PragmatIQ – kancelaria z mocnym charakterem. Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
PragmatIQ – kancelaria z mocnym charakterem. Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Tradycyjnie kancelarię prawną tworzą partnerzy. Nazwiska w nazwie z dopiskiem ‘i wspólnicy’ to najbardziej oczywiste skojarzenie, gdy mówimy o prawnikach. PragmatIQ to kancelaria pomyślana zupełnie inaczej. Do agencji zgłosiła się, ponieważ potrzebowała dobrej komunikacji i konkretnych rozwiązań.

Założenia projektu

Prawnicy z PragmatIQ mają ogromną wiedzę we własnych, wybranych specjalizacjach, a swoje działania opierają głównie o content marketing. Zanim kancelaria się rozrosła, bardzo dużo czasu poświęcono na tworzenie platformy wypełnionej specjalistyczną treścią, analizami i użytecznymi poradami dla osób poszukujących informacji z zakresu prawa spółek oraz prawa podatkowego.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Mimo szeroko zakrojonych działań i pozytywnego odzewu odnośnie udostępnianych treści, PragmatIQ borykał się z jednym zasadniczym problemem, liczba pozyskiwanych klientów była nieproporcjonalna w stosunku do czasu i zaangażowania. To był moment, w którym postanowiono, żeby zgłosić się do agencji.

Wyzwania

Głównym zadaniem było spięcie wszystkiego co PragmatIQ zdążył już stworzyć, napisać oraz udostępnić szerszej publiczności w jednym, spójnym projekcie. Nie było wątpliwości, czym kancelaria się zajmuje, ani że jest wysoce wyspecjalizowana w spółkach i podatkach. Świadczyło za tym ich doświadczenie oraz wszystkie profesjonalne analizy i porady zamieszczone w witrynach prowadzonych przez PragmatIQ.

Bogactwo treści i różnorodnych komunikatów było jednak da klientów kłopotliwe. Minima musiała całą tę wiedzę uporządkować, zaprojektować zrozumiałą komunikację i dodać do produktów wypracowanych przez PragmatIQ język korzyści. W jasny i przejrzysty sposób podkreślić to, co klient może zyskać współpracując z prawnikami z tej kancelarii.

Kodeks etyki zawodowej radców prawnych wymaga również, aby komunikaty reklamowe były stonowane, a prowadzone działania nie godziły w dobre imię zawodu. Zatem wybrane rozwiązania musiały się wyróżniać, ale nie mogły przekraczać przyjętych w kodeksie norm.

Motyw przewodni i proces projektowy

Współpraca z kancelarią rozpoczęła się od wywiadów i wielu rozmów. PragmatIQ musiał odpowiedzieć na szereg szczegółowych pytań odnośnie swojej działalności oraz zwyczajnie dać poznać się agencji lepiej. W ten sposób udało się zbudować fundament, który pozwolił Minimie pracować nad rozwiązaniami skrojonymi precyzyjnie pod potrzeby kancelarii.

W branży radców prawnych panuje bardzo duża konkurencja, a wybrane przez PragmatIQ specjalizacje mogą budzić mieszane uczucia. Rozwiązywanie sporów w spółkach to długoletnie spory o pieniądze, gdzie często wszystkie chwyty są dozwolone, zaś doradztwo podatkowe może kojarzyć się z chęcią unikania płacenia należnych zobowiązań. Chcąc odejść jak najdalej od negatywnych skojarzeń, w KV postanowiono podkreślić profesjonalizm, efektywność i uczciwość oferowanych przez PragmatIQ rozwiązań.

Zbliżenie na patrzące nam prosto w oczy postaci z amerykańskich banknotów w połączeniu z hasłem Stosując nasze rozwiązania, każdemu możesz spojrzeć prosto w oczy oraz żółto-czarnymi kolorami, stało się motywem przewodnim. Skojarzenie z biznesem i finansami jest oczywiste, ale nie nachalne. Z drugiej strony pewność wybranych do KV postaci buduje zaufanie, a bezkompromisowe hasło i mocne kolory zwracają uwagę odbiorcy oraz podkreślają siłę i wartość, jaką mają dla klienta doradcy z PragmatIQ. Tak zaprojektowany motyw przewodni został w zasadzie bez poprawek zaakceptowany przez kancelarię i stał się podstawą do zbudowania profesjonalnej i zrozumiałej marki dla PragmatIQ.

Proces projektowy

Na wszystkich sygnowanych przez PragmatIQ materiałach, książkach, witrynach internetowych i blogach pojawiają się nawiązania do głównego motywu. Przemyślane i dopracowane w najmniejszym szczególe materiały pomagają w pozyskiwaniu nowych klientów.

Minima w całości przeprojektowała i ujednoliciła treści, które PragmatIQ publikuje na swoich witrynach pragmatiq.pl, doradzamy.to oraz komandytowa.pl. Blogi i strona internetowa musiały zachować spójny charakter, a jednocześnie spełniać swoje zadanie - czyli dopasować się do publikowanych na nich różnorodnych treści. Strony www pozwalają teraz kancelarii pozyskiwać klientów oraz promować się poprzez udostępnianie swoich porad i analiz w czytelnej, przystępnej formie. Aktualnie witryny odwiedza ponad 0,5 miliona unikalnych użytkowników rocznie, a średni czas korzystania z witryn przekracza 20 min, z powodzeniem można więc stwierdzić, że publikowane teksty trafiają do szerokiego grona odbiorców.

Forma wszystkich materiałów reklamowych ma bardzo duże znaczenie. Czasem jest to próba dotarcia do prezesów i osób zarządzających dużymi podmiotami gospodarczymi, czasem jest to potrzeba wzbudzenia zaufania i przekonania do siebie indywidualnego, mniejszego klienta.

Jednym z najlepszych przykładów takiej aktywności jest wydawnictwo Doradzamy.to. Periodyk wydawany przez PragmatIQ i wysyłany do aktualnych oraz potencjalnych klientów. Jest to format, z którego kancelaria korzysta stale, więc musiał być nieskomplikowany, w prosty sposób nadający się do edycji, tak aby bez trudu tworzyć kolejne numery. Jednocześnie musiał zwrócić uwagę czytelnika, zachować charakterystyczne elementy i zachęcić do czytania. Gazetowy layout zaprojektowany przez agencję służy kancelarii do dzisiaj, a działania marketingowe związane z periodykiem Doradzamy.to pozwoliły dotrzeć do osób, z którymi radca prawny, zgłaszający się bez żadnego uprzedzenia, nie ma szansy porozmawiać. Ponadto periodyk jest dla doradców formą promowania dobrych praktyk. Nie jest to nachalna reklama, ale rzetelna wiedza i fachowe analizy, które zachęcają do zasięgania porad prawnych w sytuacjach problematycznych.

Projektując direct mail agencja i kancelaria poszły o krok dalej. Chcąc mieć pewność, że działania przyniosą zamierzony skutek, zaprojektowano trzy zupełnie różne wysyłki. Każda z propozycji uwypuklała inne korzyści i oparta była o zupełnie odmienny komunikat. Wszystkie trzy opcje przetestowano na losowo wybranej grupie klientów PragmatIQ. Akcja oparta na wysyłce do klientów banknotu dwudolarowego spotkała się z najlepszym przyjęciem. Po teście zdecydowano się przeprowadzić wysyłkę na szeroka skalę.

Na KV kancelarii pojawia się postać z banknotu dwudolarowego, który bardzo rzadko występuje w obiegu. Powszechny przesąd jest taki, że jak już wpadnie w nasze ręce, to lepiej go zachować, bo przynosi szczęście. Dwudolarówka jest zatem w pewnym sensie kolekcjonerska, a jej wartość jest wyższa, niż wskazuje na to nominał. Wręczenie klientowi takiego banknotu stało się doskonałym nawiązaniem do wizerunku PragmatIQ. Prawnicy i doradcy są potrzebni klientowi tam, gdzie on sam nie jest w stanie samodzielnie podjąć dobrych decyzji - dwudolarówka zdaje się być dla tej sytuacji doskonałą metaforą. Widzimy 2 dolary, ale wartość jest wyższa. Jest to dla radcy mocny wstęp do rozmowy o tym, że to co na pozór wydaje się być jasne i zagwarantowane, wcale takie być nie musi.

Przygotowane przez Minimę materiały były nieszablonowe i eleganckie. Przy produkcji wykorzystano wysokiej jakości druk oraz papier, a akcentem były złote tłoczenia. Akcja z banknotem dwudolarowych została bardzo dobrze odebrana i zapamiętana. Nikt nie wyrzuci kolekcjonerskiego banknotu, a jednocześnie będzie pamiętał od kogo go dostał.

Współpraca

Mimo że od momentu rozpoczęcia współpracy z agencją, kancelaria poszerzyła charakter swojej działalności, wypracowany wspólnie motyw dalej reprezentuje najważniejsze dla radców wartości, do których odwołują się w swojej pracy.

Po zmianie wizerunku kancelaria dynamicznie się rozwinęła i znacząco poszerzyła swoją działalność. Liczba współpracowników wzrosła z 16 osób w 2014 roku do 28 aktualnie.

Kancelaria do dzisiaj zwraca się do agencji z prośbą o opiniowanie prowadzonych działań. Minima jest na bieżąco z nowymi pomysłami PragmatIQ i jeśli tylko pojawia się potrzeba, proponuje nowe rozwiązania. Tak się stało w przypadku porad video umieszczanych na YT. Rekordowy filmik oglądany jest ponad 1000 razy w miesiącu. Taka forma aktywności przynosi PragmatiQ stałe zlecenia, więc pojawiła się potrzeba, żeby nadać materiałom video jedną, spójna formę graficzną. Minima zaproponowała, aby oprzeć się na KV i obok wstępnych informacji o temacie filmiku pokazać prawnika, który prezentuje dana kwestię. Zaprojektowano również piktogramy, które pozwalają zwizualizować omawiane problemy. Taki zestaw pozwala PragmiatIQ w prosty sposób zobrazować najróżniejsze tematy, a powstająca seria video koresponduje z całościowym wizerunkiem.

Niewątpliwie PragmatIQ jest wymarzonym typem klienta. Wytrwale stosuje się do założeń CI, a wszystkie materiały związane z kancelarią są spójne graficznie. Nie ma znaczenia, czy projektowana jest oprawa książki do zbioru artykułów z zakresu działalności spółki komandytowej, czy prosta grafika na facebooka. PragmatIQ cierpliwie buduje swoją pozycję i już wypracował sobie cenną rozpoznawalność. Liczba osób korzystających z usług kancelarii od 2014 roku uległa potrojeniu, zaś w 2016 i 2017 roku działania promocyjne pozwoliły pozyskać 50% nowych klientów. Żółty kolor w środowisku radców prawnych jest niewątpliwie kojarzony tylko z jedną kancelarią – PragmatIQ.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij