W ciągu ostatnich kilku lat sztuka prezentowana na bilbordach stała się kulturalnym „must have”. Billboardowe wystawy odbywają się od Teheranu, Mexico City, po Paryż, Los Angeles i Nowy York. Toruń jest jednym z prekursorów tego trendu – Art Moves jest pierwszym i jak na razie jedynym na świecie cyklicznym festiwalem promującym tego rodzaju sztukę. „Na całym świecie bilbordy kojarzą się jednoznacznie z reklamą, tylko nie w Toruniu – przez kilka jesiennych tygodni bilbord staje się w Toruniu antybillboardem. Manifestacją myśli kontestującej konsumpcjonizm, wszelkie formy intelektualnego i duchowego zniewolenia. Anglia ma swojego poruszającego sumienie Banksy’ego, my stymulujący myślenie festiwal Art Moves” – pisał o festiwalu Piotr Sarzyński w tygodniku Polityka.
– Współcześnie mamy do czynienia z wszechobecną, jawną lub ukrytą reklamą oraz propagandą – mówi Rafał Góralski z Galerii Rusz, współtwórca festiwalu.
Zobacz również
Sztuka billboardowa jest jak odtrutka, wytchnienie i chwila na refleksję w tym oszalałym, zapędzonym świecie. Bilbord ma szeroki zasięg działania, dociera do wszystkich, jest prodemokratyczny i egalitarny, przekracza życiowe i informacyjne nisze, w których funkcjonują ludzie. Zamienia miasto w wielką galerię sztuki, gdzie za darmo 24h/7 dni w tygodniu można korzystać ze sztuki.
– Festiwal ma 3 poziomy oddziaływania. Wymyślamy temat i kierujemy go do artystów z całego świata, którzy odpowiadają na nasze pytanie, tworząc własne prace. Najlepsze prace prezentujemy w przestrzeni miejskiej Torunia. A widzowie, inspirując się pracami, mogą znaleźć swoje własne pomysły na festiwalowy temat. Łączymy więc to, co globalne z tym, co lokalne. W ramach tegorocznej edycji festiwalu na bilbordach, citylightach i ekranach LED zaprezentowane zostaną prace artystów z całego świata, odnoszące się do tematu przewodniego całej imprezy: „Nadciągająca katastrofa czy szansa by uratować siebie i świat?” – mówi Joanna Górska z Galerii Rusz, współtwórca festiwalu.
Jednym z głównych elementów festiwalu jest corocznie organizowany, międzynarodowy konkurs na najlepszą pracę bilbordową. Do wystawy konkursowej wybierane są najciekawsze prace, nadesłane przez utalentowanych artystów z całego świata. W tym roku artyści zostali zaproszeni do twórczej interpretacji hasła: „Nadciągająca katastrofa czy szansa by uratować siebie i świat?”. Na tegoroczny konkurs wpłynęło niemal 1000 prac, nadesłanych przez 539 artystów z 68 krajów świata. Otrzymano prace z Rosji, USA, Tajwanu, Chin, Macedonii, Azerbejdżanu, Wielkiej Brytanii, Iranu i wielu innych! Wyjątkowo dużo prac otrzymano z Chin i Indii. Pokazuje to, że twórcom z tych państw szczególnie bliskie jest tegoroczne hasło konkursowe.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Konkursowe hasło można traktować jako metaforę procesów, zachodzących we współczesnym świecie. Czy świat wkrótce się skończy? Czy w niedługim czasie wymrze większość gatunków roślin i zwierząt na planecie? Czy nastąpi katastrofa ekologiczna? Czy większość ludzi będzie żyła w skrajnej biedzie, a świat pogrąży się w nieustających wojnach? Tego typu informacje zalewają nas każdego dnia – wywołują strach i paraliżują. Jak nie popaść w depresję i czarnowidztwo, a alarmujące dane potratować jako wyzwanie i poszukać kreatywnych rozwiązań? Jak obudzić się z letargu? Jak znaleźć nadzieję i energię do działania? Jak pokonać stare, destrukcyjne schematy myślenia i działania, i znaleźć nowe, lepsze rozwiązania? Jak nie popaść w pesymizm i marazm, ale uwierzyć, że wiele zależy od nas – zarówno życie nasze, innych ludzi, jak i istot, które żyją obok nas? Jak wyjść poza indywidualną perspektywę, poza własne JA i dostrzec, że każdy z nas jest częścią większej całości – ludzkości i przyrody, i ma na tę całość wielki wpływ? Jak myśleć w dłuższej perspektywie, a nie tylko o krótkoterminowych korzyściach, które w dłuższej perspektywie okazują się szkodliwe? Co dobrego możemy zrobić dla siebie i świata oraz tych, którzy przyjdą tu po nas?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jury w składzie: Adam Niklewicz / artysta / North Haven, Connecticut, USA; Mark Titchner / artysta / Londyn, Wielka Brytania; Małgorzata Augustyniak / historyk sztuki, wiceprezes zarządu AMS SA / Warszawa; Rafał Góralski / artysta, kurator, dyrektor Festiwalu Art Moves / Toruń wyróżniło 10 prac, które zostaną pokazane na bilbordach w ramach Festiwalu Art Moves 2019.
Jury za najbardziej interesującą pracę uznało projekt, którego autorem jest Dawid Celek z Polski i właśnie do niego powędruje Główna Nagroda Konkursu w wysokości 5000 PLN.
Dawid Celek / Polska – zwycięzca konkursu
Zwycięska praca pokazuje paradoksy współczesnej kultury. Z jednej strony wierzymy w nieustający postęp i rozwój, i wypatrujemy na horyzoncie tzw. świetlanej przyszłości. Z drugiej strony cały czas nie potrafimy pozbyć się myśli, że coś dzieje się nie tak, że „dobrze to już było” i wypatrujemy nadciągającej katastrofy. Zwycięska praca przełamuje defetyzm i czarnowidztwo wywodzącego się z nihilistycznej kultury punk hasła No future, które zainfekowało całą współczesną kulturę i zamienia je na coś budującego i otrzeźwiającego – Now! future. Przywraca nam tym samym poczucie realizmu i namawia nas do zakasania rękawów i wzięcia się do roboty, bo nie tyle nie ma dla nas przyszłości, co nasza przyszłość jest teraz, i to właśnie dzisiejszy dzień o niej decyduje.
Patrick Baumann / Szwajcaria
Praca CHANGE/CHANCE Patricka Baumanna ze Szwajcarii opowiada o tym, że potrzebujemy zmiany, która jest naszą szansą, by zmienić siebie i nasze podejście do rzeczywistości. Potrzebujemy również wyjść poza swój narcyzm i zacząć myśleć nie tylko i wyłącznie o sobie i własnych korzyściach, ale też o szerszym kontekście naszego istnienia. Jesteśmy przecież częścią większej całości i większej wspólnoty, i razem możemy więcej (praca I CAN, WE CAN).
Salma Abbassi / Tunezja
Może warto przestać zamartwiać się tym, że mamy tyle problemów do rozwiązania i zmienić perspektywę widzenia, bo to właśnie problemy zawsze inspirowały ludzkość do rozwoju (prace Galerii Rusz Problemy i Źródła).
Nie tylko artyści zmierzyli się z festiwalowym hasłem – do tworzenia będą mogli włączyć się również nasi widzowie – w ramach Art Moves Workshop odbędą się warsztaty dla dzieci oraz pojawią się specjalne, interaktywne bilbordy, dzięki którym odbiorcy będą mogli aktywnie włączyć się w festiwalowe działania.
W ramach tegorocznej edycji festiwalu pokażemy prace 22 artystów z 11 państw:
- Dawid Celek (Polska)
- Marek Maciejczyk (Polska)
- Patrick Baumann (Szwajcaria)
- Cristian Brinza (Mołdawia)
- Salma Abbassi (Tunezja)
- Paweł Miszewski (Polska)
- Łukasz Dukowicz (Polska)
- Mario Estevez (Meksyk)
- Wei Su (Kanada)
- Michael Mayevsky (Ukraina)
- René Gisler i Raphi Muntwyler / Szwajcaria
- Lex Drewinski / Niemcy / Polska
- Ying-Hsiu, Chen i Hsiang-Ying, Chen / Tajwan
- Mabi „SELF” Lusala / Czechy
- Wojciech Mazur / Polska
- Taber Calderon / USA
- Urszula i Filip Tofil (syfon studio) / Polska
- Joanna Górska i Rafał Góralski (Galeria Rusz) / Polska
Otwarcie
Oficjalne otwarcie festiwalu odbędzie się 6.09.2019 o godz. 12 na Pl. Rapackiego w Toruniu. Będzie mu towarzyszyła akcja artystyczna Galerii Rusz pt. „Jestem na tym świecie po to, aby…”.