować się na jedną formę, a następnie utworzyć przekierowanie 301. Trzeba jednak pamiętać aby przekierowanie zostało utworzone w modelu 1:1, czyli konkretną podstronę w jednym serwisie należy przekierować na odpowiadającą jej podstronę w drugim serwisie.

index.php/html w adresie URL

Kolejnym przykładem DC jest sytuacja, w której strony w serwisie występują pod adresami zawierającymi np. element index.php lub index.html i adresami, które tego elementu nie posiadają np. www.domena.pl i www.domena.pl/index.php. Podobnie jak w pierwszym przypadku, również tu rozwiązaniem jest utworzenie przekierowania 301 na adresy, które nie posiadają tych elementów.

Kilka podstron z tym samym produktem

Problem ten pojawia się bardzo często w momencie, gdy jeden produkt znajduje się w kilku kategoriach tematycznych, a jego adres URL może posiadać różne formy, w zależności od ścieżki, jaką przebył użytkownik aby się do niego dostać. Dodatkowo, duplikacja powstaje również w momencie, kiedy jeden produkt posiada kilka rozmiarów lub wersji kolorystycznych. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie prezentowanie produktów pod adresami URL, które nie posiadają kategorii i cech produktów np. www.domena.pl/nazwa-produktu. Kolejna możliwość to użycie stron kanonicznych, czyli preferowanych wersji pewnego zestawu stron o podobnej lub tej samej treści.

Miejcie na uwadze, że są to tylko trzy przykłady, a problem duplikacji treści może występować w wielu innych miejscach np. podczas paginacji lub przy występowaniu parametrów śledzących w adresach URL.

Mateusz Rzetecki – SEO Specialist w Bluerank

SEO Specialist w Bluerank. Realizuje kampanie search engine optimization, m.in. dla firm z branży budowlanej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej, jak i marek z sektora e-commerce. Absolwent Politechniki Poznańskiej. Autor artykułów na blogu bluerank.blogspot.com.