TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Projekt Denko: zużywaj kosmetyki do końca – raport Replise Poland

Projekt Denko to wzajemne mobilizowanie się internautów, a przede wszystkim internautek, do całkowitego zużywania kosmetyków (do tytułowego „denka”) i zamieszczania dokładnych recenzji i opinii na ich temat.
O autorze
1 min czytania 2013-09-20

Replise Poland przygotowało raport dotyczący treści publikowanych w Internecie na temat projektu Denko od początku 2012 do połowy 2013 roku. Wyniki badania potwierdzają obecność wyraźnego trendu pojawiającego się w wypowiedziach Internautek – w I półroczu 2013 roku nastąpił wzrost liczby wzmianek o 300% w stosunku do I półrocza 2012 roku.

Cechy projektu?

Główny wniosek uzyskany dzięki analizie User Generated Content (przeprowadzonej przez Replise) był znaczący wzrost ilości wypowiedzi. W pierwszej połowie 2012 roku opublikowano 3173 wzmianki na ten temat, w drugiej połowie tego roku ich liczba wzrosła niemal dwukrotnie – do 6202 wzmianek, a w pierwszej połowie 2013 do niemal 9000, co daje prawie 300% wzrostu aktywności użytkowników na przestrzeni 6-ciu miesięcy. Natężenie dyskusji również istotnie zwiększało się pod koniec i na początku miesiąca, co jest dowodem cykliczności zjawiska. Popularność Denka znalazła swoje odzwierciedlenie również w nowopowstałych zwrotach, takich jak: wydenkowany kosmetyk, denkować czy zdenkowany.

Badanie przygotowane przez Replise Poland obejmowało analizę ilościową i jakościową wyłącznie informacji na temat projektu Denko i działań z nim powiązanych. Analizie poddano treści publikowane przez internautów pojawiające się w ramach różnych kanałów komunikacji w Internecie. Najwięcej informacji na temat projektu Denko pojawiło się na blogach – 48,4% wszystkich wzmianek, następny w kolejności popularności był Facebook (24,2%) oraz fora internetowe (17,7%). Publikowano także informacje za pośrednictwem portali video sharingowych (6,5%) i Twittera (3,2%).

Cechy wypowiedzi

Wzmianki publikowane na temat projektu charakteryzował powtarzający się schemat: wstęp wraz z informacją na temat nazwy miesiąca, którego dotyczy projekt, zdjęcia pustych opakowań po produktach oraz informacje o kosmetyku. Użytkowniczki dzieliły produkty pod względem jego typu i działania, np. pielęgnacyjne i kolorowe lub do twarzy i do ciała. Zestawiano ze sobą wszelkiego rodzaju kosmetyki z różnych półek cenowych – te same wpisy zawierały prezentacje i recenzje zarówno produktów ekskluzywnych, jak i dyskontowych (tych mniej lub bardziej znanych i powszechnych). We właściwościach, internauci najczęściej wspominali o zapachu, konsystencji, cenie (często ze wskazaniem na promocję), pojemności, wydajności, opakowaniu, informacji od producenta, a także miejscu zakupu kosmetyku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na podstawie wniosków uzyskanych z analizy, analitycy Replise Poland przygotowali tzw. dekalog denkowiczek, który przedstawił najważniejsze informacje związane z zachowaniami konsumentów i został stworzony na podstawie wypowiedzi internautów. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się