E-commerce od A do Z: sklep-presto.pl

E-commerce od A do Z: sklep-presto.pl
Tym razem w cyklu "E-commerce od A do Z" sklep-presto.pl, jeden z liderów wśród sklepów internetowych z branży sportowo-turystycznej w Polsce. O sklepie opowiada Łukasz Kozłowski, WIceprezes Zarządu ds. E-commerce.
O autorze
4 min czytania 2013-07-09

WWW.SKLEP-PRESTO.PL powstał w 2004 roku i znajduje się w czołówce e-sklepów w branży sportowo-turystycznej w Polsce. Doświadczenie, które posiadamy pozwala nam wytyczać nowe kierunki we współpracy z partnerami handlowymi oraz kreować wzorcowy model kontaktów z klientem. Naszą receptą na sukces jest otwarcie na innowacyjne rozwiązania wychodzące naprzeciw oczekiwaniom współpracowników, szybkie reagowanie na zmieniające się trendy e-commerce, a przede wszystkim rzetelność i niezawodność. PRESTO tworzy zespół kilkudziesięciu wykwalifikowanych pracowników, liderów w swoich dziedzinach, dzięki którym oferujemy najwyższą jakość usług.

Osiągnięcia firmy potwierdzają prestiżowe wyróżnienia. Szczególnie cenimy sobie czołowe miejsca w rankingu prowadzonym przez Gazeta.pl i Money.pl; jednak największą nagrodą jest dla nas zaufanie klientów, producentów, dostawców i firm, z którymi mamy przyjemność współpracować.

Allegro

Istotny kanał sprzedaży. Wyjątkowo przyjazne dla wielu naszych klientów. Nasz strategiczny partner. Często wymusza walkę cenową, ale w wielu kategoriach można tu sprzedawać. Staramy się, aby nasza oferta była konkurencyjna w tym kanale. Dokładnie monitorujemy rynek i korzystamy z tej wiedzy nie tylko na etapie ustalania cen, ale także podczas planowania kontraktacji.

Przede wszystkim Allegro to niesamowita firma. Patrząc z zewnątrz, to imponująca kontrola jakości i wysoka kultura pracy. Wielki potencjał rynku e-commerce zajęty w tak dużym procencie przez jedną firmę, to nie byle co…

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Blogosfera

Prowadzimy bloga firmowego: blog.sklep-presto.pl, skupiającego się na pokazywaniu pasji i zaangażowaniu ludzi. Lubimy angażować się w przedsięwzięcia, w których widać pełne oddanie sprawie. Wspieramy motocyklistów, miłośników gór, trekkingowców, rowerzystów, offroadowców, a także lokalne kluby sportowe. Sponsorujemy wyprawy, fundujemy sprzęt turystyczny, pomagamy promować przedsięwzięcia.

Wszędzie tam, gdzie widać pasję – można nas znaleźć. Mamy także kontakty z blogerami modowymi. Chętnie wspieramy studentów (i nie tylko) w różnych wyprawach. Pasję do podróżowania dzielimy z większością naszych klientów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Cross-marketing

Robimy offline’owe i online’owe akcje cross-marketingowe. Wymieniamy kupony rabatowe z sklepami fashion, elektronicznymi czy nawet delikatesami. Podobnie robimy cross-mailingi z bardzo różnymi branżami. Nie jest to, jednak, ważny kanał komunikacji i pozyskiwania klientów.

Nie omijamy go, ponieważ mamy szeroką strategię, ale nie przeceniamy cross-marketingu. Wydaje się, że najlepiej zaspokajamy potrzeby klientów, w określonym kontekście, w którym te potrzeby się pojawiają: wyszukiwarka Google, Allegro, Ceneo itp. Tam gdzie klient może nas szukać (lub szukać towaru, który mamy) – tam nas znajdzie. Dużo gorzej jest z pobudzaniem potrzeb na sprzęt rekreacyjny czy turystyczny. Ale i to się zdarza.

Darmowa dostawa

To przyszłość e-commerce. Jak większość sklepów robimy już takie promocje. Bierzemy udział w Dniu Darmowej Dostawy. Nasi klienci pytają o darmową dostawę i jest to ważny czynnik wśród impulsów zakupowych. Jeśli chodzi o logistykę, to firmy kurierskie w Polsce funkcjonują jeszcze na niezbyt konkurencyjnym rynku, w związku z czym ich oferta w zakresie usług wspierających darmowe dostawy czy zwroty nie jest zbyt atrakcyjna.

E-mail marketing

Ważne i efektywne medium sprzedażowe. Budujemy bazę subskrybentów systematycznie, dając rabaty dla chętnych na otrzymywanie naszego newslettera lub włączając squeeze page na stronie głównej. Na każdym kroku staramy się pozyskiwać zgodę na wysyłanie informacji handlowej. Takie organiczne budowanie bazy – działa dosyć dobrze.

Staramy się aby nasz zasięg budował się organicznie. Nie kupujemy baz danych, ponieważ są one kompletnie nieefektywne. Wszystkie mailingi, które robiliśmy do zewnętrznych baz danych, okazały się wyrzucaniem pieniędzy. W tym momencie e-mail marketing będzie się zmieniał i będzie ewoluował w kierunku mobile. Widzimy te trendy i pewnie będziemy się do nich przykładać w najbliższym czasie.

Facebook

Świetne miejsce komunikacji z Klientem. Po początkowym przegrzaniu obecnością sklepów na Facebooku, w tym momencie – z naszego punktu widzenia – to narządzie dojrzewa i zaczyna zajmować należne miejsce w strategii komunikacji. Czasem sprawia nam nieco kłopotu, gdyż sprzedajemy pełen wachlarz produktów, ale to sporadyczne przypadki.

Groupon i inne serwisy zakupów grupowych

Kolejne miejsce sprzedażowe. Organizujemy czasem akcje promocyjne na Grouponie. Da się to wykorzystać i jako reklamę, i jako sprzedaż. Generuje zakupy niezbyt lojalnych klientów, ale przy odpowiedniej strategii – fajne narzędzie. Nie jest łatwe w obsłudze, jeśli myślimy tylko o efektywności. Znośne, jeśli masz cierpliwość i widzisz wzajemne wspieranie się kanałów.

Klienci

Ludzie pełni pasji. Pełen przekrój społeczny, zawodowy i finansowy. Ostatnio, po otwarciu salonu w Krakowie, poznaliśmy wielu nowych klientów “z twarzy”. Od profesjonalnych sportowców, przygotowujących się do Igrzysk Olimpijskich, po wyluzowanych biznesmenów budujących prywatną siłownię lub rozbijających się na offroadzie. Pełen przekrój ludzi, których, w większości, łączy wielka pasja do sportu, turystyki, aktywności.

Lojalnościowe programy

Staramy się udostępniać towar w atrakcyjnej cenie i solidnie obsługiwać klientów. W Polsce to stanowi przewagę konkurencyjną na tyle istotną, że nie przebijemy tego, żadnym programem lojalnościowym. Część klientów szuka zawsze ceny. Do tych raz trafimy, a raz nie trafimy. Inna część klientów po jednym zakupie u nas, bardzo często, zostaje, ponieważ odpowiada im nasza solidność. Bez fajerwerków i bez programów lojalnościowych…

Oferta

Największa tajemnica firmy, ogólnie dostępna na naszych witrynach. To, jak budujemy ofertę, jakiego mamy klienta i nasze kontakty z dostawcami – to nasz największy kapitał. Jest kluczowym elementem zaistnienia w sieci, ale też kluczowym elementem rentowności biznesu. Myślę, że w branży AGD RTV to jest jeszcze bardziej wrażliwy element. Na rynku konkurencyjnym, w każdej branży, wcześniej czy później oferta będzie warunkować przetrwanie.

Programy partnerskie

Kanał sprzedaży jakich wiele. Szkoda się na nim skupiać. Nie warto go pomijać, chociaż można bez niego żyć. Od początku działamy w mniejszych i większych programach partnerskich i uważam, że dzisiaj trudno dobrze sprzedawać bez strategii związanej z programami partnerskimi.

SEO/SEM

Bez SEO i SEM sklep internetowy jest jak sklep w realu postawiony na ulicy, przy której nikt nie chodzi i nie przejeżdża żaden samochód. Któż tam wejdzie? Od początku istnienia sklepu działamy bardzo agresywnie w Google AdWords. Od początu searcha Google traktujemy priorytetowo. Myślę, że wszyscy tak robią i wiele tutaj nie wymyślimy. Idziemy szeroko i masowo, więc na zniuansowane strategie SEO/SEM nie ma miejsca…

Up-selling i cross-selling

Zależnie od branży działa lepiej lub gorzej. U nas jest jeszcze wiele do zrobienia w tej działce. Przede wszystim pracujemy nad analityką, aby robić odpowiednie profile klientów i upsellingu. Robienie tego na ślepo, bez strategii nie przynosi spodziewanych efektów…

Wideo i YouTube

Element profesjonalnego wizerunku sklepu. Warto inwestować czas i pieniądze w nowoczesne formy komunikacji, bo w nich odnajdziemy klienta. YouTube jest jednym z naszych ulubionych kanałów, chociaż trudno powiedzieć, aby sprzedawał tak jak byśmy tego chcieli. Spełnia za to wiele funkcji przydatnych dla klientów i wiele funkcji, którymi normalnie zajmuje się Biuro Obsługi Klienta. Przede wszystkim umożliwia dobrą praktyczną prezentację produktu z każdej strony, w praktycznym użyciu, w różnych sytuacjach np. w plenerze. Widać wtedy wiele więcej niż na zdjęciach. Takie wideo odpowiada na wnikliwe pytania Klientów.