Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Zakupy online w grudniu 2013 – E-commerce Track

W 2013 roku Polscy Internauci zabrali się za zakupy świąteczne już pod koniec listopada. Wzrost zakupów dotyczył w szczególności produktów dziecięcych. W badaniu zmierzono również efekt ROPO i odwróconego ROPO. Te i inne trendy w zakupach internetowych można znaleźć w cyklicznym badaniu E-commerce.
O autorze
2 min czytania 2014-01-22

E-commerce Track to badanie realizowane przez IRCenter i SW Research. Celem projektu jest długoterminowe określenie postaw wobec zakupów w Internecie – najbardziej popularnych kanałów sprzedaży, produktów oraz natężenie zjawiska ROPO wśród polskich internautów.

W grudniu obserwujemy spadek deklaracji o zakupie przez Internet względem poprzedniego miesiąca. Potwierdza to spadająca w drugiej połowie grudnia liczba wyszukiwania w przeglądarce Google słowa „Allegro” – synonimu zakupów przez Internet (90% internautów robiących zakupy, kupowało tam w ostatnim miesiącu). Możliwe że Internauci zaczęli robić zakupy przedświąteczne już pod koniec listopada i na samym początku grudnia (w listopadzie zaobserwowaliśmy spory wzrost w E-commerce w innych badaniach IRCenter).

Internauci najczęściej szukają i kupują ubrania, kosmetyki i książki, są to kategorie, u których zawsze obserwuje się wysokie wyniki w tym okresie. W grudniu również tak było, aczkolwiek wartości te zmalały od poprzedniego miesiąca. Wzrosło natomiast kupowanie artykułów dziecięcych, gier i oprogramowania; prawdopodobnie były one kupowane w ramach prezentów świątecznych. Zauważalne zmiany spowodowane okresem przedświątecznym to również wzrost dla typowego dla kupowania prezentów sklepu, czyli empik.com.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dzięki E-commerce, oprócz podstawowych informacji o zakupach w Internecie mierzymy również efekt ROPO. Wśród internautów, osób, które na początku szukają w Internecie informacji o opinii i cenie produktu, a dopiero później kupują ten produkt w sklepie offline jest 16%. Bardziej popularne jest odwrotne zachowanie – tak zwane odwrócone ROPO. Do takiego zachowania przyznaje się co trzeci badany. Zjawiska te są mniej popularne dla kupowania produktów przez komórkę lub tablet, jednak zakupy poprzez mobilne urządzenia w ogóle nie są zbyt powszechne i w ostatnim miesiącu procent ich zmalał.

Przyglądając się różnym platformom, dowiadujemy się, że polscy internauci najrzadziej szukają opinii na serwisach społecznościowych. Z kolei w innych badaniach IRCenter obserwujemy wysokie korzystanie z reklam na takich serwisach. Wynika z tego, ze mało osób celowo szuka informacji na portalach społecznościowych, ale gdy już tam je znajdą, chętnie z nich korzystają.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zmalało również szukanie informacji na forach internetowych oraz na portalach aukcyjnych. Nie odbiło się to jednak na zakupach na liderze tej kategorii czyli Allegro. Internauci korzystają z portali aukcyjnych przede wszystkim w celu zakupu, a nie zdobycia informacji o produkcie. Przyglądając się innym miejscom, w których internauci robią zakupy przez Internet, na drugim miejscu w tym miesiącu plasuje się empik.com, którego popularność w grudniu wzrosła. W TOP 3 kanałów znajduje się również Tablica.pl, na nim z kolei kupiło produkt trochę mniej internautów porównując do poprzedniego miesiąca.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pełną wersję raportu można ściągnąć z adresu: www.ircenter.com/blog/e-commerce-track-201312