Polacy na e-zakupach: kto i czego szuka w e-sklepach – badanie Gemius

Coraz częściej zaglądamy do sklepów internetowych. Najczęściej poszukujemy ubrań. W polowaniu na zakupy w sieci przodują Polki – wynika z danych firmy badawczej Gemius.
O autorze
1 min czytania 2013-10-17

Jak pokazują wyniki lipcowego badania Megapanel PBI/Gemius, niemal 12 mln polskich internautów wchodzi na strony sklepów internetowych. To o jedną piątą więcej niż rok temu (10,1 mln w lipcu 2012 roku). Największym powodzeniem cieszą się sklepy oferujące odzież (5,6 mln internautów przegląda ich ofertę). Najmniejszym te z asortymentem erotycznym (256 tys.). Wśród internautów popularne są również strony www sklepów wielobranżowych (5,3 mln) oraz te, oferujące produkty z kategorii AGD, RTV, elektronika, fotografia i komputery (5,2 mln).

Zakupami w sieci interesują się przede wszystkim kobiety. Niemal 6,5 mln internautek przegląda produkty z asortymentu e-sklepów. Najczęściej odzież (3,6 mln). Natomiast mężczyźni przeszukują sklepy www przede wszystkim w poszukiwaniu sprzętu elektronicznego (2,5 mln).

Zdaniem prof. Grzegorza Mazurka z Akademii Leona Koźmińskiego, kierownika studiów podyplomowych z handlu elektronicznego, prezentowane dane potwierdzają fakt, iż nawet w stosunkowo mało stabilnych czasach dynamicznie rośnie znaczenie i popularność Internetu jako kanału sprzedaży. Widać też wyraźnie, że zróżnicowanie kategorii produktów oferowanych online przyczynia się do wzrostu atrakcyjności e-handlu zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z kolei Wojciech Żbikowski z firmy Gemius, który doradza firmom z branży e-commerce, jak ulepszać jakość obsługi e-klienta, tłumaczy popularność sklepów internetowych z odzieżą tym, że klienci chcą zobaczyć nową kolekcję, nowe wzory i trendy modowe jeszcze zanim wybiorą się do sklepu tradycyjnego, aby przymierzyć daną rzecz. Dzięki temu nie tracą czasu na przeglądanie ofert w galeriach handlowych.

– Coraz częściej obserwujemy też drugi trend. Podczas zakupów w sklepie tradycyjnym klienci przeglądają ofertę prezentowaną w sieci, aby porównać ceny wybranych produktów i znaleźć najlepszą dla siebie opcję – dodaje ekspert od handlu elektronicznego firmy Gemius.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jego zdaniem, liczba użytkowników na stronach www sklepów odzieżowych może wzrosnąć m.in. za sprawą wirtualnych przymierzalni, które dadzą e-klientom możliwość obejrzenia się w wybranym ubraniu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają użytkownicy sieci – Megapanel PBI/Gemius. Badanie jest realizowane metodą panelową na reprezentatywnej próbie internautów, obejmuje kilka tysięcy polskich stron www. Stanowi standard pomiaru aktywności w przestrzeni wirtualnej. Na jego podstawie reklamodawcy planują kampanie internetowe.