TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Facebook przez pryzmat okularów VR

Facebook przez pryzmat okularów VR
Technologia wirtualnej rzeczywistości w najbliższych latach stanie się silnym trendem. Umożliwi wielu użytkownikom doświadczanie nieznanych dotąd wrażeń związanych z poznawaniem miejsc, produktów i pielęgnowaniem relacji społecznych.
O autorze
3 min czytania 2018-04-05

Marki reklamujące się na Facebooku będą musiały stanąć przed ważnym pytaniem – czy mają zamiar wykorzystać ten potencjał, zainwestować i zrobić to naprawdę dobrze?

VR (virtual reality) w pierwszym skojarzeniu jest utożsamiana z wyizolowanym, komputerowym środowiskiem, które zostało zaprojektowane od A do Z. Wkraczając do niego, specjalnie zaprojektowane doświadczenia wizualne i akustyczne odgradzają nas od rzeczywistości. Zakładając gogle, doświadczamy zjawiska immersji, czyli kompletnego “zanurzenia się” w wirtualnym świecie, którego eksploracja należy wyłącznie do nas. Dodatkowo przestrzenny dźwięk 3D wpływa na wzmocnienie przekazu i postrzeganie otoczenia, przez co mamy wrażenie, że docierają do nas wysoce realistyczne bodźce.

Rynek VR

Obserwujemy rosnące zainteresowanie tą technologią, o czym świadczą badania CCS Insight informujące nas o tym, że w 2021 r. na świecie zostanie sprzedanych ok. 70 mln sztuk headsetów VR, a wg Statista wartość rynku VR i AR wyniesie wówczas 215 miliardów dolarów.

To, co zachęca konsumentów do korzystania z dobrodziejstwa VR, to nie tylko ciekawość, ale też coraz większa dostępność sprzętu, idąca w parze z jego malejącą ceną. Gigantami wśród dostawców urządzeń są Samsung Gear VR, Sony PlayStation VR i Oculus Rift. Tuż za nimi a podążają takie firmy jak TLC i HTC. Inwestując w sprzęt powyższych marek, musimy liczyć się nawet z czterocyfrową kwotą. Na szczęście kwestia finansowa nie musi być barierą, która pozbawi nas tej przygody. Dla początkującego odkrywcy świata awatarów w dużym skrócie wystarczy smartfon z żyroskopem oraz kartonowe okulary Google Cardboard, które można kupić za około 20 zł.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Bez sprzętu też się da! Wycieczkę do wirtualnej rzeczywistości można również odbyć, odwiedzając jeden z kilkunastu salonów VR w Polsce lub wybierając na seans filmowy do warszawskiego Multikina w Złotych Tarasach.

Facebook i jego społecznościowy wymiar w wirtualnej odsłonie

Gdy w 2014 roku Zuckerberg nabył firmę Oculus, niewątpliwie jednym z jego głównych celów było przedstawienie sposobu na realizację społecznościowej roli Facebooka w całkowicie wirtualnym świecie. Na konferencji Oculus Connect 3 w październiku 2016 r. Mark za pomocą gogli Oculus Rift i kontrolerów ruchowych Oculus Touch zaprezentował swoją wizję komunikacji dzięki VR, rozmawiając z dwoma innymi osobami występującymi jako awatary. Konwersacja sprawnie przenosiła się w inne miejsca: pod wodę, na Marsa, do biura Zuckerberga, gdzie uczestnicy rozegrali partię kart, szachów, oglądali film, a nawet walczyli na miecze, które mogli samodzielnie zaprojektować.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na koniec wirtualnej podróży, znaleźli się w mieszkaniu Marka, w którym ten przeprowadził rozmowę ze swoją żoną za pomocą Messengera i zrobił pamiątkowe selfie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nowy wymiar komunikacji jest osiągalny. Dzięki Facebook Spaces my również możemy umówić się na wirtualne spotkanie z trójką wybranych znajomych z naszej listy kontaktów na Facebooku, jak i wejść w interakcję z innymi ludźmi, którzy nie posiadają gogli, jednocześnie eksplorując nowe możliwości obecności na tym portalu.

Takie miejsce daje nam większe pole do popisu. Niebawem będziemy dzielić się swoimi wspomnieniami w formie doświadczeń zamkniętych w wirtualnie stworzonym świecie awatarów, gdzie niemalże bez ograniczeń możemy puścić wodzę fantazji i wykreować swój wizerunek w zupełnie inny sposób. Bardzo możliwe, że zaczniemy inaczej postrzegać spędzanie czasu wolnego ze znajomymi, damy się wciągnąć w wielogodzinną rozgrywkę o charakterze gry i Facebook zatrzyma nas zdecydowanie na dłużej.

VR w wymiarze wizerunkowo-sprzedażowym

Branża marketingowa powinna zdawać sobie sprawę z faktu silnego oddziaływania VR na klientów. Wobec tego powstaje pytanie, czy potrafiłaby wykorzystać siłę wirtualnego przekazu?

W tym medium zaprasza się konsumenta do współtworzenia komunikatu reklamowego – wprost do jego źródła. Uczestnik, zaintrygowany pełnieniem w nim roli głównego bohatera i wizją doświadczenia wirtualnych wrażeń, może bez problemu zanurzyć się w świecie marki oraz samodzielnie odkryć cechy oferowanego produktu. Można to nazwać wyższym poziomem storytellingu, gdyż przede wszystkim dzięki wirtualnej gościnności buduje się więź, a uczestnicy wyrażają realne emocje w zetknięciu się z tym światem, który łudząco przypomina autentyczny. To, co jest tutaj kluczowe, to wysoka jakość wirtualnego środowiska, o jaką należy zadbać, aby proces poznawania przez doświadczanie był jak najbardziej realistyczny.

Branże, w których śmiało można wykorzystać potencjał VR to nieruchomości, turystyka, motoryzacja czy branża eventowa – zobaczcie przykłady:




Nowy poziom uwagi

Kampanie reklamowe walczą o uwagę odbiorców, którzy uodparniają się na przekaz o wydźwięku sprzedażowym, podnosząc coraz wyżej poprzeczkę ich twórcom. Jeśli dzięki popularności świata VR konsumenci zaprzyjaźnią się z nim, będą tam pielęgnować swoje relacje, budować rzeczywistość i kreować własny wizerunek w Facebook Spaces, marki powinny za nimi podążyć, aby móc dotrzeć do nich z zaawansowanym przekazem reklamowym.

Wirtualnie aktywni

Trzeba mieć na uwadze to, że bierna konsumpcja treści będzie zastąpiona aktywnym uczestnictwem w tworzeniu nowych scenariuszy, a indywidualne wrażenia konsumentów będą na wagę złota i to one odegrają decydującą rolę w relacji marka-konsument. Pozostaje liczyć na to, że na potrzeby reklamodawców w opcjach targetowania na Facebooku pojawi się kiedyś możliwość dotarcia do grupy osób, które poprzez doświadczanie w Facebook Spaces faktycznie kupują. Pozwoliłoby to na wstępną analizę zachowań użytkowników wirtualnego świata, który wspólnie z nimi marki będą tworzyć.

 

źródła: 

mobirank.pl/2017/09/10/ktore-firmy-sa-liderami-rynku-wirtualnej-rzeczywistosci/
pclab.pl/news74603.htm  
www.statista.com/statistics/591181/global-augmented-virtual-reality-market-size/ 
gadzetomania.pl/57592,oculus-rift-htc-vive-najlepsze-gogle-vr  
www.bankier.pl/wiadomosc/Salony-VR-nowa-rozrywka-Polakow-7485256.html 
multikino.pl/multikino-vr
socialpress.pl/2017/04/przyszlosc-facebooka-czyli-co-zaprezentowano-podczas-konferencji-f8/