Branża marketingowa eco friendly (cz. 1)

Branża marketingowa eco friendly (cz. 1)
Jak ważne dla polskiej branży marketingowej są działania proekologiczne? Jakie aktywności w tym zakresie są podejmowane? Zapytaliśmy o to przedstawicieli ContentHouse i Insignia, MOSQI.TO, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, OX Media, Mindshare, Eskadra.
O autorze
7 min czytania 2019-08-22

Krzysztof Dąbrowa
PR specialist agencji ContentHouse i Insignia

Ostatnie miesiące to mała eko-rewolucja w codziennym funkcjonowaniu agencji Insignia i ContentHouse. Mocno zaczęliśmy dbać o zaawansowaną selekcję odpadów, dzieląc je na aż pięć różnych frakcji. Z kolei wodę z dystrybutorów z radością zamieniliśmy na krakowską filtrowaną „kranowiankę”, która (wedle licznych) badań jest jedną z najlepszych w kraju i w pełni nadaje się do codziennego spożycia.

Poza zachowaniami przeciwdziałającymi zanieczyszczeniu, sami wychodzimy z inicjatywami wspierającymi środowisko – w maju w związku z #TrashChallenge połączone siły obu agencji sprzątały tereny zielone wokół naszego biura.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z kolei od lipca, mocna, kilkuosobowa grupa naszych rowerzystów nabija kilometry w ramach akcji miejscowego magistratu „Rowerem do pracy – czyli dom, rower, praca i tak w kółko”. Za zastąpienie samochodu jednośladem pracownicy nagradzani są atrakcyjnymi nagrodami – voucherami na sprzęt sportowy, do restauracji, wejściówkami do kina czy teatru.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W obu agencjach do istotności działań wspierających środowisko na szczęście nikogo nie trzeba przekonywać i namawiać. Nasi pracownicy nie tylko chętnie dołączają się do naszych akcji, ale sami inicjują działania ekologiczne. Naszym eko-entuzjazmem zarażamy także klientów, którym często proponujemy rozwiązania marketingowe, podkreślające troskę o środowisko naturalne lub mają bezpośredni wpływ na jego poprawę.

Magdalena Szmidt
CEO MOSQI.TO

Wygląda na to, że już nie tylko najstarsi górale czują, że coś jest nie tak – wszystko, o czym mówią klimatolodzy już od lat, dzieje się na naszych oczach – smażymy się żywcem, a ilość śmieci, które wytwarzamy jest po prostu nieprzetwarzalna (niewygodna prawda jest taka, że tylko 10% wyprodukowanego plastiku jest powtórnie wykorzystywane).

Jedyną słuszną drogą jest ograniczenie emisji metanu i CO2 oraz znacząca redukcja produkcji śmieci. Wszyscy liczymy na to, że systemowo rozwiąże to „góra”, ale „góra”, bez względu na kraj i ustrój w nim panujący, jest zbyt zajęta wycinaniem tego, co jeszcze na planecie zostało. Nie pozostaje nam nic innego jak liczyć na siebie. Mamy kilka prostych bloody green ideas, które udało się wprowadzić w MOSQI.TO.

  • Ha! Już 1/3 z nas to wegetarianie!
  • Walczymy z plastikiem, a gdy już się pojawi – zawsze podlega segregacji i mamy nadzieję recyklingowi!
  • Pijemy głównie kranówę, jedzenie (z resztą pysze i wegańskie) zamawiamy w biodegradowalnych opakowaniach.
  • Na dachu urządziliśmy sobie gaj i przy okazji raj dla zapylaczy, a w przyszłym roku postawimy budki dla jerzyków.
  • Rozsądnie zarządzamy klimatyzacją. No i mamy za sobą dwa całkiem poważne sprzątania – w ramach #TrashChallenge.

Marzy nam się ogólnopolska kampania przeciwko wszędobylskim śmieciom i kiedyś ją zrobimy!

Brawa dla Czarnego lądu – 38 krajów afrykańskich zakazało produkcji jednorazowych torebek plastikowych! Jak fajnie byłoby z nich wziąć przykład!

Joanna Dziwisinska-Grzelak
PR manager, IPG Mediabrands

Przy obecnym stanie zanieczyszczenia środowiska nie powinna znaleźć się żadna firma, która powie, że ekologia nie jest dla niej ważna. W naszej grupie pracują ludzie bardzo wrażliwi na to, co niedobrego dzieje się z naszą naturą. Niektórzy bardzo aktywnie uczestniczą w różnych działaniach, angażują się w akcje sprzątania, ale także edukują innych odnośnie wartości, jakie niesie ze sobą trend zero waste, czy ograniczenie jedzenia mięsa.

Jednak są to samodzielne działania naszych ludzi, często robione anonimowo. Z naszej strony staramy się ich w tym wspierać. W tym roku postanowiliśmy także połączyć naszą międzynarodową inicjatywę UM Day właśnie z akcją sprzątania świata. We współpracy z Nadleśnictwem w Celestynowie pojechaliśmy sprzątać fragment lasu, wybranego przez leśników. Ich udział była dla nas bardzo ważny, oni doskonale wiedzą, gdzie powinniśmy kierować swoją chęć pomocy, aby była ona najbardziej skuteczna.

W efekcie zebraliśmy kilkanaście worków przeróżnych śmieci (butelek, plastiku, puszek, sprzętów AGD i RTV, ubrań). Postanowiliśmy także poszerzyć zakres akcji i zachęcić inne domy mediowe do akcji sprzątania środowiska. Rzuciliśmy im wyzwanie #TrashChallenge i wierzymy, że akcja rozniesie się dalej na rynku, dzięki czemu nie tylko przynajmniej częściowo posprzątamy pewne fragmenty lasów, ale także przybliżymy ludziom problem zanieczyszczeń. Jeśli popatrzymy na to, że co roku Lasy Państwowe wydają oko. 16 mln zł tylko na sprzątanie swoich zasobów, a wystarczy wejść do pierwszego lepszego zagajnika i zobaczyć, jaka to jest kropla w morzu potrzeb. Bez zaangażowania nas wszystkich wkrótce butelki po napojach, puszki zasłonią nam piękno przyrody.

Jadwiga Jadziewicz
CSR manager, Dentsu Aegis Network

Dentsu Aegis Network to międzynarodowa firma globalna z 47 000 pracownikami na pokładzie, z czego blisko 900 z nich pracuje w Polsce. Skala zatrudnienia, ale również nasza globalna strategia i wartości, zobowiązują nas do codziennego stosowania globalnej polityki środowiskowej i w związku z tym podejmowania różnych pro ekologicznych działań w Polsce.

Do głównych celów globalnych w tym obszarze należą:

  1. Prowadzenie działalności w oparciu o 100% energię elektryczną ze źródeł odnawialnych do 2020 roku. Nasze biuro już od 2 lat inwestuje w certyfikaty zielonej energii, wspierając tym samym OZE.
  2. Zmniejszenie emisji spalin, zmieniając sposób podróżowania i inwestując w rozwiązania cyfrowe. Pracownicy naszego biura coraz częściej spotykają się wirtualnie korzystając z rozwiązań w ramach pakietu Office 365.
  3. Mniejsza konsumpcja. W Polsce m.in. wprowadziliśmy racjonalne dwustronne, czarno-białe drukowanie w oparciu o system „Follow me print”.

Innymi dobrymi praktykami w naszym biurze są: zbieranie zużytych baterii i plastikowych nakrętek, rezygnacja z butelkowanej wody oraz przekazywanie zużytego sprzętu IT. Na ten moment czekamy na ostateczne zatwierdzenie przez UM Warszawa polityki dotyczącej segregacji odpadów w biurze. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli rozpocząć szeroką akcję edukacyjną, szczególnie że nasi pracownicy często o to pytają.

Należy również wspomnieć o naszym głównym biurze w Warszawie, które z racji systemowych rozwiązań można nazwać przyjaznym środowisku. Wprowadzając się 4 lata temu na ulicę Czerską 12 zainwestowaliśmy w LEDowe oświetlenie w całym budynku, czujniki ruchu w wielu pomieszczeniach oraz ekologiczne wykładziny Interface Net Effect – wyprodukowane w 100% z wyławianych z mórz i oceanów sieci rybackich.

Dzięki inicjatywie pracowników przeprowadzamy pojedyncze eko-akcje tj. zbiórka elektrośmieci w biurze czy zespołowe wyjścia na Trash Challenge. A przed nami zainicjowany również oddolnie konkurs graficzny na plakaty związane ze zbliżającą się katastrofa ekologiczną w roku 2050.

Dariusz Szpak
co-owner/creative director, OX Media

Jeśli myślimy o działaniach pro eco w OX Media naszym głównym wyróżnikiem jest mocne postawienie na pracę zdalną, która pomaga nam na wielu polach zadbać o środowisko. Często mówi się o wpływie pracy zdalnej na samopoczucie, na oszczędność czasu, a rzadziej widzi się ją w kontekście działania dla środowiska. To błąd!

Brak obowiązku bycia w biurze umożliwia znaczną redukcję emisji i śladu węglowego. Firma Dell zrobiła na ten temat nawet ciekawe badania*. W OX pracując zdalnie i dojeżdżając jedynie na spotkania z klientami znacznie ograniczamy emisję CO2, a przy tym ruch w i tak zakorkowanej Warszawie. 😀

Samemu nie jesteśmy w sposób dokładny tego zmierzyć, ale Global Workforce Analytics* szacuje, że pracując zdalnie średnio przez pół tygodnia, globalnie jesteśmy w stanie zmniejszyć ilość emisji dwutlenku węgla o 54 mln ton rocznie*. To tak jakby ściągnąć z naszych ulic prawie 10 mln aut na rok. Gdzieś tutaj dodajemy swoją cegiełkę do tego planu ;).

Budowanie organizacji łatwo skalowalnej, w dużej mierze opartej o działania w sieci, pracującej w oparciu o rozwiązania w chmurze oraz środowiska takie jak Jira (szczególnie Confluence) czy Asana, pozwalają nam na ograniczenie druku firmowych dokumentów, jednocześnie nie zmniejszając ich dostępności. Takie małe zmiany w procesach i kulturze organizacji w perspektywie firmy, która na rynku jest już 9 lat, nagle robią ogromną różnicę. Dochodzą do tego oczywiście także koszty środowiskowe, jakie generuje zmniejszone zużycie klimatyzacji, energii elektrycznej, czy chociażby plastiku*!

Nie sprzątamy wspólnie lasów – mimo że byłoby to pewnie mega zabawne doświadczenie w naszej ekipie, ale OXowi pracownicy to istne indywidualności ;). Kamila wspiera aktywnie fundacje dla zwierząt, Karolina jest zero waste’owym freakiem chodzącym z własnymi woreczkami na warzywa do sklepu, a Damian nie zamieniłby roweru na auto. Ja sam najczęściej wybieram komunikację miejską lub wyjątkowo wypożyczam samochód – takie małe, codzienne zmiany dają ogromne efekty.

Paulina Sobieszek
partner, business development w Mindshare

W Mindshare wierzymy, że każda firma powinna rozpocząć proekologiczne działania od… samej siebie. By zadbać o planetę i jej wszystkich – nie tylko ludzkich – mieszkańców, musimy sami się zmieniać, a nie tylko edukować innych. Tu sprawdza się strategia małych kroków, które przynoszą tak naprawdę wielkie zmiany.

Właśnie dlatego w Mindshare na co dzień dbamy, by nasze biuro było jak najbardziej ekologiczne: segregujemy śmieci, zbieramy i odpowiednio utylizujemy baterie, oszczędzamy energię elektryczną. Jesteśmy dumni zwłaszcza z całkowitego wykluczenia z naszego biura wszelkich plastikowych, jednorazowych naczyń oraz butelek – zasada dotyczy całego GroupM.

Sponsorujemy do tego szympansa Tytusa w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Warszawie, a z krótkofalowych akcji – już za chwilę, bo pod koniec sierpnia, bierzemy udział w agencyjnym #TrashChallenge, podczas którego będziemy zbierać śmieci w podwarszawskim lesie.

Bierzemy także udział w inicjatywach (również wychodzących od naszych współpracowników) wspierających potrzebujących, m.in. w zbiórkach ubrań zimowych dla bezdomnych, książek czy używanej odzieży. Kupujemy również prezenty gwiazdkowe wykonane samodzielnie przez seniorów, a po każdym organizowanym przez nas evencie zawozimy pozostałe posiłki do jadłodajni

Oczywiście widzimy ogromny potencjał w edukacji, dlatego w listopadzie zeszłego roku zorganizowaliśmy dla marketerów konferencję Huddle for Good, podczas której poruszyliśmy tematykę odpowiedzialności społecznej i przekonywaliśmy, dlaczego jest tak niezbędna w komunikacji marek. Dodatkowo, cały event został zorganizowany w duchu proeko: uczestnicy mogli znaleźć w „welcome bagach” szklane butelki na wodę czy metalowe słomki.

Mateusz Zmyślony
CCO agencji Eskadra

Eskadra wprowadziła politykę społeczną i środowiskową wyróżniając wśród swoich priorytetowych działań: ekonomiczne – organizacja projektów społecznych, filozofia Wise Brand, społeczne – zachowanie zasad szacunku, tolerancji, parytetów, środowiskowe – obiegi zamknięte, segregacja odpadów.

Eskadra odpowiada za współorganizację międzynarodowego kongresu Open Eyes Economy Summit, który skupia się wokół tematyki ekonomii wartości, równowagi społecznej, środowiskowej i ekonomicznej. W trzech edycjach projektu wzięło udział niemal 6,5 tys. osób. Firma aktywnie walczy z problemem smogu: jest wyposażona w oczyszczacze powietrza, czujniki smogu, posiada nowoczesne, niskoemisyjne ogrzewanie gazowe. Eskadra przeprowadziła pionierski w skali Polski projekt MGR – Miejskie Gospodarstwo Rolne na terenie firmy testując tzw. rolnictwo miejskie. Firma korzysta z certyfikowanych papierów oraz stawia na korzystanie z materiałów z makulatury. W Eskadrze prowadzona jest pełna segregacja odpadów i kompostownik.

Eskadra stworzyła autorską filozofię Wise Brand, która polega na budowie strategii rozwoju biznesu przez firmy, opierające sens swojego istnienia ekonomicznego na podejściu, którego fundamentem jest społeczne zaangażowanie i społeczna odpowiedzialność, skupione na profesjonalnym wykorzystaniu tzw. pola kompetencji. Współpraca w duchu Wise Brand trwa między innymi z Mazda Poland (Slow Road), Open Eyes Economy Summit czy Tatrzański Park Narodowy.

W Eskadrze realizujemy również zaangażowanie społeczne w wymiarze wielkoskalowym, specjalizujemy się w tworzeniu strategii komunikacji i rozwoju miast i regionów. Wdrażane w praktyce, na przestrzeni lat opracowania te zmieniają życie całych społeczności – a zawsze staramy się zawrzeć w nich wartości, wrażliwość społeczną i ekologiczną zgodną z naszym modelem „Miasto-Idea”. Z naszych strategii skorzystało dotąd ponad 70 miast, regionów i instytucji publicznych w całej Polsce, z Krakowem i Warszawą, Małopolską i Śląskiem (zarówno Górnym, jak i Dolnym) na czele. Wyspecjalizowaliśmy się również w tematyce smogu, na tym polu realizując projekty wspólnie z IKEA Polska oraz Województwo Śląskie.

 

*tech.co/news/environmental-impact-remote-work-2016-11
*www.greenchildmagazine.com/environmental-benefits-of-remote-work/
*s3.amazonaws.com/fjwp/blog/wp-content/uploads/2016/07/02131627/webex-enviro-infographic.png
*www.virtualvocations.com/blog/telecommuting-survival/8-environmental-benefits-of-remote-work/