TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Black Friday oraz Singles’ Day przebijają Boże Narodzenie i styczniowe wyprzedaże

Analizy sprzedaży wskazują, że w zakresie elektroniki użytkowej, konsumenckiej i dóbr trwałych wartość sprzedaży w tygodniu, w którym przypada Black Friday przewyższa bożonarodzeniowe obroty sklepów na rynkach: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski i Brazylii.
O autorze
2 min czytania 2019-11-27

W tym roku Black Friday przypada w najpóźniejszym możliwym terminie (29 listopada). Powyższa data nie tylko zbiega się z dniem wypłaty wielu osób, ale też przypada zaledwie trzy tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia. W rezultacie analitycy GfK prognozują, że Black Friday w tym roku pobije wcześniejsze rekordy sprzedaży. W Chinach najważniejszą okazję do skorzystania z promocji stanowił Singles’ Day (11 listopada), który zwykle generował przychody trzykrotnie wyższe niż w przeciętnym tygodniu.

W 2018 roku w ramach badania GfK Point of Sales Tracking w analizowanym tygodniu zidentyfikowano wzrost średnich cen sprzedaży w całej Europie, przy czym wartość sprzedaży przewyższyła jej wolumen. W Niemczech, kategorie elektroniki użytkowej, konsumenckiej i dóbr trwałych zanotowały gwałtowny wzrost wartości sprzedaży (o 65 proc. w porównaniu z wcześniejszym tygodniem), największy w przypadku smartfonów i telewizorów. Na rynkach w Wielkiej Brytanii, Polski i Rosji wzrosła wartość sprzedaży telewizorów Ultra HD i wielkoekranowych. W Brazylii wartość sprzedaży wzrosła o ponad 230% w porównaniu z przeciętnym tygodniem, a najwyższe wyniki zanotowały telewizory, frytkownice na gorące powietrze i notebooki. Na rynkach, gdzie wydatki w Black Friday są porównywalne lub wyższe niż w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie wielu producentów i sprzedawców detalicznych koncentruje się na strategii „premiumizacji”. Promocje konsumenckie zachęcają do sięgania po modele o wyższych specyfikacjach zamiast wybierania najtańszych modeli w ofercie. 

Zarówno Black Friday, jak i Singles’ Day w Chinach, to wydarzenia zakorzenione w światowym kalendarzu sprzedaży detalicznej. Oba wydarzenia ewoluują, z polowania na promocje stają się  okazją do zakupów markowych przedmiotów, o wyższych specyfikacjach i lepszej jakości, w najlepszych możliwych cenach. 

Postawy konsumenckie obserwowane w ramach tygodnia Black Friday odzwierciedlają także wyniki innych badań prowadzonych przez instytut GfK. Wspólną cechą konsumentów z różnych krajów jest m.in. upraszczanie procesów zakupowych, dlatego ograniczenie liczby przedmiotów w promocji stanowi dodatkową i realną korzyść dla zabieganych kupujących i pomaga im odnaleźć wysokiej jakości markowe produkty. Wg badania GfK pn. FutureBuy 42% konsumentów w Europie zgadza się ze stwierdzeniem, iż w wielu kategoriach, w których robią zakupy, wybór jest zbyt duży (w krajach Azji i Pacyfiku odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 67%). Podobnie rzecz ma się z tzw. konsumentami typu smart. Współcześni konsumenci są wciąż coraz  sprytniejsi i spędzają coraz więcej czasu sprawdzając ceny przed dokonaniem zakupów. Niemal połowa (45%) konsumentów w Europie twierdzi, że porównują obecnie ceny częściej niż rok temu (w krajach Ameryki Łacińskiej oraz Turcji odsetek ten rośnie do 58%). Z kolei inne badanie GfK – Consumer Life 2019 – dostarcza argumentów i uzasadnienia dla zjawiska premiumizacji produktów. Wyniki tego badania wskazują, iż 47% konsumentów uznaje za ważne regularne „poprawianie sobie nastroju” zakupami, a niemal połowa z nich (49%) przyznaje, że wolą posiadać mniej przedmiotów, ale wyższej jakości. 45% kupujących deklaruje, iż kupują jedynie od znanych marek. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj