TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak tworzyć dobre InstaStories? Garść dobrych praktyk od ekipy z Fundacji WOŚP

Jak tworzyć dobre InstaStories? Garść dobrych praktyk od ekipy z Fundacji WOŚP
Podczas tegorocznego Finału WOŚP ekipa Fundacji postawiła wykorzystać popularne Instagram Stories do promocji wydarzenia. Czego możemy się od nich nauczyć?
O autorze
5 min czytania 2019-05-10

Instagram Stories to obecnie jedna z ulubionych form komunikacji wielu użytkowników. To również świetna przestrzeń dla twórców do wykazania się kreatywnością i zaangażowaniem.

Doskonałym polem do ćwiczenia komunikacji na InstaStory mogą być wydarzenia. Poniżej wskazówki dotyczące relacjonowania eventów za pomocą krótkich form wideo przygotowany przez ekipę tworzącą komunikację na profilu @fundacjawosp podczas tegorocznego Finału WOŚP.

Komunikacja na Instagramie w trakcie Finału

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Za Instagram @fundacjawosp podczas Finału odpowiadało 5 osób.

  1. Kasia W. – moderacja (odpowiadanie na komentarze, wiadomości, reagowanie na treści z finałowymi #)
  2. Kasia F. – pomoc w moderacji + InstaStory
  3. Michał Z. – InstaStory
  4. Grzegorz B. – InstaStory
  5. Olimpia J. – posty, InstaStory, koordynowanie działań

Oczywiście nie jest to jedyny właściwy układ, ale z pewnością warto przed wydarzeniem ustalić z zespołem ich możliwości, doświadczenie oraz preferencje i odpowiednio rozdysponować zadania.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zaplanuj komunikację przed wydarzeniem

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Niezależnie od tego, na jaką skalę jest wydarzenie, które relacjonujesz – PLANUJ komunikację! Wydarzenia – nawet te świetnie zorganizowane – mają to do siebie, że towarzyszy im nutka chaosu, natłoku zadań czy niespodziewanych sytuacji.

Co więcej – im mniejsze wydarzenie, tym częściej więcej zadań spada na jedną osobę. Plan komunikacji pozwoli Ci na utrzymanie komunikacji w ryzach, kontrolę oraz przygotowanie możliwie wcześniej niektórych materiałów.

Pamiętaj, że Instagram to z jednej strony treści tworzone tu i teraz, ale też takie, które możesz stworzyć przed – jak np. grafiki do Stories.

  1. Stwórz scenariusz Stories, wypisując nawet scenę po scenie, jeśli to możliwe. Dzięki temu zaoszczędzisz czas na tworzenie koncepcji w trakcie wydarzenia. Przejdziesz od razu do działania.
  2. Wypisz posty, które muszą się pojawić na profilu np. sponsorskie. Da Ci to poczucie spokoju i kontroli nad sytuacją.

Do planowania komunikacji zastosuj narzędzie, z którego wszyscy będą w stanie sprawnie korzystać – kartka papieru, Excel czy np. Trello.pl,

Ustal zasady komunikacji

Większość zasad, które ustalaliśmy przed Finałem, sprowadzała się do jednego słowa: SPÓJNOŚĆ. Ustal np. jeden filtr w Story, kolor i font napisów czy ilość i częstotliwość gifów.

Dodatkowo jako team leader upewnij się, że wszyscy znają poprawne nazewnictwo danych akcji, czy pisownię nazw partnerów.

Zasady te warto spisać w jednym konkretnym miejscu, tak aby każdy miał do nich swobodny dostęp.

Dodatkowo w naszej grupie mediowej w trakcie wydarzeń mamy wyznaczoną osobę, która odpowiedzialna jest za treści dotyczące sponsorów, przez którą przechodzą wszystkie treści przed publikacją.

Wskazówka nr 4

Nie potrafiłam się zdecydować jaki tytuł wybrać do tej wskazówki. Wybierałam między:

  • Zaskakuj odbiorców.
  • Wyłapuj potrzeby.
  • Zostaw sobie przestrzeń na spontaniczne akcje.
  • Współpracuj z innymi działami.

i właściwie każdy jest totalnie trafny.

W ciągu dnia Michał, który zajmował się Twitterem fundacyjnym wysłał do nas na Slacku (za jego pomocą komunikujemy się w trakcie wydarzeń) – tego screena:

Pomyślałam „Hm… jak znajdziemy chwilę, wykorzystamy tego tweeta do zbudowania ciekawego story!”. Chwilę później podrzuciłam pomysł Grzegorzowi, który odpowiedział tylko „Robimy!”. Spontanicznie, bez konkretnego planu, z przypadkowymi osobami stworzył super relację „Zza pleców WOŚP”.

 

Telefon to nie wszystko – współpracuj z fotografem

Jeśli tylko masz taką możliwość – zorganizuj fotografa lub grupę fotografów, którzy będą relacjonować wydarzenie (oczywiście, w zależności od skali).

WAŻNE: Skontaktuj się z fotografem przed wydarzeniem w celu ustalenia szczegółów współpracy. Upewnij się, czy jest możliwość współpracy na zasadzie – tu i teraz. Nie jest to normą, że fotografowie zrzucają zdjęcia i dostarczają je w trakcie trwania wydarzenia, dlatego zorientuj się w jakim systemie działa fotograf, z którym będziesz współpracować i dowiedz się, co należy mu zapewnić do sprawnego działania.

Jeśli będziesz mieć zdjęcia z wydarzenia od fotografa dostarczane na bieżąco – niesamowicie ułatwi Ci to tworzenie postów, a także zapewni dobrej jakości fotorelację! Instagram to obrazek – ładny obrazek! Zadbaj o to.

Wskazówki od Instateamu #wosp2019

Poniżej praktyczne wskazówki od InstaReporterów #wosp2019 przygotowane na bazie doświadczeń z Finału:

@brohmm – InstaStory

  1. Poza sprawami oczywistymi, by mieć frajdę i znaleźć swój styl, wykorzystuj specyfikę medium, w którym tworzysz. Nagrywasz telefonem – czyt. śmieszną kamerką z doczepionym ekranem. Gdy obok Ciebie stoi ekipa telewizyjna – a tak było w przypadku Finału – to delikatnie rzecz ujmując, będą patrzeć pobłażliwie. Nie masz szans na przebicie ich jakości, montażu czy dźwięku. To trochę tak jakbyś miał w tej chwili wstać, odłożyć smartfon i ścigać się na 100m z Phelpsem. Fajnie, ale po co.

  2. Na co jednak masz szansę – to bezpośredni kontakt z widzem i szybkość reakcji. Zamiast więc nagrywać relacje z koncertu – pokaż kulisy. Zamiast pokazywać fajerwerki – pogadaj z ludźmi, którzy je odpalają. Widziałeś kiedyś jak działają fajerwerki? No właśnie. Ja też nie.
  3. Zapytaj widzów, czego chcą się dowiedzieć i spełniaj ich prośby. Snapchat, a teraz jego bezwstydna kopia – Instagram Stories – koszą inne media nie szybkością czy jakością, ale intymnością i szczerym przekazem. Natomiast to, czy jest to prawdziwe, czy złudne wrażenie  – jest rozmową na zupełnie inną okazję.

@madeinknyszyn – InstaStory

Pamiętaj o tym, że tworzenie Instagram Stories wymaga zaangażowania i zaplanowania! Zaopatrz się w sprzęt, na którym wygodnie Ci się pracuje. Przygotuj się na to, że tworzenie Stories to nie tylko zbieranie materiału, ale też montaż, który zajmuje sporo czasu – zaplanuj to w swoim harmonogramie.

Ale co najważniejsze – pamiętaj, że angażujące Stories to takie, w które Ty sam jesteś zaangażowany.

@bezplastiku – moderacja

Według mnie w przypadku moderacji (reagowania na komentarze/wiadomości/posty z #) najważniejszy jest fakt, że po drugiej stronie jest prawdziwa osoba. Pamiętaj o tym. Niezależnie od tego, czy moderujemy wiadomości i odpowiedzi na profilu, który ma kilkaset tysięcy obserwujących, czy też kilkuset. Jeśli ktoś do nas napisał, zazwyczaj oznacza to, że darzy nas sympatią i prawdopodobnie po prostu ucieszy się, kiedy również sympatią odpowiemy. Takiej sympatii w trakcie #wosp2019 wysłaliśmy i otrzymaliśmy bardzo dużo. To było piękne.

@kasia_filin –  moderacja + InstaStories

Planowanie planowaniem ale…. Daj się ponieść, trochę improwizuj. Zastanów się, co chcesz pokazać ale nie zafixuj się na tym zadaniu. Zazwyczaj dzieje się tyle, że nie będziesz w stanie tego ogarnąć. Na Finale zgubiłam słuchawki kupione 2 dni wcześniej, moje buty kompletnie przemokły i siedziałam boso podczas wejścia live KręciołaTV. I tak było świetnie!

Wyluzuj. To najważniejsza zasada. Złapałam się na tym, że w momencie nagrywania Stories nogi miałam zwinięte w precel ze stresu. To ma być zabawa, przecież chcesz pokazać coś fajnego! Weź głęboki oddech, zjedz coś i do roboty.

@dobrzewszedzie – posty, InstaStory, koordynowanie działań

O komunikacji na Instagramie było wyżej, teraz czas na kilka wskazówek dla osoby, która otrzymuje zadanie team leadera:

  1. Pamiętaj o tym, aby odpowiednio dostosować zadania do możliwości i umiejętności poszczególnych osób w zespole. Obserwacja i wyłapywanie takich elementów to moim zdaniem jedna z ważniejszych cech team leadera. PAMIĘTAJ! Nie mam na myśl jedynie doświadczenia, ale też cech charakteru – poczucie humoru, odwaga w nawiązywaniu kontaktu z ludźmi. InstaStory – to relacja, które wymaga wysoko-rozwiniętych tego typu cech, lub dostosowania cech do konkretnej relacji.
  2. Upewnij się, że wszystkie materiały, które przygotowałeś/aś są dla Twojego zespołu zrozumiałe. Zrób to przed wydarzeniem.
  3. Zaplanuj odprawę przed wydarzeniem, w celu ustalenie ostatecznych szczegółów, a jeśli wymaga tego sytuacja – to również mini odprawy w ciągu wydarzenia.
  4. Pamiętaj, że jako koordynator jesteś odpowiedzialny za wsparcie Twojego zespołu i reagowanie na ich zagwozdki. Zostaw sobie przestrzeń również na sytuacje kryzysowe. Nie wypełniaj harmonogramu po brzegi. Innymi słowy – dziel się zadaniami 🙂
  5. Na koniec najważniejsze – Wydarzenia to adrenalinka i emocje, więc ODDYCHAJ. Pamiętaj, że Ty też masz prawo do chwili resetu. Jeśli tego potrzebujesz – wyjdź na 10 minut w ciche miejsce, uspokój głowę i wróć do zespołu. I na takie samo zachowanie – daj przestrzeń swojemu teamowi!