Zorza polarna wyrażona dźwiękiem dzięki sztucznej inteligencji

Zorza polarna wyrażona dźwiękiem dzięki sztucznej inteligencji
„Sound of Light” to najnowszy projekt Huawei pokazujący, że technologia może przenikać do świata sztuki i pomagać w przekraczaniu artystycznych granic. Premierowe wykonanie symfonii „z udziałem” AI miało miejsce 28 listopada w słynnej wiedeńskiej sali koncertowej Musikverein.
O autorze
1 min czytania 2018-11-29

Zorza polarna, sfilmowana w Norwegii w pobliżu miasta Tromsø przez uznanego fotografa Kjetila Skoglia, stała się inspiracją dla muzyków, którzy podjęli wyzwanie, by spektakl świetlny tworzony przez naturę zamienić w symfonię. Inżynierowie Huawei stworzyli dedykowany temu projektowi system sztucznej inteligencji, bazujący na AI wbudowanej w procesor smartfona Mate 20 Pro, potrafiący analizować właściwości światła tak niezwykłego jak zorza polarna, interpretować jej dynamikę i wyrażać ją dźwiękiem. Światowej sławy kompozytor Mark Sayfritz podjął się przetłumaczenia języka światła na język muzyki.

– Zastosowanie sztucznej inteligencji w mojej muzyce otworzyło zupełnie nowe możliwości twórcze. Wprowadziłem materiał filmowy z nagraniem zorzy polarnej do oprogramowania, które przeanalizowało takie elementy jak kolor, rozmiar, kształt i prędkość. Następnie wygenerowałem wariacje muzycznych fraz, w oparciu o to, co było widać na nagraniu wideo. AI rozpoznała poszczególne ujęcia zorzy i modulowała dźwięki tak, aby odzwierciedlały jej intensywność w kompozycji – mówi kompozytor Mark Sayfritz.

Te wariacje dźwiękowe posłużyły Jamesowi Shearmanowi, jednemu z najlepszych na świecie dyrygentów i kompozytorów, do stworzenia scenariusza widowiska „Sound of Light” godnego najlepszych sal koncertowych. Realizacja symfonii połączonej ze spektaklem wizualnym wymagała intensywnego przetwarzania danych w czasie rzeczywistym i wykorzystania komputerów o dużej mocy obliczeniowej. Inżynierowie Huawei przekształcili Huawei Mate 20 Pro – pierwszy na świecie smartfon z podwójnym chipsetem obsługującym sztuczną inteligencję – w komputer koordynujący ten niesamowity spektakl. Podczas występu na żywo, przekonwertowane dane były przekazywane za pośrednictwem smartfona do syntezatorów.

– Sztuczna inteligencja od dawna jest priorytetem w działaniach badawczo-rozwojowych Huawei. AI pozwala nam przekroczyć nasze ograniczenia, umożliwia osiąganie tego, co kiedyś wydawało się być poza naszym zasięgiem. Brzmienie światła dokładnie oddaje ten pomysł – powiedział Peter Gauden, global genior product marketing manager, Huawei CBG.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

24 października 2018 firma Kärcher obchodziła jubileusz 25 lat obecności na polskim rynku. Podczas uroczystości w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odbyło się pierwsze na świecie wykonanie utworu na orkiestrę symfoniczną i myjkę wysokociśnieniową.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się