Ranking sieci handlowych 2018

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Ranking sieci handlowych 2018

Listonic zaprezentował czwartą już edycję podsumowania popularności sieci handlowych w Polsce. Choć na tegorocznym podium znajdziemy tych samych zwycięzców, co w roku ubiegłym, to na horyzoncie można już zauważyć nadchodzące przetasowania.

Polski rynek spożywczy dojrzewa, stawiając coraz większe wymagania graczom biorącym udział w wyścigu o zakupowe koszyki Polaków i największe wzrosty. Ten rok był pełen wyzwań, zwłaszcza w obliczu wprowadzania zakazu handlu w niedziele.

Odwrót hipermarketów jest niezaprzeczalny, triumfujące dyskonty osiadły na laurach, zaś za rogiem czai się nowy zawodnik chętny do sięgnięcia po kawałek tortu – proximity stores.

Dyskonty, hipermarkety… i nowy pretendent. Ranking supermarketów

Na pierwszym miejscu w naszym rankingu supermarketów już tradycyjnie znalazła się ulubiona dyskontowa marka Polaków – Biedronka. Z największą ilością sklepów w Polsce, świetnie rozpoznawalnym logiem, asortymentem coraz lepiej dopasowanym do potrzeb klientów – od czterech lat niepodzielnie króluje na listach zakupów. Jednak w ubiegłym roku dystans, jaki dzieli ją od drugiego w rankingu Lidla, zdecydowanie zmalał, a sama Biedronka wyhamowała tempo wzrostu z ponad 3% w 2017 roku do ledwo 0,55% w roku 2018.

Lidl depcze Biedronce po piętach. Wysokie budżety reklamowe (dwukrotnie wyższe niż w przypadku Biedronki), przemyślana strategia produktowa, budowanie wizerunku dobrego pracodawcy – przyniosły wyraźny wzrost udziału marki w planowanych zakupach. W dodatku pojawiają się pogłoski o planowanych przez Lidla w Polsce działaniach w e-commerce – na początek prawdopodobnie non-food, jak w pozostałych sklepach online spółki – co stanowić może kolejną cegiełkę dołożoną do wytrwale budowanego sukcesu firmy.

Największy spadek zanotowało Tesco, co pokrywa się z niezadowalającymi wynikami w Polsce i zamykaniem kolejnych nierentownych placówek. Sieć skupia się co prawda na poprawie zyskowności, ale nie wyklucza całkowitej rezygnacji z naszego rynku przy braku lepszych wyników.

W czołówce naszego rankingu sieci handlowych 2018 sytuacja jest stabilna. Widać jednak nowy trend, a na imię mu: proximity stores. Za tą niepolską nazwą kryje się swojski „sklepik po sąsiedzku”, czynny świątek, piątek i niedziela, ale w nowoczesnym wydaniu marketu lokalnego: ze sporą powierzchnią i dużym asortymentem markowych produktów w przystępnych cenach. Od popularnych „Żabek”, czyli convenience stores, różnią się zdecydowanie – sklepy convenience oferują skromniejszy wybór najpotrzebniejszych produktów, zwykle wyraźnie droższych (co rekompensują np. wydłużonymi godzinami obsługi klientów). W 2018 roku sklepy proximity przeszły w Polsce do ofensywy.

I tak z roku na rok zwiększa swoją rozpoznawalność i zdobywa sympatię Polaków rodzima sieć supermarketów Dino. Choć wzrost o 0,20% udziału w stosunku do 2017 roku może wydawać się niezbyt imponujący, to już tempo rozwoju i ilość powstających placówek są nadzwyczajne. Czym Dino wygrywa? Szeregiem zalet sklepu convenience: lokalizacją i szerszym niż w dyskontach asortymentem, naciskiem, jaki właściciele sieci kładą na dostępność świeżych produktów, a także obsługiwanymi przez ekspedientów stoiskami z mięsem i wędlinami w każdym sklepie. Spółka otrzymała również w 2018 roku koncesję na obrót paliwami płynnymi, co daje sieci duże szanse na dalsze zwiększenie rozpoznawalności marki, łatwiejszą ekspansję na resztę Polski, a możliwe, że i otwieranie lokali w niedziele niehandlowe.

Pozostałe sieci kategorii proximity w Polsce również dysponują niemałym udziałem w planowanych zakupach, jednak przyrost ich placówek jest skromniejszy, stąd trudno spodziewać się aby weszły do peletonu w roku 2019.

Jak dom i ogród, to do IKEA

Podział w rankingu sieci handlowych dla kategorii zakupów do domu i ogrodu jest prosty i od wielu lat niezmienny: IKEA, Castorama, Leroy Merlin, za nimi – Obi, a potem kilka jeszcze mniejszych sieci. Chociaż w edycji 2018 IKEA straciła kilka punktów procentowych, to dystans, jaki dzieli ją od Castoramy, jest nadal gigantyczny. Zresztą trudno się temu dziwić: IKEA to nie tylko sklep budowlany, lecz instytucja rodzinno-rozrywkowa, do której można iść na przystępny cenowo obiad lub warsztaty z dziećmi, przy okazji kupując kolejną poduszkę do kanapy lub szwedzkie słodycze.

Co z drogeriami?

Król Rossmann nadal rządzi absolutnie. Rok 2018 upłynął mu pod znakiem epickich promocji, o których kobiety z entuzjazmem przekazywały sobie wiadomości na forach internetowych. Zwiększono asortyment dostępnych produktów spożywczych, cieszy zwłaszcza coraz większa ilość produktów bio i organicznych. Nikogo nie dziwi też fakt, że w Rossmannie można zaopatrzyć się w zabawkę dla dziecka, ubranie, dobre wino. Do tego dla zabieganych jest dostępny sklep online i aplikacja mobilna, dzięki którym zrobienie zakupów trwa dużo szybciej i jest bardzo wygodne.

Dlatego ciężko będzie zdetronizować tego władcę, co jednak absolutnie nie przeszkadza konkurentowi, sieci Hebe, należącej do spółki Jeronimo Martins, rosnąć w siłę. Marka zyskała 0,73% w planowanych zakupach. W 2019 roku Hebe planuje również otwarcie sklepu internetowego, co w związku z mniejszą ilością drogerii w stosunku do Rossmanna może okazać się strzałem w dziesiątkę.

źródła:
-franczyzawpolsce.pl/aktualnosci-128415/8356-rosna-klopoty-tesco-w-polsce
-businessinsider.com.pl/finanse/handel/biedronka-prezes-jeronimo-martins-o-przyszlosci-sklepow-w-polsce/836kn98
-www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dino-polska-siec-marketow-biedronka-jeronimo,158,0,2417566.html
-www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/lidl-polska-kompletuje-ekipe-do-ekspansji-w-e-comm,47176
-www.wirtualnemedia.pl/artykul/lidl-wydaje-dwa-razy-wiecej-na-reklamy-od-biedronki-wydatki-sieci-handlowych-w-2018-rokub
-mycompanypolska.pl/artykul/1900/nowe-trendy-w-segmencie-niezaleznych-sklepow-spozywczych
-www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dino-stacje-paliw-paliwa,59,0,2413371.html
-www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/70-proc-dyskontow-w-polsce-to-biedronki,139729.html

Autorka: Anna Engler-Jasieczek, head of advertising operations, Listonic

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij