Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Strategia od podstaw: wypływamy z portu

Strategia od podstaw: wypływamy z portu
Chcesz założyć sobie fanpage na Facebooku, żeby promować swój produkt. Wiesz, w jaki sposób masz pisać posty? Czy chcesz być wyzywający i ironiczny, może grzeczny i miły, a może chcesz stanowić prawdziwą kopalnię wiedzy dla fanów? Dlaczego akurat fanpage?
O autorze
2 min czytania 2013-06-27

grafika: fotolia.pl

Przeczytaj część pierwszą > Strategia od podstaw: na wzburzonych morza falach

Uzasadnienie, że wszyscy mają, nie jest odpowiednie. Może Twoja grupa docelowa – czyli kto? – jest w zupełnie innym kanale. A w ogóle, to po co zakładasz? Żeby sprzedawać? Poprawiać wizerunek? Zwiększać bazę klientów? Tak, wiem. Na pewno wszystko naraz.

To trochę jak z wyborem statku w typowych grach dla handlarzy i piratów – czy wolisz mały zwinny jachcik, który szybko płynie, ale nie weźmie zbyt wielu marynarzy i towarów, czy może jednak większą karawelę, ale pełna ludzi, towarów i sprzętów?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Strategia jako dokument powinna odpowiedzieć na tego typu pytania. To właśnie ona powinna być podstawą tworzenia nowych kanałów komunikacji, działań marketingowych (w tym w social mediach) i być swoistą wykładnią dla wielu innych działań.

Założenia strategiczne

Każdy dokument strategiczny warto zacząć od założeń. Innymi słowy, określamy sobie cel podróży, zakładamy pewien budżet, skład osobowy, potrzebne narzędzia i to wszystko, co warto określić na początku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na potrzeby naszego tekstu wymyślmy sobie firmę Czaplicka Co., która zajmuje się wydawaniem książek o social mediach. Swoją strategię Monika, prezeska firmy, zaczyna tworzyć od określenia założeń, które będą zgodne z misją jej organizacji. Misję określiła już wcześniej analizując swój produkt, rynek docelowy, grupy klientów i formy dotarcia do nich oraz technologie produkcji. Z braku historii i określonych celów strategicznych na kształt misji jej firmy miało wpływ tylko otoczenie, zasoby firmy oraz przewaga konkurencyjna.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Misja opierała się na tym, żeby oferować jak najlepsze publikacje dotyczące social mediów dla osób zainteresowanych tym tematem – amatorów i profesjonalistów – jedynie w formach elektronicznych w jak najniższej cenie, pamiętając zarazem o jak najlepszym wynagradzaniu ich autorów, tak, aby edukować i zwiększać zrozumienie social mediów jako narzędzia marketingowego.

Wiemy już, po co istnieje przedsiębiorstwo, do czego dąży, kto jest klientem i jakie potrzeby zaspokaja. Nie jest to najbardziej zwięzła misja, jaką można byłoby napisać, ale jest dość elastyczna i chyba oryginalna.

Wróćmy jednak do strategii. Założeniem strategii, którą przygotowała prezeska Czaplicka było przygotowanie jej firmy do działań w social mediach. Oczywiście, taki dokument powinien być zgodny z całościową strategią marketingową, więc dla uproszczenia uznajmy, że tak jest.

Cel rozpoczęcia działań w social mediach to, na początek, zbudowanie zasięgu, czyli zapoznanie potencjalnych klientów z ofertą wydawnictwa. Monika stosuje model EEIA, czyli zasięg, zaangażowanie, wpływ, akcja, który opisuje w jaki sposób prowadzić działania marketingowe w mediach społecznościowych. Musi więc zacząć od założenia jakichś profilów w sieci, żeby ludzie mogli śledzić działania jej firmy. Swoją strategię przygotowuje na rok, ponieważ zamierza ją po tym czasie zrewidować. Zwykle jednak planuje się na 3-5 lat. Cel powinien być SMART – mamy więc określenie w czasie (rok), jest prosty (zbudowanie zasięgu w social mediach) i osiągalny, jest istotny dla istnienia firmy, ale zdecydowanie nie jest mierzalny. Monika postanowiła określić, że w ciągu roku uzyska w sumie 2000 fanów/subskrybentów na swoich profilach. Mierzalny, istotny, prosty i osiągalny.

Podsumujmy:

misja obejmuje:

  • po co jest firma
  • do czego dąży
  • grupę docelową
  • zaspokajane potrzeby

cechy misji:

  • elastyczna
  • zwięzła
  • oryginalna

5 elementów wpływających na misję:

  • historia firmy
  • cele strategiczne
  • otoczenie
  • zasoby
  • przewaga konkurencyjna

model EEIA:

  • zasięg (exposure)
  • zaangażowanie (engagment)
  • wpływ (impact)
  • akcja (action)

SMART:

  • Prosty (Simple)
  • Mierzalny (Measurable)
  • Osiągalny (Achievable)
  • Istotny (Relevant)
  • Określony w czasie (Timely defined)

Przygotowywanie strategii zaczynamy od założeń i celów, które muszą być zgodne z misją firmy. Cele powinny być SMART, a przy planowaniu kwestii w social mediach warto pamiętać o modelu EEIA (oczywiście można wykorzystywać również inne modele). W założeniach zawieramy także nasze zasoby i ważne informacje.

Wiemy już, dokąd płyniemy – określiliśmy cel podróży – ale nadal daleko nam do wypłynięcia w morze. Przed nami przegląd tego, co mamy w tej chwili, czyli analiza sytuacji wyjściowej. Ale zanim ruszymy dalej – przerwa na miłą szklaneczkę rumu w cieniu palmy :). Zasłużyliśmy.

Przeczytaj część pierwszą > Strategia od podstaw: na wzburzonych morza falach

Kolejne części >