Rusza kampania informacyjna ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE

Ruszyła kampania informacyjna ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE. FOR Solutions wspólnie z platformą MojStolik.pl przygotowało szereg sugestii i działań będących odpowiedzią na powyższe pytania, aby restauracje były w 100% przygotowane do pracy w nowych warunkach.
O autorze
4 min czytania 2020-08-06

Koronawirus, który wywrócił nasz świat do góry nogami na początku tego roku niestety nie odpuszcza. Jest wielce prawdopodobne, że na jesieni będziemy zmuszeni zmierzyć się z drugą falą epidemii i wprowadzone obostrzenia zostaną utrzymane na dłużej, a może i rozszerzone.

– Takiej sytuacji, jaka miała miejsce w marcu, kiedy cały kraj praktycznie stanął, pewnie nie będzie, ale chcemy zapobiec rozszerzaniu restrykcji i nakręcaniu spirali strachu. Restauracje uczą się żyć w nowych warunkach i chcemy w tym pomóc. Edukując, tłumacząc, unowocześniając procesy biznesowe i uświadamiając gości, którzy też powinni walczyć o tą branżę. Świat bez restauracji i spotkań przy stole byłby straszny – mówi Agnieszka Małkiewicz, inicjatorka akcji.

Platforma MojStolik.pl wraz z FOR Solutions chcą wspomóc restauratorów w przygotowaniu biznesu do kolejnej fali epidemii. W tym celu startuje kampania informacyjna ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE, w ramach której zostaną zaproponowane restauratorom rozwiązania komunikacyjne i technologiczne będące odpowiedzią na potencjalne obostrzenia prawne, ekonomiczne i organizacyjne. Kampania skierowana jest też do gości restauracji i uświadamia im, jak ważne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w restauracjach i barach. Zwraca też uwagę na dobre praktyki mające na celu wsparcie restauratorów i ich biznesu. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przewidziane działania: 

  • Na start opracowano „Poradnik Odpowiedzialnego Restauratora” i „Poradnik Odpowiedzialnego Gościa”, który powstał na bazie rozmów z pracownikami gastronomii (zarówno z Polski, jak i z zagranicy) oraz obserwacji sytuacji w innych krajach. Promowany będzie szereg technologicznych rozwiązań, aby restauracjom łatwiej było udźwignąć wprowadzone obostrzenia. 
  • Na okoliczność akcji został zaprojektowany specjalny plakat, którym zostaną oznakowane restauracje biorące udział w akcji, tak aby już od wejścia wzbudzać zaufanie gości. Autorką jest polska ilustratorka Magda Pilaczyńska.
  • Wkrótce ruszy konkurs, który ma uświadomić gościom restauracji, że to nie czas na krytykę, a stół w restauracji łączy przy dobrej zabawie. 
  • Na jesieni planowana jest też konferencja dla branży, która w dużej mierze traktować będzie właśnie o tematach koniecznych zmian w świecie gastronomii w związku z dostosowaniem do nowego świata w pandemii. 
  • Akcja będzie miała ambasadorów wśród restauratorów i gości, którzy wspomogą propagowanie dobrych zachowań. Pierwszymi są Artur Jarczyński i Piotr Popiński – warszawscy przedsiębiorcy.
  • Do współpracy zapraszane są instytucje, miasta i firmy, które wspólnymi siłami mogą pomóc wyjść restauratorom na prostą. 

Ważnym celem kampanii jest też modernizacja relacji restauracja – gość.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Chcemy namawiać i dawać narzędzia restauratorom do budowania wokół swoich biznesów grona lojalnych gości, bo ostatnie wydarzenia pokazały, że tylko te miejsca, które w czasie lockdown utrzymywały kontakt ze swoją społecznością, poprzez choćby media społecznościowe lub SMS-y wysyłane z aplikacji MojStolik.pl, poradziły sobie zdecydowanie lepiej w nowej rzeczywistości niż te, które wzięły na spokojne przeczekanie. Możemy pomóc, pokierować, podpowiedzieć. W sytuacji zagrożenia Covid-19, kiedy rząd zmniejszył dozwolone obłożenie restauracji optymalizacja zarządzania miejscami jest sprawą kluczową dla biznesu. Tu dzisiaj z pomocą przychodzą technologiczne gotowce, które ułatwią kontrolę nad ilością rezerwacji wpływających ze wszystkich kanałów komunikacji: strona, aplikacja, social media, telefon, walk-in – mówi Agnieszka Małkiewicz, partner zarządzający MojStolik.pl i prezes FOR Solutions.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dzisiaj głośno mówi się też o symbolicznym wspieraniu restauratorów. Edukuje się społeczeństwo, aby odpuściło w tym czasie restauracjom nad wyraz krytycznych ocen w social mediach przez domorosłych „krytyków kulinarnych”, aby wykończona koronawirusem branża przetrwała. 

Jest też inny aspekt lojalności gości restauracji. Traktujmy poważnie rezerwacje. W momencie, kiedy obłożenie lokalu dozwolone jest tylko na poziomie 55-75%, takie zachowania gości mają realne konsekwencje finansowe. Restauratorzy mogą się bronić wysyłając gościom przypomnienia, SMS o rezerwacji. Dają im tym samym błyskawiczną szansę odwołania jej bez fatygi i tłumaczenia.

To gastronomiczny savoir vivre.

– W Londynie gastronomowie zbuntowali się, że goście nie przychodzą na poczynione rezerwacje i nie odwołują ich, bo to nie jest czas na stratę ich szansy zarabiania. Uświadamiajmy to gościom! – opowiada szef kuchni, Arek Bober mieszkający w Wielkie Brytanii od ponad 15 lat.    

Kolejny aspekty do zmiany?

– Większość restauracji w Kopenhadze ma system rezerwacji, gdzie wiadomo później skąd goście przyjechali, jakie mają alergie, a nawet u nas wiemy, jakim językiem się posługują – powiedział Piotr Ciemny ze słynnej, duńskiej restauracji Alchemist.  

W Polsce z takiego systemu korzystają tylko najbardziej popularne i cenione restauracje, a w czasach tak bardzo naznaczonych epidemią zapewnienie sobie możliwości komunikacji z Gośćmi jest kwestią odpowiedzialności restauratora. Dla powyższych argumentów w wielu krajach Europy i świata pojawiały się pomysły, aby do restauracji można było pójść tylko po uprzednim zarezerwowaniu stolika. 

Edukacja gości

Co jeszcze? Gościom warto uświadomić, że restauracje to miejsce z gospodarzami i po wejściu do niej powinni poczekać na wskazanie miejsca, a nie siadać tam, gdzie im się podoba. Stoły muszą być uprzednio przygotowane, zdezynfekowane i bezpieczne. Uwagi obsługi na temat założenia maseczek, czy odkażenia rąk to tylko i wyłącznie troska o zdrowie i gości i pracowników. Nie możemy udawać, że pandemii nie ma.

– Wielu gości przychodząc do naszych restauracji komentuje, że czuje się bezpiecznie, dzięki dodatkowym ściankom z plexi oddzielającym stoły i dbałości o przestrzeganie obostrzeń – opowiada ambasador akcji – restaurator Piotr Popiński właściciel m.in. Elixir, Domu Wódki, Czerwonego Wieprza i The Roots.

Podobne zdanie ma ambasador akcji – restaurator Artur Jarczyński, właściciel kilkunastu restauracji w Warszawie i Krakowie, m.in. kultowego Szwejka czy Der Elefant: Zainwestowaliśmy ponad 25 tysięcy w ochronę i higienę w każdej restauracji, po to aby nasi goście czuli się pewnie. Nasza branża chyba najbardziej dba o bezpieczeństwo, bo wiemy ile mamy do stracenia.

Więcej rozwiązań i porad dla restauracji oraz wskazówki dla gości przygotowane w ramach kampanii ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE znajdują się na stronie. Tam też jest się formularz, przez który restauracje mogą dołączyć do akcji. 

– Jesteśmy gronem pasjonatów i freeków informatycznych, którzy kochają chodzić do restauracji. Co chwila dokładamy nowe funkcjonalności przynoszące ulgę restauracjom i pozwalające im na jeszcze sprawniejsze zarządzanie tym i tak trudnym biznesem. A teraz w ramach akcji ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE mamy dla nowych restauracji, które zdecydują do nas dołączyć preferencyjne warunki na start. Nam też zależy, aby było dobrze, dlatego np. w czasie lockdown’u zrezygnowaliśmy z pobierania opłat od swoich restauracji. Zależy nam na przetrwaniu polskiej gastronomii, w jak najlepszej kondycji – mówi Klaudiusz Kobylecki, partner zarządzający MojStolik.pl