Strategia od podstaw: Kasa musi się zgadzać – budżet w strategii

Strategia od podstaw: Kasa musi się zgadzać – budżet w strategii
To jedna z najtrudniejszych części strategii. Z jednej strony budżet powinien być na tyle wysoki, żeby utrzymać agencję/podwykonawców/strategię itd. oraz zaoferować sensowną jakość usług, a z drugiej niezbyt wygórowany, aby umożliwić klientowi cieszenia się z naszych usług.
O autorze
2 min czytania 2013-10-03

grafika: fotolia

Budżety strategów od social media w zależności od dochodu

Podstawy

  • Budżet podziel na dwie części – koszty stałe (np. co miesiąc) i koszty jednorazowe. Podziel też przynajmniej na kwartały – łatwiej Ci będzie nim zarządzać.
  • Dodaj pewną kwotę na eksperymenty – szukanie nowej grupy docelowej, zakładanie profilów na nowych stronach, próbowanie nowych aplikacji itp.
  • Zawsze warto mieć pewien zapas na nieprzewidziane wydatki – na przykład kryzys
  • Pamiętaj, żeby przeznaczyć część na generowanie treści – pisanie tekstów, kupowanie zdjęć i dodawanie brandingu, kręcenie wideo itp.
  • Nie oszczędzaj na pracy podwykonawców. Tani grafik przygotuje brzydkie treści, a programista amator zostawi błędy w skrypcie
  • Nigdy nie budżetuj pieniędzy, które dopiero zarobisz – nie masz pewności, że tak będzie
  • Poza pieniędzmi na kreatywne rozwiązania warto pamiętać o tym, że budżet musi zawierać również sporą część na rozwiązania mobilne
  • Nie zapominaj o kosztach typu: monitoring i statystyki, konsultacje prawne (np. przy konkursach) czy wysyłka prezentów
  • Pamiętaj, że budżet na social media to tylko jeden z budżetów marketingowych. Oprócz tego są budżety na email marketing, SEO i SEM, marketing mobilny, o tradycyjnych budżetach nie wspominając

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wydatki na social media z podziałem na poszczególne kategorie

Części składowe budżetu

Podsumujmy o czym warto pamiętać w budżecie:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Narzędzia analityczne i statystyczne do monitorowania sieci i kontoli wskaźników
  • Narzędzia do zarządzania społecznością – ułatwiają pracę (nie są niezbędne)
  • Szkolenia i edukacja – media społecznościowe zmieniają się i rozwijają; warto inwestować w literaturę, szkolenia i inne formy edukowania pracowników
  • Konsultacje – prawne, z agencją, informatykiem
  • Development – nawet gotowe aplikacje warto dostosować do potrzeb
  • Opłaty licencyjne – do treści
  • Grafik
  • Treści płatne – reklamy
  • Rozwiązania mobilne
  • Eksperymenty
  • Nieprzewidziane wydatki

Reklamy na Facebooku

Wydatki na reklamę na Facebooku rosną z roku na rok. Chociaż, jak warto zauważyć, Facebook wcale nie jest najskuteczniejszy, jeśli chodzi o marketing. W badaniu comScore z 2012 roku okazało się, że przeciętny użytkownik Facebooka jest fanem 6,9 stron marek. Dla porównania na Tweeterze 8,5, a na Pintereście nawet 9,3.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

To, ile należy przeznaczyć zależy od formatów, które chcemy wykupić, grupy docelowej, tego, czy chcemy pozyskać nowych fanów, czy zwiększyć zaangażowanie (o czym też w dalszej części tekstu).

Jak to się ładnie porównuje: Google Adwords służą do tego, że jeśli czegoś szukasz – zobaczysz reklamę stosownego produktu na podstawie słów kluczowych. Facebook Ads mają za zadanie wykreować w Tobie potrzebę na podstawie danych demograficznych i profilu psychologicznego.

Rozłożenie budżetów reklamowych na reklamy w serwisach społecznościowych marek z USA

Za tydzień będziemy kontynuować liczenie naszych budżetów. Czy w ogóle warto mieć budżet? Dlaczego należy eksperymentować? I czy lepiej pozyskiwać nowych klientów, czy angażować starych?

Pozostałe teksty autorki >