Marki na przełomie 2019/2020: IKEA

Marki na przełomie 2019/2020: IKEA
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2019 roku marka IKEA? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2020 roku?
O autorze
3 min czytania 2019-12-10

Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >

O roku 2019 dla marki IKEA opowiadają: Katarzyna Piwowarczyk-Atys, krajowy kierownik ds. marketingu IKEA Retail w Polsce, Karolina Skalik, Michał Pronobis-Proński i Bartosz Binczewski – liderzy ds. komunikacji firmy. 

Największy sukces marki IKEA w 2019 roku

Na pewno sukcesem jest fakt, że kolejny rok z rzędu odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży. To efekt m.in. naszych inwestycji w nowe formaty komunikacji z klientami, rozwój kanałów cyfrowych i sieci dystrybucji oraz zaangażowania całego zespołu. Cieszymy się również z tegorocznych nagród i nominacji na wielu konkursach branżowych. Nasz zespół został doceniony m.in. podczas Effie Awards – największego konkursu marketingowego na świecie. Projekty i kampanie oceniane są rygorystycznie pod względem ich efektywności i wyników biznesowych. Już sama nominacja do nagrody jest uznawana za wyróżnienie. W tym roku, w jubileuszowej 20. edycji konkursu kolejny raz znaleźliśmy się pośród zwycięzców, zdobywając łącznie 3 srebrne i 2 brązowe statuetki oraz dwie nominacje.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki IKEA w 2019 roku

Na pewno sporym wyzwaniem są dla nas globalne zmiany, ponieważ IKEA przechodzi przez transformację cyfrową. Lokalnie poszukujemy więc nowych rozwiązań, które odpowiedzą na potrzeby stale zmieniającego się środowiska pracy oraz naszych klientów.

3 najciekawsze akcje w 2019 roku

Nieodłącznym elementem naszej komunikacji jest humor a rosnąca popularność stand-up’u w Polsce skłoniła nas do nawiązania współpracy z polskimi stand-up’erami. Na czas trwania kampanii otworzyliśmy własny kanał komediowy na YouTube „Z nogą w drzwiach”, na którym komicy i stand-uperzy opowiadają zabawne historie z życia. Kampania była kolejną odsłoną platformy komunikacyjnej „Niech żyje dom!” i miała na celu pokazanie, że wszyscy mamy podobne problemy, o których można otwarcie rozmawiać i żartować. Akcję w Internecie uzupełniały spoty w telewizji. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zupełną nowością w 2019 roku była zmiana sposobu komunikacji katalogu. Zmniejszyliśmy nakład i ograniczyliśmy dystrybucję bezpośrednią tzw. „pod drzwi”. W Polsce, nowy Katalog w wersji papierowej jest dostępny na zamówienie. Klubowicze IKEA Family mogą bezpłatnie zamówić swój egzemplarz na stronie IKEA.pl/nowyKatalog i odebrać go w wybranym sklepie IKEA. Można także otrzymać go bezpośrednio w Punkcie Wydawania Katalogu na wejściu do sklepu lub w Dziale Obsługi Klienta. Wersja cyfrowa nowego Katalogu, identyczna z papierową, dostępna jest dla wszystkich na IKEA.pl/katalog. Takie rozwiązanie to efekt naszego zaangażowania w kwestie ekologiczne i środowiskowe w całym obszarze naszej działalności. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W tym roku zdecydowaliśmy się również na zwiększenie aktywności w mediach społecznościowych, poprzez częstsze używanie real time marketingu. Przykładami takich działań są posty na Facebooku. Jeden z nich odnosił się do pierwszego na świecie zdjęcia czarnej dziury i reklamował talerze DINERA.

Kolejnym przykładem RTM w wykonaniu IKEA był post promujący blok z 3 nożami JAMFORA nawiązujący do tego, że bohater „Wiedźmina” Andrzeja Sapkowskiego nosił dwa miecze: jeden ze srebra, drugi ze stali. 

Pozytywne reakcje odbiorców naszej komunikacji RTM dają nam przekonanie, że buduje ona wizerunek nowoczesnej, bliskiej ludziom marki i przyczynia się do wzrostu świadomości IKEA na rynku.

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

Zdecydowanie największym pozytywnym zaskoczeniem były dla nas efekty komunikacji kampanii ze stand-uperami. Wykorzystaliśmy dłuższe formy reklamowe, które przyciągnęły zainteresowanie konsumentów, co jest widoczne w średnim czasie obejrzenia video, który wynosił na dedykowanym kanale na YT 3:14 min oraz wysokich współczynnikach zaangażowania i udostępnień. Istotne jest również to, że długie materiały reklamowe obejrzało do końca ponad 40% oglądających we wszystkich kanałach video online przy płatnej promocji.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku

Tradycyjne formy komunikacji nie tracą na wartości, dla nas jednak kluczowe kanały to te skierowane bezpośrednio do odbiorców, czyli digital, personalizowana komunikacja 1:1 oraz CRM.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Niezmiennie inwestujemy w nowe narzędzia i działania, które zwiększają efektywność komunikacji IKEA. Testujemy również nowe rozwiązania, które będą odpowiedzią na potrzeby nasze oraz klientów.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

W IKEA staramy się wprowadzać i testować najnowocześniejsze rozwiązania marketingowe. Trendy, które według nas zasługują na największą uwagę to: 

  • Personalizacja w komunikacji – temat, który jest powszechnie znany od kilku lat, jednak nacisk stawiany na tego typu komunikację powinien być coraz większy. Wykorzystywanie takich rozwiązań ściśle łączy się z automatyzacją ofertowania i obsługą klienta przez chatboty – obecnie wykorzystujemy takie narzędzie np. do kalkulacji kosztu instalacji solarnej.
  • Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest również komercyjne wykorzystanie VR i AR. W IKEA już od 2 lat testujemy IKEA Place – aplikację, dzięki której konsument może zobaczyć, jak wyglądają meble IKEA w jego wnętrzu, bez wychodzenia z domu. Inicjatywa ta spotkała się z ogromnym zainteresowaniem klientów i pozwoliła zwiększyć dostępność naszej oferty.
  • Co więcej, poza wymienionymi trendami, komunikacyjnie największy potencjał widzimy w działaniach z zakresu Sustainability. Od wielu lat realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju People & Planet Postive i wdrażamy działania, które nie tylko pomagają najbardziej potrzebującym, zachęcają do dbania o środowisko, ale także pozytywnie wpływają na przyszłość naszej planety. Mamy nadzieję, że coraz więcej firm będzie realizować tego typu inicjatywy, również w kontekście komunikacji marketingowej.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Stale obserwujemy naszą konkurencję, która w mijającym roku była bardzo aktywna – zwłaszcza pod kątem komercyjnym. Widzimy, że polski rynek dynamicznie się rozwija wprowadzając coraz to nowe narzędzia w kontekście komunikacji. Cieszymy się, ponieważ wymagająca konkurencja to dodatkowa motywacja do działania.

3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok

Czerpanie radości ze wspólnej pracy! To dla nas od zawsze najważniejszy cel. Cieszymy się, kiedy nasza praca jest doceniania –  nie tylko przez klientów, ale również przez branżę. Jednocześnie wierzymy, że dobre projekty powstają tylko, gdy sami jesteśmy z nich dumni.