TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Zenith: czas oglądania treści wideo online osiągnie w Polsce w 2021 roku 70 minut dziennie [raport]

Wartość rynku reklamy wideo online na świecie przekroczy w 2021 roku 1/3 wartości rynku reklamy TV – wynika z raportu Zenith „Online Video Forecasts”.
O autorze
4 min czytania 2019-09-17

Agencja mediowa Zenith prognozuje, że w 2021 roku średnia czasu poświęconego na konsumpcję contentu wideo w internecie osiągnie w Polsce średnio 70 minut dziennie. To wciąż istotnie mniej niż przewidywane statystyki światowe, gdzie przeciętny konsument będzie w 2021 roku oglądał treści wideo online średnio przez 25 dni w roku (100 minut dziennie).

– Średni czas oglądania treści wideo online w Polsce wzrośnie w 2021 roku do 70 minut dziennie. To aż o 40% więcej względem roku 2018. Dynamiczny wzrost konsumpcji wideo w internecie, widoczny szczególnie wśród młodszych grup konsumentów – osób, które tradycyjny telewizor zastępują urządzeniami mobilnymi – będzie miał odzwierciedlenie we wzroście wydatków reklamowych w tym kanale. Szacujemy, że reklamodawcy przeznaczą na reklamę wideo online ponad 175 mln USD, czyli o 58% więcej względem roku 2018. Wzrost wydatków na reklamę mobile wideo będzie jeszcze wyższy – według naszych estymacji dynamika wzrostu przekroczy 90%, a łączne budżety – ponad 60 mln USD – powiedziała Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Według szacunków Zenith, globalne wydatki na reklamę online wideo do 2021 roku będą rosły średnio o 18% rocznie, przy wzroście całego rynku reklamy online na poziomie 10% rok do roku. Oznacza to wzrost z 45 mld USD w tym roku, do 61 mld USD w 2021 roku w samej tylko kategorii online wideo. Prognoza zakłada jednocześnie, że światowy rynek reklamy TV skurczy się ze 183 mld USD obecnie, do 180 mld USD i nadal będzie spadał. Tym samym wartość rynku reklamy online wideo na świecie przekroczy w 2021 roku 1/3 wartości rynku reklamy telewizyjnej.

Nikogo nie dziwi już dalszy wzrost oglądalności treści wideo w internecie, który – katalizowany zmianą wielkości i jakości nośników mobile, a także coraz większą prędkością przesyłu danych – wyniósł w latach 2013-2018 aż 32% w skali globalnej. Liderami w tej kategorii pozostają obecnie niezmiennie Chiny i Szwecja, gdzie średni czas oglądania materiałów wideo w internecie szacuje się na poziomie 103 minut dziennie. Jednak już w 2021 roku, magiczną liczbę 100 minut dziennie mają przekroczyć – według prognoz Zenith – Kanada, Indie, Meksyk, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Tak ogromna zmiana zachowań konsumenckich w kategorii online wideo content czyni tę kategorię najszybciej rosnącą pod względem wydatków reklamowych w digitalu na świecie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wraz ze wzrostem popularności reklam towarzyszących contentowi wideo w internecie zmienia się podejście marek do tych form promocji. Przynosząc realne zwroty traktowane są z coraz większą uwagą, która przekłada się nie tylko na ich ilość, ale także jakość, precyzję doboru oraz – powiązaną z nią – dywersyfikację.

– Już za 3 lata przeciętny konsument na świecie będzie oglądał treści wideo przez internet jedynie dwukrotnie krócej niż za pośrednictwem klasycznej telewizji. Zatem pytanie dotyczące kampanii reklamowych towarzyszących treściom w internecie nie brzmi już teraz czy je robić, ani nawet jak je robić. W tym momencie należy decydować czy postawić na reklamy in-stream, czy out-stream i jak ich używać, aby w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał? – dodaje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Obecnie, pod względem wydatków na reklamę w kategorii wideo, dominują treści out-stream. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii stanowiły one w 2018 roku 57% budżetów przeznaczanych na promocję wideo. Są to formaty odtwarzane w witrynach partnerów i aplikacjach na mobile jako bannery (przeglądarki mobilne) lub jako bannery, reklamy pełnoekranowe, reklamy In-feed, natywne, w trybie pionowym i pełnoekranowym (aplikacje tj. Facebook czy Instagram). Reklamy typu out-stream cieszą się szczególną popularnością wśród klientów z uwagi na to, że są płatne dopiero wtedy, gdy więcej niż połowa reklamy jest widoczna na ekranie przez co najmniej dwie sekundy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wszystko wskazuje jednak na to, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli obserwować odwrócenie trendu na korzyść kampanii in-stream, czyli takich, które prezentowane są konsumentowi przed, w trakcie i po interesującym go wideo online. Ich odbiór i zaangażowanie widza są w ogromnej mierze zależne od jakości powiązanego z nimi contentu, który – dzięki inwestycjom platform socialowych takich jak Snapchat Shows – może ulec w najbliższych 3 latach bardzo wyraźnej ewolucji. Dużym wyzwaniem w przypadku kampanii in-stream będzie takie zabezpieczenie, aby była ona wyświetlana zawsze w otoczeniu treści wspierających wartości danej marki, a także dopracowanie sposobu mierzenia efektywności in-stream oraz ich wpływu na wizerunek i wskaźniki sprzedażowe brandu czy produktów.

– Co może się jeszcze zmienić na rynku mediowym i reklamowym do 2021 roku? Tak naprawdę bardzo wiele, biorąc pod uwagę szybkość rozwoju nowych technologii, w tym planowane wprowadzenie 5G. Z perspektywy rynku wideo on-line, wszyscy czekają na uruchomienie serwisu Disney Plus – oficjalna premiera zaplanowana jest na 12 listopada br. na wybranych rynkach. Uruchomienie własnych usług VOD zapowiedział również Apple (Apple TV+, Apple TV Channels). W tym momencie ciężko oszacować wpływ tych zmian na rynek i politykę głównych graczy typu Netflix, ale na pewno będzie interesująco. Już w tej chwili w rozwiązania typu augmented reality mocno inwestują platformy takie jak Facebook i Snapchat, by w ten sposób zapełnić lukę między transakcjami in-store a zakupami online – konkluduje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

To piąta edycja raportu Online Wideo Forecasts, publikowanego corocznie przez Zenith. Raport zawiera dane historyczne, prognozy konsumpcji online wideo i wartości wydatków na reklamę online wideo oraz komentarze dotyczące kierunków rozwoju poszczególnych rynków ujętych w raporcie, przygotowane przez lokalnych ekspertów. Tegoroczna edycja zawiera dane z 51 rynków, w tym z Polski. W raporcie Zenith definicja online wideo obejmuje wszystkie treści treści wideo oglądane w internecie, serwisy subskrybowane jak Netflix, platformy udostępniania wideo tj. Hulu, serwisy służące do dzielenia się filmami typu Youtube oraz materiały wideo publikowane w serwisach społecznościowych.