TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Bezpieczeństwo w fabryce? Kluczem może być… gra planszowa

Broszury, tablice informacyjne, szkolenia z pierwszej pomocy – firmy produkcyjne robią, co mogą, by przypomnieć pracownikom zasady BHP. Unikatową koncepcję dbania o bezpieczeństwo wdrożyła huta Ardagh Glass, której pracownicy wymyślili i opracowali… grę planszową.
O autorze
2 min czytania 2019-05-29

Polskie zakłady pracy są coraz bardziej bezpieczne – tak wynika ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2018 r., w którym zgłoszono ponad 84 tys. poszkodowanych w wypadkach przy pracy, czyli o 4,6 proc. mniej niż w ub. roku. Zmniejszyła się również liczba poszkodowanych przypadająca na 1 000 osób pracujących (tzw. wskaźnik wypadkowości) z 6,84 w 2017 r. do 6,37 w roku ubiegłym.

Tendencje spadkowe nie powinny jednak osłabiać czujności kadr menedżerskich, szczególnie zaś w regionach, gdzie wskaźnik wypadkowości jest najwyższy (po 7,88 w woj. wielkopolskim I dolnośląskim, 7,59 w woj. warmińsko-mazurskim) oraz wśród pracowników najbardziej narażonych branż, jak: górnictwo i wydobywanie, przetwórstwo przemysłowe czy transport i magazynowanie itd.

BHP-owiec nie może spocząć na laurach

Troska o to, by pracownicy przestrzegali zasad BHP to proces długotrwały, żmudny, który jest jednak kluczowy dla poprawy bezpieczeństwa. W Ardagh Glass szczegółowo analizuje się wszystkie wypadki – również te, które zdarzają się w zagranicznych zakładach grupy, a następnie wdraża działania korygujące, prewencyjne oraz udoskonala środki ochrony osobistej itd.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Wszystkie te działania przekładają się na spadającą z roku na rok liczbę wypadków oraz krótsze nieobecności pracowników. Czy to powód do zadowolenia? Moim zdaniem BHP-owiec nigdy nie powinien spoczywać na laurach. Od lat obserwuję, że pracownicy z długim stażem pracy w pewnym momencie tracą czujność. Rutyna jest największym wrogiem BHP-owca, bo… rutyna usypia. Dlatego tak ważne jest, by stale szukać nowych sposobów dotarcia do pracowników – mówi Dariusz Szczęsny, Starszy Inspektor ds. BHP w Ardagh Glass.

Gra planszowa przełamuje rutynę

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przełomowy sposób na przypomnienie kolejnych zagrożeń w codziennej pracy w hucie znaleźli pracownicy Ardagh Glass, którzy stworzyli grę planszową „Misja bezpieczny hutnik”. Gra polega na przejściu przez cały proces produkcyjny w hucie szkła, unikając przy tym wszelkich zagrożeń. Głównym tematem gry jest BHP, ale ponieważ akcja dzieje się w hucie szkła pojawiają się ciekawostki dotyczące tego materiału oraz ochrony środowiska. Co ciekawe „Misja bezpieczny hutnik” została w całości stworzona przez pracowników Ardagh Glass. Pomysłodawcą gry jest Lucie Pszonkova, Kierownik Działu Administracji Sprzedaży – prywatnie mama czwórki pociech, które jako pierwsze testowały grę. W zespole opracowującym znalazł się również Inspektor ds. BHP, Specjalista ds. kreowania wizerunku pracodawcy oraz Specjalista ds. szkoleń i rozwoju.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Ideą gry jest to, by człowiek uświadomił sobie, że ma dla kogo o siebie dbać. Liczymy, że pracownicy do wspólnej zabawy zaproszą swoje pociechy i że będzie to świetna i pełna humoru przygoda, która jednocześnie stanie się początkiem dyskusji o tym, gdzie rodzic pracuje i czym się zajmuje. Dodatkowo pozwoli to na zacieśnianie więzi z dzieckiem. „Misja bezpieczny hutnik” to mądry sposób na spędzenie wolnego czasu. A jako specjalistka od wizerunku zapewniam, że temat BHP wcale nie musi być nudny – dodaje Renata Szwarc z Ardagh Glass.

Gra składa się z kilku elementów, a w trakcie pokonywania kolejnych pól uczestnik zabawy odpowiada na pytania związane z BHP. Czasami, w nagrodę za „bezpieczne zachowanie” lub „niebezpieczne zachowanie”, proszony jest o nagrodzenie lub ukaranie kolegi – to dodatkowy element rywalizacji. Gracze zachęcani są też do aktywności fizycznej, w odpowiednich miejscach na planszy proszeni są o zrobienie „pompek”, „pajacyków”, lub „kocich grzbietów”. Przed rozpoczęciem rozgrywki należy przeczytać krótką informację o tym, jak powstają wyroby szklane – to pomaga wgłębić się w tematykę.

Jak dotąd firma przekazała pracownikom ponad 700 sztuk gry.