Havas: Blisko połowa Polaków jest przekonana, że ma większy wpływ na społeczeństwo jako konsumenci niż jako wyborcy [badanie]

W Polsce 45 proc. populacji i 60 proc. prosumentów, czyli konsumentów, którzy wpływają na trendy i kształtują rynki na całym świecie, jest przekonana, że ludzie mogą wywrzeć większy wpływ na społeczeństwo jako konsumenci niż jako wyborcy – wynika z badania „The Meaningful Shift”.
O autorze
2 min czytania 2018-10-24

Z badania „The Meaningful Shift”, przeprowadzonego na grupie 12 000 osób z 32 państw, w tym z Polski, wynika, że zakupy wpływają pozytywnie na nastrój większości ankietowanych na całym świecie, ale jednocześnie blisko dwie trzecie światowej próby stara się konsumować tylko to, czego naprawdę potrzebuje. – W tym zakresie Polacy odstają od obywateli innych krajów, bowiem zaledwie 44 proc. polskiej populacji stara się kupować mniej. Świadoma konsumpcja zyskuje jednak na popularności – 78 proc. Polaków i 91 proc. polskich prosumentów twierdzi, że kupuje dziś znacznie uważniej niż kiedyś – komentuje Alicja Górka-Pruszczak, executive director w Havas PR Warsaw. – Udowadnia to skuteczność globalnych kampanii edukacyjnych niosących na sztandarach idee dbałości o świat dla naszych dzieci i wnuków oraz to, że hasła te docierają także do naszego kraju i zmieniają nie tylko świadomość, lecz co istotniejsze, dotychczasowe przyzwyczajenia Polaków. – dodaje Górka-Pruszczak.

W Polsce 45 proc. populacji i 60 proc. prosumentów jest przekonana, że ludzie mogą wywrzeć większy wpływ na społeczeństwo jako konsumenci niż jako wyborcy. Ich decyzje konsumenckie wpływają bowiem zarówno na życie jednostek, jak i na politykę dużych korporacji, której nie byliby w stanie zmienić, uczestnicząc w wyborach. Mimo to tylko 28 proc. populacji i 47 proc. polskich prosumentów kupuje lub odmawia zakupu produktu w oparciu o deklarowane wartości firmy lub jej działania społeczno-polityczne.

Choć w 30 na 32 badane państwa nastąpiła zdecydowana zmiana istniejącej od dziesięcioleci nadmiernej i obsesyjnej konsumpcji, analiza Havas pokazuje, że większość Polaków nadal nie identyfikuje się z globalnym trendem. Polscy respondenci starają się natomiast kupować produkty o lepszej jakości i wytrzymałości (58 proc.), poddawać je recyklingowi (55 proc.), a także naprawiać zepsute przedmioty zamiast kupowania nowych (63 proc.).

Z badania wynika również, że prawie 77 proc. respondentów na świecie i 73 proc. Polaków twierdzi, że czuje się dobrze, wspierając lokalnych producentów i rzemieślników. Nieco ponad połowa Polaków jest także skłonna zapłacić za produkt trochę więcej, jeśli część wpływów przeznaczana jest na wsparcie słusznych celów. Równocześnie Polacy analizują dokładnie każdy swój zakup – aż 64 proc. z nich częściej pyta czy jest on konieczny i czy sam produkt wart jest swojej ceny.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obecnie ludzie coraz częściej dostrzegają negatywne konsekwencje swoich wyborów konsumenckich, co jest pierwszym krokiem do zmiany ich przyzwyczajeń na lepsze. Z raportu „The Meaningful Shift” wynika, że konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialnie, m.in. poprzez świadome wybieranie produktów czy marek sprzyjających środowisku, ale jednocześnie chcą, by zakupy były łatwe i szybkie. Aż 62 proc. Polaków chciałoby, aby podejmowanie decyzji o tym, który produkt kupić było ułatwione, a ponad połowa przyznaje, że często czuje się przytłoczona zbyt dużym wyborem produktów w supermarkecie.

– Widzimy, że wkroczyliśmy w nową erę współczesnych sprzeczności, która jest trudna dla marek. Wyzwanie polega na wyeliminowaniu poczucia winy z równania, i podaniu ludziom autentycznych powodów do dobrego samopoczucia w związku z zakupami – nie tylko z powodu pozyskanej wartości, ale także z powodu korzyści w ich własnym życiu – komentuje Alicja Cybulska, intelligence director w Havas Media Group. – Z naszych badań „Meaningful Brands” wiemy, że ludzie nie przejmowaliby się, gdyby 74 proc. marek zniknęło z rynku z dnia na dzień. Po części wynika to z faktu, że większość z marek nie spełnia naszych podwyższonych oczekiwań. Polacy szukają dziś sensu nawet w codziennej konsumpcji. – dodaje Cybulska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się