TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Sponsoring Monitor: Polacy nie mają czasu na kulturę [badanie]

Co trzeci Polak przyznaje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie brał udziału w żadnym wydarzeniu kulturalnym. Dziedzinami kultury, które najbardziej interesują Polaków są: film, literatura oraz muzyka rozrywkowa – wynika z najnowszego badania Sponsoring Monitor.
O autorze
2 min czytania 2019-11-25

Łącznie 66% osób przyznaje, że interesuje się kulturą, z czego 13% – w znacznym stopniu. Kobiety nieco częściej deklarują zainteresowanie kulturą (70%) niż mężczyźni (62%), również nieco bardziej zainteresowane kulturą są osoby z grup wiekowych do 45 lat.


Źródło: Sponsoring Monitor 2019 (fala I i II), kwiecień i sierpień 2019, ARC Rynek i Opinia

Film, literatura oraz muzyka rozrywkowa to obszary kultury, które najbardziej interesują Polaków, bez względu na wiek i płeć. W przypadku wszystkich pozostałych dziedzin zainteresowanie ze strony kobiet jest wyższe niż ze strony mężczyzn, czasem dwukrotnie tak jak jest to w przypadku sztuk plastycznych i malarstwa.


Źródło: Sponsoring Monitor 2019 (fala I i II), kwiecień i sierpień 2019 oraz Sponsoring Monitor 2014, ARC Rynek i Opinia

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niektóre dziedziny kultury mają wyraźnie więcej zwolenników w poszczególnych grupach demograficznych.

Teatr jest najbardziej lubiany przez najmłodszą grupę wiekową (18-24), taniec – przez najstarszą grupę (60-64), muzyka rozrywkowa jest lubiana przez wszystkie grupy wiekowe, jednak najbardziej przez osoby powyżej 45-tego roku życia, zaś muzyka poważna przez osoby w wieku od 35 do 34 lat. Literatura ma najwięcej zwolenników wśród osób z przedziału wiekowego 25-34 lata, a malarstwo – wśród osób najstarszych. Fotografia to zdecydowanie domena młodych ludzi (44% versus 20% wśród osób najstarszych), a film – najbardziej przez starszych (44% versus 35% wśród osób najmłodszych).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co trzeci Polak (35%) przyznaje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie brał udziału w żadnych wydarzeniach kulturalnych. Najwyższy odsetek taki osób jest w wieku 60-64 lat (46%). Odsetek osób nieuczestniczących w wydarzeniach kulturalnych rośnie z wiekiem – wśród osób po 45-tym roku życia jest on wyższy niż 40%.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Źródło: Sponsoring Monitor 2019 (fala I i II), kwiecień i sierpień 2019, ARC Rynek i Opinia

Dlaczego Polacy nie uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych?

Niezależnie od wieku główną przyczyną jest brak czasu, a kolejną – chociaż obecnie już nie tak ważną – brak środków finansowych. Co dziesiąta osoba przyznaje, że uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych jej po prostu nie interesuje. Na pewno Polacy bardziej niż pięć lat temu czują się poinformowani o wydarzeniach kulturalnych i mają poczucie, że jest ich sporo.


Źródło: Sponsoring Monitor 2019 (fala I i II), kwiecień i sierpień 2019 oraz Sponsoring Monitor 2014, ARC Rynek i Opinia

W porównaniu z wynikami sprzed pięciu lat aż trzy razy mniej Polaków jako powód nieuczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych wskazuje brak środków finansowych. Teraz na pierwszą pozycję wysuwa się brak czasu. To bardzo duża zmiana, świadcząca o tym, że Polacy mają poczucie, że ich sytuacja finansowa jest dobra. Jednocześnie dwukrotnie wzrósł odsetek osób twierdzących, że nie biorą udziału w wydarzeniach kulturalnych, bo ich to nie interesuje. To bardzo ciekawe zjawisko pokazujące, że z pewnych rzeczy nie korzystamy uważając, że przyczyną jest brak pieniędzy, a kiedy pieniądze się pojawiają to okazuje się, że przyczyn należy szukać zupełnie gdzieś indziej. – komentuje Agnieszka Doktorska, autorka raportu z ARC Rynek i Opinia – Bardzo wysoki poziom zainteresowania fotografią wśród ludzi młodych może być powiązane z popularnością Instagrama, który żyje fotografią i tą profesjonalną i amatorską. Na pewno kultura, którą można pokazać i obejrzeć w internecie, w tym w social mediach, ma większe szanse na szeroki odbiór publiczności. – dodaje Agnieszka Doktorska

Informacja o badaniu

Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Dane w materiale pochodzą z dwóch fal badania zrealizowanych w 2019 roku (kwiecień, sierpień). Zastosowano metodologię CATI (wywiady telefoniczne), próba N=1004 (reprezentatywna próba internautów) oraz z rocznego badania Sponsoring Monitor 2014 (metodologia CATI, próba N=1519).