Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

GetHero: Kim są polscy użytkownicy TikToka [badanie]

TikTok to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, ale dla wielu jej fenomen wciąż pozostaje zagadką. Agencja GetHero sprawdziła, kim są użytkownicy tej aplikacji w Polsce.
O autorze
3 min czytania 2019-01-30

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 6 do 11 grudnia 2018 roku. Wzięło w nim udział 3811 fanów TikTok, którzy odpowiedzieli na pytania dotyczące między innymi ich wieku, czasu spędzanego w aplikacji czy zainteresowań. W ten sposób agencji GetHero udało się stworzyć pierwszy obraz polskiego użytkownika TikTok, oparty na szczegółowych badaniach wśród użytkowników aplikacji.

Kim jest użytkownik TikTok?

TikTok (dawniej Musical.ly) został stworzony i zaprojektowany z myślą o młodym pokoleniu i, co nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, to właśnie do nich trafia. Najliczniejszą grupą respondentów są osoby w wieku 13-15 lat, które stanowią blisko dwie trzecie społeczności. Następna pod względem liczebności grupa wiekowa to osoby poniżej 13 roku życia – 18% oraz użytkownicy w przedziale 16-18 lat – 15% badanych. Starsi użytkownicy to zaledwie nieco ponad 2%. TikTok jest jedyną dużą platformą społecznościową, która tak precyzyjnie i bezpośrednio dociera wyłącznie do nastolatków.

– Dla młodych ludzi TikTok jest naturalnym środowiskiem. Wychowali się w dobie internetu, kulturze selfie i dzielenia się ciekawymi momentami z życia w sieci. Platformy z krótkim wideo pojawiały się już wcześniej – na przykład Vine. Przewaga TikToka wynika z zaangażowanej społeczności, która już teraz liczy ponad pół miliarda osób, oraz idealnego dostosowania treści do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej – komentuje Tobiasz Wybraniec, prezes agencji GetHero.

Dlaczego użytkownicy wybierają TikTok?

TikTok jest nie tylko platformą rozrywkową, która pozwala oglądać krótkie filmiki, ale również miejscem, gdzie użytkownicy są w stanie wyrazić siebie, tworząc wideo z artystycznym zacięciem. Dla osób z „pokolenia Z” możliwość ekspresji jest jedną z najważniejszych potrzeb.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak pokazało badanie, TikTok ma w Polsce ugruntowaną pozycję i stałe grono użytkowników – ponad 80% z nich korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Jej popularność, w dużej mierze, wynika z polecania jej sobie w gronie znajomych. Ponad połowa badanych o platformie dowiedziała się bezpośrednio od znajomych, a blisko 30% poznało ją za pośrednictwem innych mediów społecznościowych. Duży zasięg platformy i popularność w grupach rówieśników potwierdza również fakt, że ponad 90% badanych przyznało, że ich znajomi również korzystają z TikTok.

Na TikTok każdy może być twórcą

Każdy marketer marzy o tym, by jego kampania stała się viralem, a użytkownicy sami tworzyli oparte o nią treści. Na większości platform społecznościowych nie jest to łatwe i zdarza się rzadko. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na TikToku. Nagrywanie własnych filmów jest szybkie i proste – dlatego, jak wynika z badań GetHero, robi to aż 70% użytkowników aplikacji. Tak wysoki poziom zaangażowania sprawia, z jednej strony, że użytkownicy chętniej oglądają treści w aplikacji, a z drugiej tworzy idealne warunki do prowadzenia działań marketingowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Użytkownicy nie tylko oglądają, ale też sami tworzą. To daje niespotykane w innych aplikacjach wykorzystujących wideo możliwości kreowania viralowych akcji i angażowania użytkowników do działań. Większość kampanii prowadzonych na TikToku wykorzystuje właśnie tę funkcjonalność. Jeśli akcja jest ciekawa i biorą w niej udział lubiani i popularni influencerzy, to użytkownicy sami chętnie tworzą filmy inspirowane kampanią i wykorzystujące promowane hasztagi – tłumaczy Magdalena Bliźniak, project manager i ekspert TikTok w agencji GetHero.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zaangażowanie użytkowników przejawia się nie tylko nagrywaniem własnych filmów, ale również w poświęcaniu czasu na ich oglądanie. Z badania wynika, że większość użytkowników odwiedza aplikację wielokrotnie każdego dnia, spędzając w niej przynajmniej kilkadziesiąt minut. Badani najbardziej interesują się filmami z kategorii transitions, ale lubią również komedie, taniec i śpiew. Użytkownicy średnio obserwują 150 profili, a największą popularnością cieszą się twórcy z polski.

Dziś TikTok jest najlepszym kanałem dotarcia do młodzieży. Żadne inne medium nie zapewnia takiego zasięgu, zaangażowania i pozytywnych relacji jak TikTok.

Sylwetka polskiego Tik Tokera

Jak wygląda więc polski użytkownik TikTok? Badanie pokazuje, że jest to w przeważającej liczbie przypadków nastolatka mieszkająca na wsi lub w małym mieście. O TikToku dowiedziała się od znajomych. Od dłuższego czasu aplikacja jest zainstalowana na jej smartfonie i każdego dnia przynajmniej pół godziny poświęca na oglądanie klipów – ceni sobie w nich, przede wszystkim, krótką formę, ale również dostępną muzyką i efekty, które, według niej, są ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych. Ponadto, kilka razy w tygodniu sama nagrywa, bo pozwala jej to na na artystyczną ekspresję. W pozostałym wolnym czasie korzysta z innych mediów społecznościowych, rozwija również swoje zainteresowania i uprawia sport.

Na podstawie przeprowadzonego badania można zauważyć, że użytkownicy TikToka w Polsce tworzą stosunkowo jednorodną grupę, co zdecydowanie ułatwia prowadzenie wśród nich działań marketingowych. Ich zaangażowanie i aktywne dzielenie się treściami, z kolei przekłada się na viralowy potencjał dobrze zaplanowanych kampanii. Jak wskazują badania, akcje te powinny wykorzystywać potrzebę ekspresji artystycznej użytkowników. Wyniki tego badania rozwiewają wiele wątpliwości jakie krążyły wokół platformy i jej społeczności. Wnioski zaś ułatwią wielu firmom wejście w świat nastolatków.


Zobacz grafikę w większym rozmiarze