TOP 10 marek na NK i przykłady akcji

TOP 10 marek na NK i przykłady akcji
Co słychać na NK? Jak wyglądają statystyki najpopularniejszego polskiego serwisu społecznościowego? Jakie są najpopularniejsze komercyjne grupy oficjalne na NK.pl i jakie akcje prowadzą tam marki?
O autorze
5 min czytania 2013-09-11

grafika: nk.pl

NK, lub jak jeszcze czasem ktoś woli Nasz Klasa, to nadal bez wątpienia jeden z najważniejszych serwisów społecznościowych w Polsce. Sprawdziliśmy, jak marki radzą sobie w tym serwisie.

Liczby – Facebook vs NK

Według badania Megapanelu z czerwca 2013 NK miała 7,5 mln real users. W tym samym okresie Facebook osiągnął liczbę 14,4 mln real users. Dlaczego w starciu z Facebookiem o uwagę marketerów NK zostaje daleko w tyle w artykule „Czy marki mają czego szukać na NK?” wyjaśniał Michał Sławiński, Social Media Director, The Digitals:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
Problemy NK.pl z zainteresowaniem działaniami na swoim portalu marek wynikają z kilku kwestii. Pierwszą z nich był fakt dużej bariery rozpoczęcia działań związanej z kosztami. Aby być obecnym na NK.pl jeszcze kilka lat temu (wtedy na Naszej Klasie), trzeba było dysponować sporym budżetem, opłacało się więc startować z naprawdę szeroko zakrojoną akcją, opartą w dużej mierze na kampaniach display’owych. (…) Obecnie założenie grupy i pełna jej customizacja nic nie kosztuje, a NK.pl zachęca do działań. 
Druga kwestia to wizerunek tego portalu, a w zasadzie osób na nim się znajdujących. W powszechnym postrzeganiu NK.pl wśród marketerów utarło się kilka stereotypów związanych z użytkownikami NK.pl. Przypisuje się im wiejskie pochodzenie, niski wiek lub niekiedy bardzo zaawansowany wiek, brak aktywności na portalu, nawet „obciach” i fakt tego, że są to ludzie z niskich grup społecznych. Jest to mit, ponieważ według badań użytkownicy NK.pl reprezentują szerokie spektrum naszego społeczeństwa, a w niektórych cechach profil użytkownika NK.pl jest bardzo zbliżony do profilu polskiego internauty (np. wykształcenie czy miejscowość zamieszkania).

Wg statystyk otrzymanych od NK w zestawieniu miast z największą liczbą użytkowników znajdują się Warszawa (148 tys.), Łódź (94 tys.) i Wrocław (83 tys.).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Marki na NK 

Rok temu przygotowaliśmy zestawienie TOP 10 marek (produkty i usługi) na NK. Okazało się, że niektórym markom udało się zebrać zdecydowanie więcej użytkowników na NK niż fanów na Facebooku. Jak to wygląda aktualnie?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najwięcej użytkowników na NK zgromadził… Święty Mikołaj (ponad 805 tys.), Fani Sportu (grupa nieoficjalna) i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (ponad 680 tys. osób). Wśród najpopularniejszych grup na NK są także te prowadzone dla marek Pepsi, Sony Polska i Frugo.

.

Najpopularniejszą markową grupą oficjalną na NK jest grupa Pepsi, która w momencie przygotowywania zestawienia posiadała 449056 użytkowników (dla porównania liczba fanów Pepsi na Facebooku to 510499), co oznacza przyrost o 114,89% w porównaniu do poprzedniego roku (zmiana dla FB 150,81%). Dynamika zmiany liczby użytkowników grupy lidera ubiegłorocznego topu marki Sony Polska wynosi dla NK 24,31% (382210 vs 307457 osób) a na FB 127,39% (190813 vs 83914 w maju 2013 r.)  O ponad 110% zwiększyła się liczebność oficjalnej grupy Frugo, do której aktualnie należy ponad 365 tys. osób (na FB marka zgromadziła 713359 fanów). Na czwartej pozycji w top 10 uplasowała się grupa marki Heyah, licząca 339084 (wzrost o 23,31% na NK i 169% na FB – aktualnie 643681 fanów). Ciekawym przykładem jest zajmująca piąte miejsce grupa Okazjum.pl posiadająca 256577 użytkowników (przy czym fanów na FB w liczbie 3680). Silne grupy odbiorców na NK mają także nieobecne na Facebooku marki Monster High (wzrost liczebności o 160% w odniesieniu do maja 2012 roku), Littlest Pet Shop (założona we wrześniu 2012 roku) i Agent NERF. Zestawienie największych oficjalnych grup komercyjnych na NK zamyka marka Tymbark, której udało się zgromadzić prawie 140 tys. użytkowników (na FB ponad 1,1 mln). 

 Poniżej galeria markowych grup:

przykłady działań marketingowych prowadzonych na NK na następnej podstronie


Akcje promocyjne na NK

oto przykłady działań marketingowych prowadzonych na NK:

Algida – „Strefa Rodzinnej Zabawy”

Celem akcji było zbudowanie społeczności w grupie „Strefa Rodzinnej Zabawy”, promocja lodów Algida Śmietankowa oraz sprzedaż produktu.

W ramach grupy oficjalnej „Strefa Rodzinnej Zabawy” została zamieszczona wieloplanszowa gra „Łowcy Pyszności”. Zadaniem graczy było zdobywanie punktów za zbijanie kolorowych kulek lodów Algidy Śmietankowej. Użytkownicy, którzy zagrali w grę oraz kupili lody Algida Śmietankowa (element sprzedażowy) mogli walczyć o rodzinne nagrody, m.in. wyjazd całej rodziny do parku rozrywki pod Paryżem. Na atrakcyjność akcji wpłynęła również angażująca komunikacja z członkami grupy.

W grupowej galerii zdjęć znalazło się mnóstwo pomysłów na fantazyjne desery lodowe Algida Śmietankowa.

Efekty:

  • Sukces akcji potwierdzają osiągnięte wyniki
  • Ponad 48 000 użytkowników dołączyło do grupy oficjalnej
  • Ponad 75 000 instalacji aplikacji konkursowej
  • Ponad 70 000 zaproszeń do aplikacji wysłanych do znajomych na Nk.pl

 

Hasbro – FURBY

Celem akcji było zbudowanie platformy komunikacji, gdzie – poprzez zabawę – najmłodsi Użytkownicy będą mogli wejść w interakcję z produktami Furby.

Na Nk.pl została stworzona Grupa Oficjalna, w ramach której Użytkownicy mogą poznać zabawki Furby. Grupa została wzbogacona o angażująca aplikację, która umożliwia zabawę z pupilami marki. To, w jaki sposób użytkownik bawi się z wiartualną maskotką, wpływa na jej osobowość; kształtuje ją. Furby użytkownika może gwiazdorzyć, zachowywać się jak żartowniś albo jak księżniczka. Źle traktowany Furby stanie się mroczny niczym książę ciemności. Za zaangażowanie się użytkownika w należytą opiekę (wykonywanie czynności typu: słuchanie muzyki, łaskotanie, rozmawianie, karmienie) oraz zapraszanie znajomych do zabawy w aplikacji, zdobywa się punkty.

Dodatkowo aplikacja została wzbogacona o konkurs z pytaniem otwartym pt: „Za co najbardziej lubisz swojego Furby’ego?”. Autorzy najciekawszych opowiadań otrzymali 6 nagród głównych w postaci zwierzaków Furby oraz 200 kuponów zniżkowych na zakup Furby’ego w salonach Empik.

W ramach grupy Użytkownicy mogą także wypowiadać się na mikroblogu, przeglądać zdjęcia oraz przekierowywani są do serwisów, z których mogą ściągnąć darmową aplikację na telefon.

Efekty:

  • Grupa Oficjalna angażuje do zabawy od marca 2013 r.
  • Akcja osiągnęła następujące wyniki:
  • Ponad 126 000 użytkowników dołączyło do Grupy Oficjalnej
  • Ponad 125 000 instalacji aplikacji
  • Ponad 705 000 zaproszeń do aplikacji wysłanych do znajomych na NK.pl
  • Ponad 35 000 postów i komentarzy na mikroblogu zamieszczonych przez użytkowników

Hasbro – Littlest Pet Shop

Celem działań było zaangażowanie użytkowniczek do zabawy i świata Littlest Pet Shop, zbudowanie silniejszej więzi z marką poprzez rozrywkę online z ulubionymi zabawkami i zbudowanie atrakcyjnej platformy komunikacyjnej dziewczynek z LPS

Na Nk.pl stworzona została Grupa Oficjalna Littlest Pet Shop, w ramach której użytkownicy zostali zaangażowani do zabawy poprzez różne aplikacje.

Pierwsza aplikacja polegała na zaopiekowaniu się i zebraniu online kolekcji 8 zwierzaków Littlest Pet Shop. Każdy użytkownik losował kolejno nowe zwierzątko do opieki. Jego codziennym zadaniem było karmienie, mycie, nauka oraz zabawa ze zwierzakiem tak, aby zdrowo rosło. Gdy użytkownik wylosował drugi raz to samo zwierzątko, mógł wymienić się nim z innymi graczami, którym brakowało go w kolekcji. Po zebraniu wszystkich zwierzątek, na każdego użytkownika czekała nagroda – wirtualny prezent w postaci Pet Shopa oraz zadanie konkursowe.

Kolejne konkursowe zadanie polegało na napisaniu historii, której głównymi bohaterami były wszystkie zebrane przez użytkownika zwierzątka. Autorzy 30 najciekawszych opowiadań wygrali LPS Magiczny Rollercoaster Wróżek.

Kolejna aplikacja pt: „LPS znajdź różnice” polegała na odnalezieniu różnic na 2 obrazkach z LPS-ami. W grze zostało udostępnionych 8 plansz, a użytkownicy mogli poprawiać swoje wyniki dowolną ilość razy.

Efekty:

  • Grupa Oficjlana angażuje do zabawy od września 2012 r.
  • Akcja osiągnęła następujące wyniki:
  • Ponad 219 000 użytkowników dołączyło do Grupy Oficjalnej
  • Ponad 218 000 instalacji pierwszej aplikacji konkursowej
  • Ponad 46 000 instalacji drugiej aplikacji konkursowej
  • Ponad 1 190 000 zaproszeń do aplikacji wysłanych do znajomych na NK.pl
  • Ponad 83 000 postów i komentarzy na mikroblogu zamieszczonych przez użytkowników

 

Więcej przykładów można znaleźć w raportach NowegoMarketingu: