Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Wavemaker: Telewizja jednoczy przy lokalnych serialach, w sieci oglądamy globalnie

Na rynkach CEE największymi hitami serialowymi pozostają lokalne produkcje. W sieci natomiast wszystkie kraje regionu były w ub.r. najmocniej zapatrzone w „Grę o tron” i „Stranger Things”, pokazuje analiza Wavemaker zrealizowana we współpracy m.in. z Parrot Analytics.
O autorze
2 min czytania 2020-04-21

W Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii oraz na Węgrzech w rankingach top 10 najlepiej oglądalnych w telewizji seriali, królują lokalne produkcje. Masowe widownie przed telewizorami gromadzą rodzinne seriale obyczajowe (jak polskie „M jak miłość”, czeskie „Ulice”), emocje budzą perypetie lekarzy (słowackie „Sestričky” <”Siostrzyczki”>, polskie „Na dobre i na złe”, czeskie „Ordinace v růžové zahradě” <”Klinika Życia”>), powodzeniem cieszą się wątki kryminalne (polski „Ojciec Mateusz”, czeskie „Policie Modrava”) oraz komediowe (węgierski „Drága örökösök” <”Drodzy spadkobiercy”> czy rumuński „Las Fierbinti” ).

W rankingach najlepiej oglądanych seriali z rynków środkowoeuropejskich, poza lokalnymi produkcjami, przebijają się pozycje tureckie. Trend ten widać przede wszystkim w Bułgarii (największym serialowym hitem na rynku jest „Narzeczona ze Stambułu”), ale także w Rumunii i na Węgrzech. W Polsce jedyną zagraniczną produkcją, która przedarła się do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych wśród wszystkich widzów (4+) seriali, była w ub.r. ukraińska „Zniewolona”.

O ile telewizje jednoczą największe rzesze widzów przy lokalnych produkcjach, oglądanie w sieci mocno się zglobalizowało. Czołówka najpopularniejszych seriali w internecie wygląda niemal identycznie dla wszystkich analizowanych rynków regionu CEE. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak pokazują dane Parrot Analytics, w 2019 roku Polaków, Czechów, Węgrów, Słowaków i Rumunów najbardziej rozgrzały w internecie „Gra o tron” oraz „Stranger Things” – nowe serie tych produkcji osiągnęły najwyższy wskaźnik demand expressions*. 

Do czołówki seriali najchętniej oglądanych i komentowanych w internecie nie przebijają się na lokalnych rynkach ich własne, lokalne produkcje. Rozdzielenie świata seriali TV i online wiąże się m.in. (choć nie tylko) ze specyfiką widowni – w TV widownia seriali zdominowana jest prze kobiety 50+ (Nielsen), w sieci heavy-userami seriali są 16-35 latkowie (VideoTrack Wavemaker).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czas epidemii COVID-19 dodatkowo wzmógł zainteresowanie serialami – 2020 r. zapisze się na rynku wideo rekordową popularnością zarówno produkcji serialowych w linearnej TV, jak i w streamingu. Pierwszy miesiąc epidemii w Polsce oznaczał dwucyfrowe wzrosty udziałów zarówno dla wybranych kanałów filmowo-serialowych, jak i odwiedzalności stron serwisów streamingowych (przede wszystkim reprezentujących mocne oferty serialowe Netflix oraz HBO Go).

– Niewykluczone, że w miarę wygaszania premier, zwyżkowy trend nieco osłabnie, szczególnie w telewizji. Komplikacje związane z produkcją nowych seriali dotyczą dziś zarówno tradycyjnych nadawców, jak i serwisów SVOD inwestujących w oryginalne treści. Bardziej brzemienne w skutki mogą być one dla tradycyjnych nadawców, którzy przyzwyczaili widzów do stałych pór i ciągłości produkcji. Powrót do kilkumilionowych widowni po paru miesięcach przerwy może być trudny, o ile w ogóle możliwy. W przypadku TV przestój w produkcji może być też większy z uwagi na starszy wiek wiek aktorów występujących w masowych ‘soap operas’. Ich powrót na plan produkcji może potrwać dłużej – komentuje Anna Geryło, kierownik tradingu na rynki Europy Środkowo-Wschodniej w regionalnym zespole Wavemaker.

*demand expressions to wskaźnik opracowany przez firmę Parrot Analytics i agregujący takie zmienne jak m.in. oglądanie, ściąganie, kupowanie, komentowanie i postowanie na temat seriali w internecie.