„Matrix” czy „Avatar” mogą pomóc młodzieży zrozumieć stereotypy

Filmowe hity science fiction tj. „Matrix”, „Terminator 2: Dzień Sądu” czy „Avatar” oraz książki z gatunku fantastyki naukowej mogą pomóc uczniom w zrozumieniu stereotypów, a tym samym w zapobieganiu dyskryminacji – uważają twórcy projektu „StereoSciFi – Stereotypy i Twarda Fantastyka Naukowa”.
O autorze
2 min czytania 2019-01-22

W ramach projektu powstał katalog 12 filmów SciFi oraz 12 książek z gatunku twardej fantastyki naukowej, portretujących stereotypy społeczne oraz różne sposoby organizacji społeczeństwa. Według autorów katalogu mogą być one atrakcyjne dla młodych odbiorców oraz przydatne dla nauczycieli w tworzeniu programów edukacyjnych.

Jak podkreślają autorzy, dyskryminacja, a nawet przemoc wynikająca ze stereotypów, to temat obecny w naszym codziennym życiu oraz w mediach. – Wykorzystanie czegoś, co kojarzy się z wypoczynkiem i rozrywką, czyli książek i filmów science fiction, to wspaniały sposób na innowacyjne i interesujące wprowadzenie i omówienie zagadnień dotyczących stereotypów i dyskryminacji wśród młodzieży – mówi Angelika Siniarska-Tuszyńska z Wydziału Filologicznego UŁ.

„StereoSciFi – Stereotypy i Twarda Fantastyka Naukowa” to międzynarodowy projekt, w którym biorą udział instytucje z Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Polski i Litwa. Jest on współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Erasmus+. W Polsce realizowany jest w Katedrze Badań Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ.

Główne założenia projektu to pomoc uczniom w zrozumieniu stereotypów, zapobieganie dyskryminacji i ułatwienie nauczycielom dydaktycznej pracy z młodzieżą. Mają w tym pomóc książki oraz filmy science fiction, które zostały wybrane do katalogu StereoSciFi po kilkuetapowej selekcji.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wśród 12 filmów, które służą do omówienia poszczególnych stereotypów, zaproponowano takie obrazy, jak m.in. „Żony ze Stepford”, „Matrix”, „Terminator 2: Dzień Sądu”, „Avatar”, „Geneza planety małp” czy „Człowiek przyszłości”. Wśród 12 proponowanych książek znalazły się takie pozycje jak m.in. „Hiszpańscy żebracy” (Nancy Kress), „Pozytronowy człowiek” i „Brzydki mały chłopiec” (Isaac Asimov i Robert Silverberg), „Piętaszek” oraz „Obcy w obcym kraju” Roberta A. Heinleina czy „Wehikuł czasu” H.G. Wellsa.

Dla każdego filmu i książki przedstawiono ich charakterystykę, fabułę, stereotypy w nich zawarte. Wśród często powtarzających się w nich stereotypów społecznych są takie, jak rasa, płeć, pochodzenie, klasa społeczna, zdrowie, religia. Można w nich znaleźć także stereotypy kulturowe tj. role społeczne, technologia w kulturze, zwyczaje czy subkultura.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– W „Żonach ze Stepford” wymaga się od kobiet perfekcyjności w byciu żoną – to wyraźny stereotyp z lat 50. czy 60., a świat ma być dostosowany do męskich wymagań. W „Avatarze” oczywiście mamy do czynienia ze stereotypem rasowym: kolonizatorzy, podbijane plemiona – wyjaśniła Siniarska-Tuszyńska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W ramach projektu powstała także Walizka aktywności StereoSciFi, która zawierać będzie minimum po trzy ćwiczenia dotyczące książek i filmów, znajdujących się w katalogu. Ćwiczenia będą przeznaczone dla uczniów powyżej 14. roku życia i są tak skonstruowane, by angażować ich różnorodne działania.

– Nad ćwiczeniami nadal pracujemy, ale będą to na pewno m.in. prace nad alternatywnym scenariuszem, gdzie główny bohater nie jest np. dyskryminowanym ze względu na pochodzenie osobnikiem, tylko kimś innym. A może jest sobą, ale spotyka innych ludzi na swojej drodze? Mogą to być też kampanie organizowane przez uczniów w ramach walki z danym stereotypem czy motywem dyskryminacji. Do tego wszelkiego rodzaju dyskusje czy próby dochodzenia do kompromisów – zaznaczyła kulturoznawca z UŁ.

Dla nauczycieli przygotowano także poradnik, który zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania Katalogu StereoSciFi i Walizki aktywności oraz sugestie omawiania z uczniami stereotypów i zagadnienia dyskryminacji.

Dlaczego do omawiania stereotypów wybrano książki i filmy science fiction? Zdaniem twórców projektu jest to gatunek niezwykle popularny zarówno wśród młodzieży, jak i dorosłych, bowiem jest wytworem kultury masowej. – Ale też dlatego, że stereotypy w utworach science fiction są po prostu niezwykle klarowne, przystępne w odbiorze, proste do interpretacji, a do tego ciekawie uwypuklone – przyznała Angelika Siniarska-Tuszyńska.

Wyboru filmów i książek dokonały: AidLearn, Uniwersytet Łódzki, Telsiu Švietimo Centras, EuroNet, Otxarkoaga i Agrupamento de Escolas Emídio Navarro. Katalog będzie dostępny w wielu językach i będzie można go bezpłatnie pobrać ze strony StereoSciFi.

Katalog i propozycje ćwiczeń mają trafić do szkół w państwach partnerskich – we Włoszech, Portugalii, Hiszpanii, na Litwie i w Polsce. Jego autorzy będą także starać się rozpowszechnić katalog w innych państwach UE. Projekt zakończy się jesienią 2019 r.

 

źródło: PAP – Nauka w Polsce, Kamil Szubański