Na wstępie pozwolę sobie pokrótce wyjaśnić podstawowe zagadnienie, czyli pozycjonowanie stron. Pojęcie to oznacza szeroki zakres działań związanych z pracami on-site (działania na stronie) oraz off-site (działania poza stroną), których celem jest osiągnięcie wysokich pozycji, zwiększenie ruchu, wypromowanie marki czy sprzedaż poprzez stronę internetową.
Do prac on-site związanych z pozycjonowaniem zaliczamy SEO (search engine optimization), czyli optymalizację kodu strony pod kątem algorytmów wyszukiwarek takich jak Google, Bing, Yandex czy Baidu. W ich ramach modyfikowany jest kod źródłowy stron internetowych, dzięki czemu algorytmy uznają witrynę za wartościowszą i skorelowaną z poszczególnymi słowami kluczowymi czy całymi zagadnieniami. Zmiany tego typu mogą obejmować ustawienie przekierowań, rozbudowę treści, optymalizację meta-tagów, nawigacji, nagłówków i wiele więcej.
Zobacz również
Działania off-site skupiają się natomiast na pracach, które nie wymagają zmian bezpośrednio na pozycjonowanej stronie. Najczęściej obejmują one rozbudowę profilu linkowego witryny poprzez publikację wizytówek firmy w katalogach internetowych, publikację artykułów sponsorowanych czy pozyskiwanie linków z innych źródeł, np. forów internetowych.
Jeśli zastanawiasz się, od czego zacząć pozycjonowanie, postaram się opisać ten proces od samego początku, dzieląc go na dziesięć najważniejszych kroków. Uwzględnię również aspekty, które są pomijane przez wiele podobnych poradników.
Z ponad dziesięcioletniego doświadczenia w pozycjonowaniu stron, w tym kilku lat pracy w jednej z czołowych agencji SEO w Polsce – Grupie TENSE, śmiało mogę wysnuć opinię, że w większości przypadków realizacja poniższych punktów przyniesie rezultaty w postaci poprawy pozycji oraz wzrostu ruchu na stronie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
1. Określenie celu pozycjonowania
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia pozycjonowania strony jest określenie celu. Zależnie od tego czy będzie nim zwiększenie ruchu, sprzedaży, poprawa widoczności marki czy wyprzedzenie konkurencji na konkretne słowa kluczowe, będziesz musiał opracować różne strategie i skupić się na innym zakresie oraz skali działań. Na wstępie musisz zatem zastanowić się, co chcesz osiągnąć poprzez promowanie strony internetowej w wyszukiwarkach. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, Twoim celem najprawdopodobniej będzie zwiększenie sprzedaży, w przypadku strony nowej marki może być to powiększenie jej rozpoznawalności, a jeśli prowadzisz bloga i zarabiasz dzięki reklamom, to celem pozycjonowania będzie zapewne zdobycie większego ruchu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Wybór słów kluczowych
Drugim krokiem w procesie pozycjonowania jest dobór odpowiednich słów kluczowych, na które chcesz promować serwis. Jeżeli strona nigdy nie była pozycjonowana i obecnie nie jest widoczna w Google, Bing czy innych wyszukiwarkach, powinieneś zacząć od doboru fraz o niższej konkurencyjności. Osiągnięcie czołowych pozycji na frazy bardzo ogólne np. „meble” wymaga miesięcy ciężkiej pracy, która będzie wiązała się z dużymi nakładami finansowymi. Decydując się tylko na tego typu wyrażenia kluczowe, może okazać się, że mimo wydania kilku czy kilkunastu tysięcy złotych w ciągu 2 – 3 miesięcy Twoja strona nadal nie znajduje się nawet w TOP 50 wyników wyszukiwania, a więc wydatki nie przełożyły się ani na ruch, ani na zwiększenie widoczności. W przypadku braku efektów takie podejście może Cię tylko zniechęcić, a samo pozycjonowanie stron złudnie wydawać się pozbawione sensu i nieopłacalne. Jak zacząć zatem dobór właściwych słów kluczowych? Według mnie od fraz z tzw. długiego ogona (long tail), których wypozycjonowanie będzie łatwiejsze, a pierwsze efekty pojawią się znacznie wcześniej niż w przypadku promowania wyrażeń ogólnych, dzięki czemu strona zacznie spełniać swoje cele biznesowe. Przykładami takich fraz mogą być np.:
- drewniane komody do salonu,
- białe krzesła z drewnianymi nogami,
- krzesło z podłokietnikami do jadalni,
- nowoczesne łóżka do sypialni drewniane,
- producent mebli z drewna litego,
- stoły z litego drewna dębowego.
Oczywiście nie musisz ograniczać się wyłącznie do słów kluczowych typu „long tail”. To jest bardzo dobry wstęp do walki o pozycje dla fraz ogólnych i jeśli zależy Ci na nich, należy je uwzględnić na liście, ale ważne jest, aby dla każdej takiej frazy było dobrane co najmniej kilka słów kluczowych z długiego ogona, które docelowo pomogą w jej pozycjonowaniu.
Gdy masz już gotowy spis pozycjonowanych wyrażeń, do każdego słowa należy przypisać konkretną podstronę, którą będziesz na nie pozycjonować. W procesie tym warto zweryfikować, jakie podstrony konkurencji rankingują na daną frazę, a następnie dobrać w naszym serwisie podobną podstronę. Najbardziej pasujących podstron do danego słowa kluczowego możesz szukać w Google, wpisując zapytanie typu: site:twoja-domena.pl słowo kluczowe.
Twoja-domena.pl jest to nazwa Twojej strony internetowej np. interia.pl, grupa-tense.pl, a słowo kluczowe, to fraza, dla której szukasz pasującej podstrony. Dla konkretnej domeny może mieć to postać: site:grupa-tense.pl pozycjonowanie sklepu internetowego.
Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze.
Sama lista słów kluczowych i przypisanych do nich adresów URL Twojej strony ułatwi zadanie rozbudowy profilu linkowego pod kątem pozycjonowanych fraz oraz optymalizację poszczególnych podstron pod konkretne wyrażenia.
Dodatkowa uwaga: jeżeli TOP10 będzie zdominowane przez strony główne konkurencyjnych witryn, to również warto promować stronę główną. W przypadku, gdy na liście pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania, będą dominowały podstrony, Ty również powinieneś wybrać tego typu stronę.
3. Optymalizacja meta-tagów
Trzecim zadaniem, jakie należy wykonać, jest zaplanowanie optymalizacji podstawowych elementów SEO. Jak zacząć takie zmiany?
Od jednego z najważniejszych znaczników, które roboty Google biorą pod uwagę przy ocenie strony – jej tytułu (title) oraz meta-tagu description. Pierwszy z nich, znacznik title, określa tematykę strony. Należy umieścić w nim słowa kluczowe, na które chcesz, by rankingował dany adres URL. Tworząc tytuły podstron, pamiętaj o kilku zasadach:
- każda podstrona powinna mieć unikalny tytuł,
- zalecana długość tego znacznika to ok. 60-80 znaków i jeżeli nieznaczenie przekroczysz tę wartość, nic się nie stanie, ale w przypadku, gdy tytuł przekracza 200 czy 300 znaków, należy się zastanowić, czy wszystkie słowa kluczowe, które w nim umieściłeś są konieczne,
- oprócz słów kluczowych w tytule warto umieszczać stałą część np. nazwę firmy lub domeny,
- ważniejsze słowa kluczowe umieszczaj na początku tytułu,
- w przypadku wyrażeń zawierających częściowo te same słowa kluczowe eliminuj powtórzenia np. meble drewniane do sypialni, meble drewniane do salonu, meble drewniane do pokoju dziecięcego tytuł powinien mieć postać <title>Meble drewniane do sypialni, salonu, pokoju dziecięcego – Nazwa firmy</title>.
W celu utworzenia unikalnych tytułów na pozostałych podstronach, których nie pozycjonujesz możesz skorzystać z poniższych szablonów tworzenia znacznika title:
Strony kategorii
<title>Nazwa kategorii – Nazwa firmy</title>
Stronicowanie kategorii (tzw. pagery)
<title>Nazwa kategorii, strona X – Nazwa firmy</title>
Strony podkategorii
<title>Nazwa podkategorii, Nazwa kategorii nadrzędnej, Nazwa głównej kategorii – Nazwa firmy</title>
Strony produktów
<title>Nazwa produktu, Nazwa podkategorii, Nazwa kategorii nadrzędnej, Nazwa głównej kategorii – Nazwa firmy</title>
Strony informacyjne
<title>Nazwa strony informacyjnej – Nazwa firmy</title>
Strony aktualności
<title>Nazwa aktualności, Aktualności – Nazwa firmy</title>
W kwestii meta-tagów description, czyli opisów zawartości strony, należy trzymać się podobnych zasad, jak przy tworzeniu tytułów:
- zalecana długość opisu wynosi 120-160 znaków, ale podobnie jak w przypadku tytułów, nie należy martwić się nieznacznym przekroczeniem tej wartości,
- każda podstrona powinna mieć unikalny opis,
- treść meta-tagu description powinna zachęcać użytkownika do odwiedzenia strony, warto w niej umieszczać elementy CTA (call to action – wezwanie do działania).
W przypadku, gdy Twój serwis jest bardzo rozbudowany i nie możesz utworzyć unikalnego opisu dla każdej podstrony, zostaw pusty znacznik: <meta name=”description” content=”” />.
Dzięki temu Google samodzielnie ustali opis pojawiający się w wynikach wyszukiwarki na podstawie zapytania i treści danej podstrony.
4. Usuwanie zduplikowanych treści
Mając już za sobą pierwsze trzy kroki, kolejno należy sprawdzić stronę pod kątem istnienia duplikatów wewnętrznych i zewnętrznych, czyli podstron o takiej samej treści. Zjawisko duplikatu negatywnie wpływa na proces pozycjonowania i w dużym stopniu utrudnia wypracowanie czołowych pozycji. Jeżeli jakieś treści, opisy kategorii, artykuły, czy opisy produktów zostały skopiowane z innych stron internetowych, to najlepszym rozwiązaniem będzie ich przeredagowanie w Twoim serwisie.
Nawet, jeśli wszystkie treści na stronie tworzyłeś samodzielnie, mimo wszystko może okazać się, że silnik witryny udostępnia je pod różnymi adresami URL, przez co tworzą się duplikaty wewnętrzne. Tego typu powielania tekstów możesz uniknąć na kilka sposobów:
- wdrażając przekierowania 301 na prawidłowy adres URL,
- wdrażając znaczniki canonical wskazujące adres kanoniczny (ten, który Google ma uznawać za oryginalny),
- blokując indeksowanie duplikatów wewnętrznych w meta-tagu robots poprzez nadanie mu wartości noindex, follow,
- blokując ich indeksowanie w pliku robots.txt.
5. Rozbudowa treści
Rozbudowa serwisu o nowe treści jest tym, przed czym wielu właścicieli stron internetowych broni się rękami i nogami. Od wielu lat obserwujemy, że dla algorytmów Google i innych wyszukiwarek coraz większy wpływ na pozycjonowanie mają wartościowe treści. Skąd wiedzieć, jak takie treści tworzyć? Podobnie, jak w innych przypadkach, najlepiej przeanalizować konkurencję zajmującą czołowe wyniki. Po wpisaniu interesującego Cię słowa kluczowego w Google warto odwiedzić wszystkie serwisy z pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania i przejrzeć je pod kątem treści opublikowanej na temat bezpośrednio związany z danym słowem kluczowym. Planując rozbudowę treści najlepiej wzorować się na tych serwisach, które mają najwięcej informacji. Poszerzając opisy na witrynie, zrób wszystko, by to Twój serwis zawierał kompleksowe informacje na dany temat i wyczerpywał zagadnienie. Dobrym pomysłem jest uwzględnienie w naszych tekstach informacji, które mogą być istotne dla użytkownika, a nie zostały poruszone na stronach konkurencji. W ten sposób dasz algorytmom sygnał, że to Twoja strona jest bardziej wartościowa w danym temacie i to ona zasługuje na najwyższe pozycje.
W rozbudowie opisów, oprócz unikalności tekstu ważna jest jeszcze jedna kwestia – długość treści. Czy im dłuższe tym lepiej? Nie zawsze. Informacje, które publikujesz, powinny być wartościowe dla użytkownika, więc zamiast 50 000 znaków tekstu niskiej jakości, które żaden użytkownik nie będzie chciał czytać, umieść na stronie 10 000 znaków czy nawet mniej, ale niech to będzie opis wysokiej jakości. Warto w nim stosować:
- formatowanie,
- obrazki,
- infografiki,
- tabelki,
- wypunktowania
- i inne elementy, które urozmaicą użytkownikom czytanie.
6. Przejrzysta nawigacja
W momencie, gdy masz już wybrane podstrony do promowania, zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych meta-tagi oraz rozbudowane i unikalne treści, pozostało zadbanie o dobrą nawigację. Nie chcesz przecież, żeby cała Twoja wcześniejsza praca poszła na marne dlatego, że roboty Google nie będą w stanie dotrzeć do zoptymalizowanych stron. W celu poprawy widoczności promowanych podstron należy zadbać, by zarówno użytkownik, jak i robot wyszukiwarki mogły do niej dotrzeć w maksymalnie trzech kliknięciach. Jeśli masz taką możliwość, na każdej podstronie witryny dodaj w górnym menu odnośniki do wszystkich pozycjonowanych kategorii. Mogą być one umieszczone w formie rozwijanego menu. W przypadku, gdy wybrałeś wiele podstron do promowania, możesz stworzyć dwa czy nawet trzy poziomy rozwijania menu. Dzięki temu użytkownicy serwisu z każdej podstrony będą mogli przejść szybko do promowanych podstron. Wewnętrzne linkowanie jest jednym z czynników branych pod uwagę przez Google przy ocenie strony, a podstrona, która posiada bezpośredni odnośnik z każdej podstrony witryny, jest automatycznie uznawana przez algorytmy Google za bardziej wartościową, czyli zasługującą na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Oprócz dodania samych linków warto zadbać o nazwy odnośników będące klikalnym tekstem – tzw. anchory. Najlepiej, żeby miały one postać słów kluczowych, które pozycjonujemy na daną podstronę. W przypadku, gdy promowanych fraz mamy wiele lub są one bardzo zawężone, anchor może mieć postać najtrudniejszego, czyli najbardziej ogólnego słowa kluczowego.
Ostatnią rzeczą będącą częścią tego punktu jest nawigacja okruszkowa czyli tzw. „breadcrumb”. Nawigacja ta pozwala użytkownikom i algorytmom Google na łatwe poruszanie się po strukturze strony, dając szybki dostęp do nadrzędnych kategorii. Dodatkowo, dzięki odpowiedniemu oznaczeniu nawigacji okruszkowej, roboty Google potrafią lepiej określić strukturę serwisu. Budowa tego elementu menu powinna być zgodna ze standardami schema.org.
7. Pozyskiwanie odnośników do strony, linkowanie
Posiadając zoptymalizowaną stronę warto rozpocząć rozpowszechnianie jej adresu w internecie. Istnieje wiele prostych sposobów na pozyskanie dużej liczby linków bardzo niskimi kosztami, ale stanowczo odradzam kupowanie tysięcy linków na popularnych portalach z ogłoszeniami. Obecnie dla Google nie liczy się liczba odnośników, ale ich jakość. A więc wydając np. 100 zł na 10 000 linków z generowanych automatycznie treści, nie tylko wyrzucamy pieniądze w błoto, ale również możemy zaszkodzić stronie. Pozyskiwanie odnośników w ten sposób jest sprzeczne z wytycznymi Google i może skutkować nałożeniem kary w postaci obniżenia pozycji lub całkowitego usunięcia serwisu z wyników wyszukiwania.
Proces rozbudowy profilu linkowego sugeruję rozpocząć od pozyskiwania odnośników z tematycznie związanych z Twoją stroną blogów, forów oraz od publikacji odnośników w mediach społecznościowych. Przykładowo, jeśli trafisz na forum, na którym użytkownik szuka towaru dostępnego również w Twojej ofercie, warto w odpowiedzi na jego pytanie podać adres danego produktu z informacją, która zachęci go i inne osoby czytające ten wątek, do odwiedzenia Twojej strony. W celu odnalezienia takich tematów możemy użyć narzędzi do monitoringu wzmianek w internecie, jak Brand24. Dzięki temu każdorazowo dostaniemy powiadomienie o tym, że pojawił się np. nowy wątek dotyczący obserwowanego przez Ciebie zagadnienia, w którym to możesz się wypowiedzieć. Podobnie pozyskuje się odnośniki z blogów oraz poprzez media społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter.
Jeśli prowadzisz firmę, warto stworzyć jej wizytówki w internetowych katalogach firm. Na samym początku w zupełności powinny wystarczyć darmowe wizytówki. Wybierając strony, z których będziesz pozyskiwać linki, zwróć uwagę na ich jakość. Jeżeli strona wyświetla błędy, teksty na niej wydają się sztuczne, ma mnóstwo reklam, czy bardzo dużo linków prowadzących do innych witryn, to raczej pomiń tego typu serwisy. Prace związane z rozbudową profilu linkowego należy prowadzić cyklicznie przez cały proces pozycjonowania.
8. Niezbędne narzędzia SEO wg opinii pracowników Grupy TENSE
W momencie gdy na naszej stronie posiadamy zoptymalizowane wszystkie podstawowe elementy witryny, warto monitorować efekty pracy oraz proces indeksowania strony. Przydatne do tego będą poniższe narzędzia SEO.
8.1. Google Search Console (GSC)
Jest to jedno z podstawowych narzędzi instalowanych na stronach klientów przez większość agencji specjalizujących się w SEO. Darmowe Search Console pozwala na monitorowanie kondycji strony, występujących na niej błędów, które mogą utrudniać indeksowanie, weryfikację widoczności witryny w internecie i wiele innych. Dla osób rozpoczynających przygodę z pozycjonowaniem przydatny będzie widok Skuteczność, który pokazuje na jakie zapytania wyświetla się nasz serwis. Jest to świetny sposób na szukanie nowych słów kluczowych, które mogą przyciągnąć większy ruch. Narzędzie dostępne jest pod adresem: search.google.com/search-console.
8.2. Bing Webmaster Tools (BWT)
Webmaster Tools od Binga jest odpowiednikiem GSC, tyle, że stworzonym przez Microsoft i ukierunkowanym na analitykę strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce Bing i Yahoo. Podobnie jak Google Search Console narzędzie to jest dostępne całkowicie za darmo, a oferowany zakres zagadnień, które możemy za jego pomocą sprawdzić jest trochę szerszy niż w przypadku GSC (Google niektóre funkcjonalności udostępnia jako osobne narzędzia, a Microsoft ma wszystko w jednym miejscu). Jeżeli zależy Ci wyłącznie na promocji strony w polskim Google, instalacja BWT nie jest konieczna, jednak, gdy myślisz o promocji witryny również w Bingu lub na rynki anglojęzyczne, warto dodatkowo skorzystać z Bing Webmaster Tools. Narzędzie dostępne jest pod adresem: bing.com/toolbox.
8.3. Google Analytics (GA)
GA to jedno z najlepszych darmowych narzędzi do analizy ruchu na stronie. Oferuje szeroki zakres raportów, które pomagają w identyfikacji przyczyn spadku ruchu czy opuszczania strony. Google Analytics można dodatkowo integrować z innymi usługami np. Search Console czy Google Ads, dzięki czemu w raportach zyskujemy dostęp do danych z tych narzędzi. Za pomocą GA zdefiniujesz zdarzenia występujące na stronie np. kliknięcie przez użytkownika w numer telefonu, wysłanie formularza i wiele więcej, co pozwala dokładnie analizować zachowanie użytkowników na stronie. Google Analytics jest narzędziem, które szczególnie warto instalować na sklepach internetowych, ale przydaje się również na innych typach stron. GA jest dostępne pod adresem: analytics.google.com.
8.4. Crawlery SEO (np. Screaming Frog)
Crawler jest narzędziem, które analizuje dokładnie stronę pod kątem większości znanych czynników rankingowych i których poprawa (optymalizacja) może przyczynić się do wzrostu widoczności witryny. Jest szczególnie przydatny w przypadku dużych serwisów, gdzie trudno by było ręcznie analizować zawartość setek podstron. Dobry crawler jest w stanie przeanalizować dziesiątki tysięcy stron pod kątem unikalności meta-tagów, duplikatów treści, parametrów alt, hreflang, kodu zwracanych nagłówków oraz wielu innych elementów ważnych dla robotów wyszukiwarek w stosunkowo szybkim czasie, a na koniec wygenerować wygodny do dalszej obróbki raport. O ile największe agencje SEO w dużej części opierają swoją pracę na własnych narzędziach, o tyle osoby zastanawiające się jak zacząć pozycjonowanie mogą skorzystać z ogólnodostępnych crawlerów. Jednym z takich narzędzi jest Screaming Frog, który niestety w bezpłatnej wersji posiada spore ograniczenia w porównaniu do płatnej wersji i w przypadku, gdy nasza strona ma więcej niż 500 podstron, nie będzie możliwe pełne przeanalizowanie serwisu. W momencie, gdy uznamy, że bezpłatny Screaming Frog nam nie wystarcza, możemy zdecydować się na zakup pełnej wersji narzędzia – koszt licencji na rok wynosi 149 GBP. Można również poszukać innych płatnych narzędzi do analiz SEO, ale musimy się liczyć z wydatkiem od ok 100 do przeszło 1000 dolarów za miesięczną licencję.
8.5. SurferSEO
Jest to płatne narzędzie, które pomaga w analizie naszej strony z konkurencyjnymi serwisami zajmującymi czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania. Co ciekawe, to narzędzie jako jedyne z całego zestawienia jest narzędziem stworzonym w Polsce. Za jego pomocą możemy szybko porównać treści pomiędzy konkurującymi ze sobą witrynami, ich długość, tematyczność czy nasycenie danym słowem kluczowym oraz zawartość meta-tagów. Możemy też uzyskać informacje na temat adresów stron, z których nasza konkurencja ma linki. Narzędzie to daje możliwość porównania ogromnej ilości czynników, które w dużym stopniu pomagają w rozbudowie i optymalizacji serwisu w taki sposób, aby skuteczniej walczyć o czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dostępne pod adresem surferseo.com.
8.6. Narzędzia do analizy profilu linkowego (np. Ahrefs, Majestic)
Proces linkowania witryny jest jedną z ważniejszych czynności podczas pozycjonowania strony. Za pomocą profesjonalnych narzędzi warto nadzorować liczbę i jakość linków, które prowadzą do strony, nad którą pracujemy. Analiza profilu linkowego jest szczególnie ważna w przypadku, gdy serwis otrzymywał w przeszłości masowe paczki linków, a obecnie nie ma pozycji. Sprawdzenie, jakie strony linkują do witryny i z jakich słów kluczowych (anchorów), może pomóc w znalezieniu problemu związanego z brakiem pozycji czy widoczności witryny. Narzędzia tego typu przydają się również w analizie konkurencji pod kątem szukania stron, z których pozyskują one linki.
Większość agencji SEO korzysta z jednego z dwóch narzędzi: Ahrefs lub Majestic. Ten drugi oferuje dostęp do darmowej wersji, która ma bardzo ograniczone możliwości w porównaniu do płatnej wersji produktu. Profil linkowy możemy monitorować również za pomocą darmowego narzędzia od Google – Google Search Console.
Musimy być jednak świadomi, że ani wymienione narzędzia, ani GSC nie pokazują pełnego profilu linkowego strony, a dane nie są zbierane w czasie rzeczywistym. Może się tak zdarzyć, że pozyskane linki nie będą w nich widoczne (np. z powodu, że linkująca strona została zablokowana przed indeksowaniem przez boty Ahrefs, Majestic lub po prostu nie znalazły one jeszcze linka do naszego serwisu).
9. Wyrób swoją opinię dzięki doświadczeniu i stałemu poszerzaniu wiedzy
W Grupie TENSE uważamy, że jeśli chce się być dobrym w tym, co się robi, należy być zawsze na bieżąco – podążać za trendami i zmianami. Ta zasada ma szczególne zastosowanie w branży SEO, ze względu na ciągły rozwój i zmiany w algorytmach wyszukiwarek. Aby móc odpowiednio reagować, a czasami przewidywać ewentualne zmiany wymagane jest regularne śledzenie wzmianek i poszerzanie wiedzy w temacie marketingu internetowego i pozycjonowania stron. Skąd zatem brać informacje na temat optymalizacji stron internetowych? Przygotowaliśmy krótką listę stron na których znajdziecie przydatne wiadomości:
- wytyczne Google dla webmasterów,
- blog Google,
- kanał Google na Youtube,
- blogi firm specjalizujących się w SEO,
- zagraniczne serwisy o tematyce SEO – np. moz.com/blog, searchengineland.com/library/channel/seo, www.seroundtable.com
10. Co zrobić w przypadku braku efektów?
Gdy pomimo optymalizacji w ciągu kilku miesięcy nie uda się uzyskać ani dobrych pozycji, ani ruchu na stronie, powinieneś raz jeszcze przeanalizować stronę pod kątem powyżej wspomnianych punktów i krok po kroku spróbować raz jeszcze:
- dobrać lepiej pasujące słowa kluczowe,
- zoptymalizować pod nie meta-tagi,
- zweryfikować ewentualne błędy wskazane w Google Search Console i Bing Webmaster Tools,
- upewnić się, że strona jest prawidłowo indeksowana przez roboty wyszukiwarek.
W przypadku, gdy wszystkie działania związane z opisanymi tu punktami zostały wykonane prawidłowo, warto zwrócić się o pomoc do agencji SEO lub freelancera specjalizującego się w pozycjonowaniu. Powodów braku pozycji może być naprawdę bardzo dużo, a osobie bez doświadczenia, która stawia pierwsze kroki w świecie SEO może być trudno spojrzeć na zagadnienie szerszej i znaleźć przyczynę, jaka leży w braku efektów pozycjonowania.
Wsparcie agencji SEO dla początkujących
Jak już wspomniałem, jestem specjalistą SEO z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem i pracowałem nad poprawą widoczności w internecie zarówno niewielkich firm, jak i dużych przedsiębiorstw.
Po latach pracy dla tak zróżnicowanych klientów, wiem, że samodzielne pozycjonowanie strony najlepiej sprawdza się na początku prowadzenia biznesu, gdy mamy dużo czasu na poszerzenie wiedzy i możemy zająć się jej samodzielną optymalizacją. W momencie, gdy serwis zacznie już generować na tyle duży ruch, że nie będziemy w stanie poświęcać kilku czy kilkunastu godzin tygodniowo na działania związane z pozycjonowaniem, poszerzać wiedzy czy wprowadzać niezbędnych wdrożeń, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów SEO.
Specjalista SEO wykona dla Ciebie audyt strony, zidentyfikuje problemy i wdroży poprawki. Wieloletnie doświadczenie i świetna znajomość popularnych oraz dedykowanych rozwiązań gwarantuje sprawne wdrażanie zmian optymalizacyjnych w kodzie źródłowym strony. Nie bez znaczenia jest także własne zaplecze agencji do linkowania klientów oraz dostępność narzędzi SEO.
Nie oznacza to jednak, że nie warto podejmować samodzielnych kroków wspomagających działanie specjalistów z agencji SEO. Najlepsze efekty pozycjonowania widać, gdy istnieje porozumienie i współpraca na linii właściciel strony – agencja. Łatwiej i szybciej wdraża się optymalizacje serwisu, którego właściciel rozumie jak ważna jest unikalna i rozbudowana treść, zna podstawy linkbuildingu i wierzy w długofalowe efekty, jakie przynosi pozycjonowanie.
Dlatego wszystkie kroki, jakie opisałem wyżej, możesz śmiało wdrożyć do swojej codziennej pracy i samodzielnie pracować nad poprawą pozycji strony w internecie. Efekty takiej synergii działań są znakomite, a kilka przykładów udanych kampanii przeprowadzonych w Grupie TENSE znajdziesz w zakładce referencje.
***
Grupa TENSE to poznańska interaktywna agencja marketingowa, która od 2009 roku wspiera lokalne i ogólnopolskie firmy w budowaniu silnej i rozpoznawalnej marki w Internecie. Działając zgodnie z ideą inbound marketing, stworzyła szeroki wachlarz usług, w ramach którego proponuje dedykowane strategie rozwoju zarówno dla firm z sektora MŚP, jak i dużych przedsiębiorstw. Głównymi obszarami działalności firmy są pozycjonowanie i optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, promocja w mediach społecznościowych, tworzenie dedykowanych kampanii Google Ads i Facebook Ads, budowanie pozytywnego wizerunku marek za pomocą szeroko pojętego content marketingu oraz marketingu wizerunkowego.
Agencja została zaliczona do grona najszybciej rozwijających się firm w Europie Centralnej wg rankingu Deloitte 2016, 2017 i 2018 oraz Financial Times 2018 i 2019. Zdobyła także wyróżnienie „Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości”, tytuł Gazeli Biznesu 2018, 2019 oraz Diament Miesięcznika Forbes 2020.
Jako jedna z nielicznych agencji marketingowych posiada certyfikat Google Partner PREMIER w uznaniu za jakość prowadzonych kampanii Google Ads oraz poziom wiedzy specjalistów.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę internetową: www.grupa-tense.pl