TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Rynek Monitoringu i Analiz Social Media 2013 – badanie IRCenter

IRCenter - w odpowiedzi na potrzeby rynku wyrażone przez firmę monitoringową Sentione - postanowiło sprawdzić, co obecnie sądzą na temat monitoringu i analizy internetu jego użytkownicy.
O autorze
2 min czytania 2013-12-11

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2013 roku wśród 241 osób zawodowo zajmujących się mediami społecznościowymi – przedstawicieli agencji interaktywnych, marketingowych, social mediowych i PR, agencji badawczych, domów mediowych i klientów końcowych. Nie jest to reprezentatywne badanie ilościowe, tylko złożona sonda wśród użytkowników tych narzędzi.

Jakie są główne wnioski z badania rynku monitoringu i analiz social media?

Monitoring i analityka internetu są obecnie wykorzystywane przede wszystkim do identyfikacji kryzysów i oceny efektywności komunikacji. Okazuje się, że zastosowania znanego z początkowego okresu entuzjazmu social media – ROI i pozyskiwanie nowych klientów – nie są już w polu oczekiwań praktyków social media.

Użytkownikom monitoringu i analityki social media najbardziej zależy na jakości wyników i zakresie badanych źródeł. Dane powinny pochodzić z wielu, dobrze dobranych źródeł i powinny być dopasowane do potrzeb analitycznych (bez postów umieszczanych przez roboty i farm linków). Mało istotne okazują się obecnie: wskaźnik sentymentu i możliwość tagowania wyników. Ten pierwszy – być może z powodu jego małej dokładności; ten drugi – ponieważ tego typu narzędzia muszą być proste w obsłudze i nie wymagać dodatkowej pracy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jakość wyników jest istotna dla bardzo wielu różnych podmiotów (od agencji interaktywnych aż do klientów końcowych). Na ich tle wyróżniają się agencje social media – dla ich pracowników kluczowa jest możliwość dotarcia do danych historycznych (oglądanie, co się działo z marką kilka lat wstecz) i wskaźnik zaangażowania (aby móc raportować efektywność kampanii social mediowych).

Narzędzia do monitoringu i analityki mediów społecznościowych muszą być proste i oferować dokładność wyników. Istnieje natomiast poczucie, że obecnie dostępne w Polsce narzędzia są za drogie i nie oferują wystarczająco dokładnych wskaźników. Pojawia się zatem oczekiwanie, że albo ceny będą niższe, albo pojawi się szerszy zakres usług oferowanych w ramach obecnych cen.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Monitoring i analizę internetu outsourcuje się do zewnętrznych firm, najczęściej agencji badawczych, które mogą śledzić markę również w innych mediach i porównywać je z deklaracjami konsumentów. Nie nastała jeszcze epoka trackingów łączących dane deklaratywne i behawioralne. A tego oczekiwałoby aż 82% uczestników naszego badania. Dzięki temu pojawiłaby się kolejna wyczekiwana funkcjonalność – możliwość oceny zasięgu kampanii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Użytkownicy dashboardów social mediowych oczekiwaliby również wzbogaconej analityki (pamiętajmy, że nie są oni obecnie zadowoleni z dokładności wskaźników). Dlatego też coraz częściej się zdarza, że dane z monitoringu i analityki mediów społecznościowych są analizowane przy pomocy oprogramowania statystycznego, wykorzystywanego do analiz danych pochodzących z klasycznych badań marketingowych.

W Polsce – podobnie do światowych trendów – powoli kończy się epoka hiperentuzjazmu Social Media, które miały się okazać lekiem na wszystkie bolączki ATL-u. Rodzimi marketerzy zdali już sobie sprawę, że digital i social media to tylko kolejne kanały marketing mixu. Rośnie zapotrzebowanie na analitykę social media – głównie dlatego, że marketerzy wciąż nie mają pojęcia, jakie bezpośrednie korzyści (ROI) przynosi obecność na tych kanałach. Wydaje się, że monitoring i analityka mediów społecznościowych w dłuższej perspektywie mają sens – ale tylko wtedy jeżeli te usługi będą stanowić integralną całość marketing mixu. A do tego jeszcze długa droga.

Szczegółowe wyniki badania są dostępne są pod adresem: www.ircenter.com/blog/rynek-monitoringu-i-analiz-social-media-2013

W badaniu zostały porównane m.in.: Brand24, Sentione, Newspoint, Instytut Monitorowania Mediów, Replise, Press-Service, Radian6, Sysomos, Sotrender, NapoleonCat i Socialbakers.