TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Fundacja Panoptykon: Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem [raport]

Skąd reklamodawcy wiedzą, o czym myślisz? Czy są w stanie odgadnąć Twoje ukryte pragnienia? Czego potrzebują, żeby w ułamkach sekund dopasować swoją reklamę i skąd wiedzą, czy klikniesz? Fundacji Panoptykon zagląda na zaplecze Internetu.
O autorze
1 min czytania 2019-02-01

Reklama to nadal główne źródło finansowania portali internetowych. Według najnowszych szacunków na świecie wydawane jest na nią ponad 200 mld dolarów, w tym ponad 4 mld zł w Polsce. Tymczasem w naszym kraju 42% użytkowników blokuje reklamy, bo po prostu nie chce ich oglądać. W obliczu coraz częstszego wykorzystywania targetowanych reklam w kampaniach politycznych dochodzą – bardzo uzasadnione – obawy o głębokość śledzenia i manipulowanie emocjami.

Panoptykon walczy o to, by każdy wiedział, co dzieje się z jego danymi w sieci i mógł powiedzieć: „nie” śledzeniu i profilowaniu. Aby osiągnąć ten cel:

podejmuje interwencje prawne przeciwko:

  • IAB i Google – podmiotom dyktującym warunki na rynku reklamy targetowanej,
  • polskim portalom, które nie udostępniają informacji na temat cyfrowych profili,
  • brokerom danych działającym na europejskim rynku,

walczy o:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • dobre regulacje (np. w unijnym rozporządzeniu ePrivacy),
  • dobre praktyki firm (konsultujemy branżowy kodeks postępowania IAB Polska),

dzieli się wiedzą na temat technicznych aspektów śledzącej reklamy.

Fundacja Panoptykon przeanalizowała badania, raporty organizacji społecznych i branżowych, a także odbyła szereg rozmów z przedstawicielami firm zajmujących się reklama internetową i jej ekosystemem i na podstawie zebranych danych przygotowała obszerny raport „Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem”. Dowiecie się z niego m.in., jakie dane o internautach są zbierane przez podmioty związane z reklamą internetową, jaka jest skala, metody i techniki śledzenia wykorzystywane w usługach i reklamie internetowej, a także jak wygląda proces licytowania w ramach giełdy reklam (RTB).

Słuchaj podcastu NowyMarketing


Zobacz grafikę w większym rozmiarze

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Raport „Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem” dostępny jest na stronie panoptykon.org/zapleczeinternetu.