Tworząc eBiznes musisz liczyć się z tym, że będziesz wydawać pieniądze

Tworząc eBiznes musisz liczyć się z tym, że będziesz wydawać pieniądze

Przynajmniej raz w miesiącu spotykam się z małym sklepem internetowym. Sklep taki zazwyczaj sprzedaje miesięcznie za około 50 000 zł netto, uzyskując rocznie przychody poniżej 1 mln. Większość naszych klientów ma takie lub wyższe przychody miesięcznie.

Rozmawiając z zarządami takich małych sklepów zauważam często spore ambicje, które zderzają się z tym, że np. po 2 latach działania przychody przestają rosnąć. Zarząd zastanawia się dlaczego skoro eCommerce rośnie to im nie rośnie :) Oczywiście eCommerce rośnie jako taki, ale w moim przekonaniu wzrosty te generują w większości duże sklepy i duzi gracze.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Łatwo stworzyć sklep z obrotami 0,5 – 1 mln rocznie. DomSwiatla.pl, którego byłem kiedyś właścicielem, miał takie obroty już w trakcie drugiego roku działania, mimo iż startowaliśmy od zera bez żadnego wsparcia. Wystarczy niezła oferta oraz wykorzystanie prostych narzędzi marketingowych – AdWords, SEO i porównywarki. Te narzędzia pozwalają stosunkowo tanio kupić stosunkowo niewielkie ilości ruchu. To znaczy – przestają być tak bardzo efektywne, gdy chcesz kupić znacznie więcej ruchu. Niemniej w małej skali działają ładnie i przynoszą szybki zwrot z inwestycji.

W małym sklepie działa to tak, że kupujemy kliki do sklepu za - powiedzmy - 40 groszy. Mamy tych klików w miesiącu 20 000, co przy konwersji 1% daje nam 200 zakupów miesięcznie, czyli kilka paczek dziennie. Pewnego dnia ktoś wpada na pomysł, że trzeba mocniej zainwestować w eCommerce. Zwiększa zatem budżet AdWords z 3 000 zł/mc do 10 000 zł/mc i... okazuje się, że ruch faktycznie wzrasta, ale wzrasta też koszt przekliku, spada konwersja i wartość koszyka. Finalnie okazuje się, że przy takim budżecie biznes już się nie dopina. Oczywiście wywołuje to panikę i zarząd wraca do budżetu 3 000 zł/mc.

Wszyscy eCommercowcy marzą o sukcesie Amazon i wzdychają, że u nas się nie da. Ceny niskie, klient nielojalny, nie wyedukowany, Unia Europejska przeszkadza. Zachęcam do poczytania o historii Amazon. Przeczytacie o wielu latach gigantycznych strat i dążeniu do budowania obrotu, ciągłym szukaniu inwestorów by zasypać pogłębiające się straty. Dlaczego? Bo zdobywanie rynku to nie jest miły spacerek. Zdobywanie rynku to wyrywanie klienta konkurencji, walka na noże ceną, ofertą i wszystkim co tylko zdołasz wymyślić. Pamiętam wypowiedź z roku 2004 dyrektora inwestycyjnego w rosnącym jak diabli sklepie internetowym - „to z kim mam się przespać, aby to załatwić?!” :) Z takimi ludźmi będziesz walczył, to im odbierasz klientów.

Zdobywanie rynku wymaga budżetu, ale przede wszystkim – mocnych nerwów.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij