TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Narzędziownia PR-owca (Cz. 1)

Narzędziownia PR-owca (Cz. 1)
Codzienna praca PR-owca to wiele różnych zadań, często wykonywanych w tym samym czasie. Odpowiedzialni są za monitoring mediów, kontakt z klientem, dziennikarzami, promocję i komunikację zewnętrzną firmy. Zawód ten wymaga ogromnej wielozadaniowości. Jakie narzędzia ułatwiają pracę?
O autorze
5 min czytania 2018-05-30

fot. unsplash.com

Sprawdziliśmy, z jakich programów i narzędzi korzystają w codziennej pracy Karolina Wojdecka, dbająca o PR Groupon Polska, Monika Skuza z DaWanda.pl, Karolina Śmiejkowska z x-kom, Monika Górka z DHL.

Najczęściej używane narzędzia to:

  • monitoring mediów i internetu: Meltwater, Google Alerts, IMM, Press-Service, Brand24, Sotrender, Newspoint
  • edycja i tworzenie dokumentów: Google docs, Office 365, Cold Turkey
  • korekta i redakcja tekstu: Ortograf.pl, iKorektor.pl, Jasnopis.pl i Logios.pl
  • analiza statystyk WWW: Google Analytics
  • planowanie kampanii: planer Google AdWords
  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna: MailChimp, Slack, Dotmailer, Microsoft Lync, Skype, AnoMail
  • ankiety i zbieranie danych: SurveyMonkey
  • raportowanie, analiza i wizualizacja danych: Tableau
  • przygotowywanie grafik: Canva, Snapseed
  • obsługa mediów społecznościowych: Sprinklr
  • mapowanie myśli: Mindmup
  • organizacja pracy i zarządzanie zadaniami, projektami: BaseCamp, Trello, Gmail, Kanban, Teamwork, Outlook (kalendarz), Microsoft Teams, Microsoft Note
  • biuro prasowe: Prowly
  • przesyłanie plików: WeTransfer, Dropbox
  • śledzenie trendów: BuzzSumo
  • selektor treści: Mashfeed, Pocket
  • prezentacje multimedialne: Prezi, PowerPoint
  • skracanie linków: Bit.ly 

Oto ulubione narzędzia PR-owców:

Karolina Wojdecka
Head of PR & Communications Groupon Polska oraz Groupon Shared Services Poland

  • Meltwater – służy do monitoringu mediów, czyli to jedno z podstawowych narzędzi pracy każdej osoby zawodowo zajmującej się marketingiem czy public relations. Pomaga nie tylko przy śledzeniu wzmianek medialnych, ale to także cenne narzędzie analizujące również big data, kanały społecznościowe i bazę danych dziennikarzy.
  • Google docs – jestem ich ogromną fanką. Pozwalają na łatwe tworzenie i równoległe edytowanie dokumentów przez nawet kilkanaście osób na raz przy zachowaniu totalnej kontroli nad dokumentem. Dodatkowe korzyści to możliwość tworzenia prezentacji, czy ankiet do wypełniania online i masa innych praktycznych rozwiązań.
  • Google Analytics – obowiązkowo; to nowoczesne i niezwykle przejrzyste narzędzie, umożliwiające gromadzenie wielu niezwykle cennych informacji na temat klientów i ich zachowań na stronie. Przydatne przy kampaniach wspierających PR, ale również w sytuacjach kryzysowych.
  • Planer Google AdWords – nie tylko pomaga wyszukać i wybrać właściwe słowa kluczowe do naszej kampanii, ale również prognozować ich skuteczność, planować budżet czy przeglądać statystyki wyszukań przekierowujących użytkowników na naszą stronę.
  • Mailchimp – jedno z przyjemniejszych narzędzi mailingowych, które wykorzystuję w komunikacji wewnętrznej. Umożliwia zarządzanie listami odbiorców i tworzenie estetycznych e-maili na podstawie dostępnych szablonów (również pod kątem tabletów i smartfonów).
  • LinkedIn – uważam, że lubiąc utrzymywać relacje biznesowe z ludźmi, warto zaprzyjaźnić się z serwisem LinkedIn. Dla mnie komentarze i konwersja z tego medium jest wyższa i bardziej wartościowa niż z pozostałych social mediów.
  • Basecamp – jak dla mnie najlepsze narzędzie do zarządzania projektami wewnątrz firmy. Pozwala nie tylko zapanować nad rozproszonymi informacjami, ale też wprowadza transparentność i jasny podział zadań w zespole. I co chyba najważniejsze, ogranicza liczbę spotkań projektowych i telefonów.
  • SurveyMonkey – rozwiązanie ułatwiające komunikację wewnątrz firmy – kreator spersonalizowanych ankiet, umożliwiający integrację z wieloma innymi aplikacjami. Jest to doskonałe narzędzie do zbierania informacji o naszym biznesie.
  • Tableau – choć to rozwiązanie business intelligence (BI), ale nie wymaga od użytkownika wiedzy na temat programowania ani też zaawansowanej wiedzy IT – to lubię 🙂 Intuicyjna obsługa i przejrzystość sprawiają, że tworzenie nowych raportów czy projektowanie dashboardów jest tak samo łatwe, jak obsługa arkuszy kalkulacyjnych w MS Excel.
  • Canva – przyjazny program do tworzenia przeróżnych obrazków, infografik czy postów. W tym potężnym artystycznym kombajnie znajdziemy masę darmowych szablonów, ikon, zdjęć czy fontów.
  • Sprinklr – ogromnie ułatwia automatyzację publikacji treści w social mediach. Pomaga również w utrzymaniu relacji z użytkownikami we wszystkich kanałach. Korzystam z niego nie tylko z perspektywy działu komunikacji, bo Sprinklr sprawdza się również w obsłudze klienta. Co więcej, doskonale wspiera monitoring kanałów online.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Monika Skuza
Head of PR, DaWanda.pl

Bycie PR-owcem w dzisiejszych czasach wiąże się nie tylko z korzystaniem z pakietu Office :), Świat przyspieszył, a wszyscy żyjemy w dobie startupów, które podpowiadają ciekawe, ułatwiające pracę rozwiązania. Oto moje top 10, choć spokojnie znalazłoby się nawet 25.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  •  Mindmup – to bardzo ciekawe, intuicyjne narzędzie do tworzenia mapy myśli. Przydaje mi się podczas układania w głowie większych projektów i ich składowych. Szczególnie cenię je, gdy tworzę strategie PR-owe, wyznaczam cele i szukam narzędzi do ich realizacji.
  • Slack – to z kolei ciekawe narzędzie i aplikacja do komunikacji wewnętrznej i zespołowej, czy zwyczajnie do wymiany wiedzy.
  • Trello – jest to webowa aplikacja do tworzenia list z zadaniami – idealnie pomaga w zarządzaniu czasem i tematami na tapecie. Porządkuje i jest trochę jak pamięć podręczna.
  • Gmail – to nie tylko poczta, ale kalendarze, pojemny dysk zewnętrzny, dokumenty online i możliwość pracy zespołowej właściwie z każdym, nie tylko w mojej organizacji.
  • Prowly – to z kolei narzędzie do tworzenia treści dla dziennikarzy: informacji prasowych, inspiracji, pokazywania trendów. To takie kreatywne biuro prasowe, dzięki któremu w bardziej przystępny sposób opowiada się historie.
  • WeTransfer – bez tego narzędzia chyba nikt nie wyobraża sobie pracy, a PR-owcy szczególnie. Jest bardzo pomocne w wysyłaniu konkretnym odbiorcom dużych plików. Często korzystam z niego, kiedy muszę przesłać dziennikarkom czy stylistkom duże paczki packshotów, zdjęć do druku czy filmy.
  • BuzzSumo – dzięki niemu łatwo jest śledzić najnowsze trendy w mojej branży i ciekawe historie. Wystarczy wpisać temat w pasku wyszukiwania, a BuzzSumo dostarczy wszystkie najpopularniejsze treści na ten temat. To doskonałe narzędzie PR do budowania strategii contentowych.
  • Canva – jest to narzędzie bardzo pomocne w szybkim tworzeniu grafik do social mediów. Narzędzie intuicyjne i ładne 🙂
  • Google Alerts – w prosty sposób i za darmo codziennie monitoruje dla mnie sieć. W mojej branży śledzę różne trendy w zależności od pory roku i miesiąca, więc mogę swobodnie żonglować wyszukiwanymi frazami.
  • Mashfeed – pomaga mi odnaleźć się w gąszczu social mediów, więc skupiam się na treściach, które faktycznie mnie interesują.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Karolina Śmiejkowska
Specjalista ds. public relations x-kom

  • Instytut Monitorowania Mediów/Press-Service i Google Alerts – dzięki tym narzędziom śledzę efekty moich działań i podglądam, co robi konkurencja. Tak zaczynam i kończę każdy dzień.
  • Brand24, Sotrender – pozwalają mi na dokładny monitoring i analizę skuteczności komunikacji w mediach społecznościowych.
  • Ortograf.pl i iKorektor.pl – to narzędzia, przy pomocy których mogę sprawdzić tekst pod kątem poprawności ortograficznej, stylistycznej, gramatycznej i typograficznej.
  • Jasnopis.pl i Logios.pl – pozwalają sprawdzić poziom trudności napisanego tekstu. Dzięki temu wiem, które konstrukcje zdań zamienić na prostsze, jakie słowa uprościć, przez co tekst staje się bardziej zrozumiały dla szerokiej grupy odbiorców.
  • Kanban, Teamwork, Trello – to świetne narzędzia do zarządzania projektami, zwłaszcza kiedy projekt wymaga zaangażowania sporej liczby osób.
  • Prezi, PowerPoint – z tych narzędzi najczęściej korzystam, tworząc prezentacje multimedialne.
  • Wetransfer i Dropbox – za ich pośrednictwem możesz przesłać pliki, których nie pomieści zwykła skrzynka emailowa.
  • Bit.ly – świetne narzędzie do skracania linków.

Monika Górka
Kierownik ds. relacji z mediami DHL Express

  • Przeglądarka internetowa – w codziennej pracy PR-owca przydaje się dostęp do bezpłatnej przeglądarki internetowej, umożliwiającej szybkie znalezienie informacji na konkretny temat bądź dokonanie przeglądu wydarzeń i najpopularniejszych tematów medialnych.
  • Newspoint – podstawowym udogodnieniem, usprawniającym pracę i ułatwiającym analizę publikacji o firmie oraz jej konkurencji, jest narzędzie do monitoringu mediów. Newspoint za niewielką opłatą miesięczną umożliwia m.in. generowanie konkretnych haseł w określonym przedziale czasowym lub uwzględnienie wydźwięku publikacji.
  • Dotmailer – jest to proste narzędzie, umożliwiające tworzenie wiadomości za pomocą przeciągania elementów i umieszczanie ich w wybranym przez nas miejscu. Ułatwia kompleksowe przygotowanie szablonu do wysyłki, zamieszczanie dowolnych grafik, generowanie statystyk z wysłania mailingu oraz utworzenie i weryfikowanie listy odbiorców.
  • Outlook – w planowaniu spotkań, szkoleń i sporządzaniu notatek wciąż pomocny jest kalendarz w Outlooku, bez którego nie wyobrażam sobie organizacji tygodniowej pracy. Ma dodatkową zaletę, pozwalającą na ustawieniu opcji wglądu do kalendarza zajęć pozostałych managerów.
  • WeTransfer – w przypadku przesyłania plików o dużych rozmiarach – takich jak zdjęcia z konferencji, grafiki, logotypy, filmy – wciąż najlepiej sprawdzają się internetowe platformy do darmowego przesyłania plików, np. Wetransfer. To wygodne i łatwe w obsłudze narzędzie do przesyłania danych zamiast blokowania swojej i odbiorcy skrzynki mailowej.
  • Lync – wygodę, zwłaszcza w przypadku zdalnej pracy wykonywanej z dowolnego miejsca, ale z dostępem do internetu, zapewnia Microsoft Lync. Jest to komunikator biznesowy udostępniający wiadomości, umożliwiający połączenia głosowe i wideo oraz przeprowadzanie spotkań online. To narzędzie pozwala m.in. na zaoszczędzenie czasu managera, związanego z planowaniem spotkania i pozwala na zwołanie szybkiej telekonferencji.