Detaliści muszą się dostosować, jeśli chcą zyskać lojalność aktywnych konsumentów

Według TCC, globalnego lidera programów marketingowych, na świecie pojawili się nowi Konsumenci, którzy są w tak wysokim stopniu wymagający, iż ich potrzeby i oczekiwania re-definiują dotychczasowe pojęcie wartości i lojalności w zakresie zakupów detalicznych.
O autorze
2 min czytania 2013-07-29

grafika: fotolia.pl

Z tego powodu TCC zwraca uwagę sprzedawców na fakt, iż muszą już dziś dostrzec tę grupę nabywców i dostosować do niej swoją ofertę handlową. W przeciwnym razie istnieje bardzo duże ryzyko utracenia możliwości walki o lojalnych Konsumentów.

Wyniki badania przeprowadzonego przez TCC we współpracy z Planet Retail pokazują, iż globalne zmiany demograficzne i rozwój technologiczny doprowadziły do powstania nowego typu Konsumenta o mentalności osoby „zawsze aktywnej”. Dzięki nowym technologiom powstały nowe kanały sprzedaży detalicznej, które wykreowały nowe możliwości zakupowe w tych porach dnia, które w tradycyjnym modelu sprzedaży były „okresem martwym” np.: czas przejazdu do i z pracy, późne godziny nocne.

Starzejące się społeczności, urbanizacja i rosnąca liczba jednoosobowych gospodarstw domowych doprowadziły do wzrostu popularności mniejszych sklepów, którą napędza potrzeba wygodniejszych zakupów dokonywanych często z braku czasu, w tzw. ‘biegu’. Ten model robienia zakupów charakteryzuje się większą częstotliwością wizyt w sklepie i „mniejszym koszykiem”. Efektem tych zmian jest pełna przejrzystość w cenach detalicznych i pełna swoboda Konsumenta w wyborze sklepu, w którym dokonuje zakupów. Równolegle tworzą się nowe wartości, na które ukierunkowany jest dzisiejszy Konsument.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

TCC ostrzega jednak, że wielu detalistów nadal nie widzi nowych zjawisk w szerszej perspektywie i nie potrafi całościowo zareagować na ten trend. Prezes TCC, Michael Ioakimides, powiedział: „Nabywca stale się zmienia, zarówno pod względem demograficznym, jak i pod względem stylu życia, i nigdy nie było jeszcze takiej sytuacji, w której tak ważne byłoby, aby sklepy detaliczne dostrzegały te zmiany i dostosowały się do nich. Choć detaliści reagują na niektóre zmiany demograficzne koncentrując się na mniejszych formatach sklepów i sprzedaży internetowej, sektor musi dostrzec bardziej ogólny trend. Obecnie Konsumenci są »zawsze aktywni« – mają wysokie oczekiwania, spodziewają się, że będą mogli zrobić zakupy »zawsze i wszędzie«. Detaliści, którzy odniosą sukces w przyszłości to ci, którzy dostosują się do zasad nowego rynku i przyjmą zintegrowaną strategię wielokanałową”.

Zdaniem TCC detaliści o rozwiniętej sieci tradycyjnych sklepów powinni postarać się o różnicowanie inne niż cena. Ioakimides wyjaśnił: „Choć elastyczność pod względem wielkości sklepów jest ważna, równie istotna jest elastyczność związana z metodami przyciągania Konsumentów do sklepów i oferowania kompletnej oraz wszechstronnej realizacji ich potrzeb. Detaliści muszą zrozumieć, co motywuje ich Klientów poza metką cenową. W tak konkurencyjnym otoczeniu zyskają oni przewagę, jeśli zaspokoją najważniejsze potrzeby Konsumentów za pomocą szeregu inicjatyw, od budowy wartości marki i stworzenia więzi emocjonalnej, po obsługę Klienta, a także jakość i poczucie ekskluzywności”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się