Najciekawsze realizacje marketingu mobilnego z roku 2013

Najciekawsze realizacje marketingu mobilnego z roku 2013
Najciekawsze kampanie mobilne z roku 2013 wybrała Monika Mikowska, autorka bloga jestem.mobi, współwłaścicielka studia projektowego mobeedick.com.
O autorze
4 min czytania 2014-01-28

SCRABBLE WI-FI

Mattel zaspokaja potrzebę ciągłego bycia on-line. Na ulicach Paryża rozstawione zostały hotspoty, które oferowały darmowy dostęp do internetu. Hasłem do sieci wi-fi było dowolne słowo ułożone z 7 losowych liter, punktowane podobnie jak w grze Scrabble. Im dłuższe słowo, tym więcej punktów i tym dłuższy czas korzystania z darmowego internetu. Dodatkowo, ten czas każdy mógł podwoić, publikując post na Facebooku z ułożonym słowem. Akcja otrzymała nagrodę Złotego Lwa na festiwalu Cannes Lions 2013 w kategorii Mobile.

NIVEA SOLAR AD

Moja ulubiona akcja z roku 2013. Brazylijski oddział NIVEA udowadnia, że można zdobyć serca mobilnych klientów, nie tworząc dla nich ani aplikacji mobilnych, ani specjalnych kampanii, a dając im to, czego często brakuje im w najmniej spodziewanym momencie, czyli… zasilania do baterii telefonu! Do prasy kobiecej NIVEA dołączyła specjalną wkładkę z ładowarką solarną, do której można było podłączyć i naładować telefon poprzez kabel USB. Genialne!

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

THE OFFLINE GLASS

Medal ma dwie strony – dzięki smartfonom możemy być nieustannie online i zawsze w kontakcie ze znajomymi, ale chyba nie w momentach, gdy mamy ich przy boku i wyciągamy do knajpy? Tak oto zrodził się pomysł na szklankę do piwa, która zmusza do odłożenia telefonu na stół i patrzenia w oczy rozmówcy a nie na mały ekran. O praktyczności tego pomysłu można długo dyskutować. Jednak nie można odmówić tego, że zapada w pamięć. I sama szklanka i miejsce Salve Jorge Bar.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS W trend “odwyku od smartfonów” wpisała się też “szatnia dla telefonów komórkowych:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

HEINEKEN IGNITE

Pozostańmy jeszcze przy piwie, w klubie czy pubie, ale nawet nie wyciągajmy smartfonów z kieszeni. Bo w zmobilizowanym świecie są nam niepotrzebne do zabawy. Interaktywna butelka Heinekena to doskonały przykład zatarcia granic pomiędzy światem online i offline. Zamontowano w niej sensory ruchu oraz diody LED, które świecą, gdy butelka jest podnoszona do góry lub styka się z drugą butelką. Diody są też zsynchronizowane z muzyką. Heineken planuje taką butelkę wprowadzić do sprzedaży w 2014 roku.

ENJOY YOUR PRIVACY

W przeglądarce internetowej na komputerze wejdź na stronę internetową www.enjoyyourprivacy.com i równolegle otwórz ją w przeglądarce na Twoim telefonie. Połącz telefon z komputerem i następnie wybierz jedną z 7 historii. Na komputerze zobaczysz scenę w mieszkaniu wybranej osoby, natomiast na Twoim smartfonie zobaczysz… ekran jej telefonu. Teraz przejrzyj jej majle, SMS-y, zdjęcia i odkryj jaki jest jej sekret. Gdy na niego trafisz, zobaczysz jak zmienia się fabuła wydarzeń w mieszkaniu… Więcej nie opowiadam, sprawdź samodzielnie. Enjoy Your Privacy (projekt promujący oprogramowanie Norton Mobile Security) zdobył nagrodę FWA, The Cutting Edge. Niesamowicie przekonywujący sposób na uświadamianie zagrożeń związanych z potencjalną utratą kontroli nad danymi, które mamy na naszych telefonach.

iBEACONS na stadionie Citi Field

Rok 2013 przyniósł nam pierwsze eksperymentalne wdrożenia aplikacji wykorzystujących Bluetooth Low Energy i iBeacons, na nim opartych. BLE pozwala na wdrożenie systemów precyzyjnej lokalizacji tam, gdzie GPS nie jest wystarczająco dokładny lub nie ma zasięgu. Z tego roku zapamiętam wrześniowy test iBeacons na nowojorskim stadionie Citi Field, po którym poruszając się z dedykowaną aplikacją mobilną można otrzymywać specjalne komunikaty, zależne od naszej lokalizacji. W Polsce podobny spacer możemy odbyć w Warszawie w Muzeum Neonów. W obu wspomnianych akcjach dzięki iBeacons możemy zbierać dodatkowy content do sytuacji i miejsca, w którym się znajdujemy. Prawdziwie emocjonujących akcji wypatrujmy w 2014 roku.

TOYOTA 86 World’s Largest Augmented Reality Car

Nieprzeciętne wdrożenie z zakresu AR. Wykorzystanie Augmented Reality jest szczególne ze względu na wyjątkowo duży rozmiar markera (9,5 x 6,5 metra), na którym wyświetlane są elementy w rozszerzonej rzeczywistości. Wyświetlanym obiektem jest samochód Toyota z serii 86, którym możemy sterować za pomocą aplikacji mobilnej na smartfonie lub tablecie. Im dalej od markera, tym szybciej możemy kierować autem. Aplikacja mobilna działa w dowolnej skali.

SMILEDRIVE

Pozostając w klimacie motoryzacji, oto aplikacja dla społeczności kierowców i pasażerów samochodów osobowych. Ponownie mamy tu bluetooth, dzięki któremu łączymy nasz telefon z samochodem wyposażonym w funkcje bezprzewodowe (niekoniecznie marki VW). Aplikacja nie wymaga naszej aktywności (wszak kierowcy trzymają ręce na kierownicy), działa w tle i mierzy przejechany dystans, czas, notuje warunki pogodowe. Zbiera również punkty i tworzy rankingi Smile Score. Jej najważniejszy cel to informowanie naszych znajomych i rodziny o przebiegu naszej trasy w czasie rzeczywistym.

TAKE A PHOTO TO SAVE A CHILD

W Chinach każdego roku porywanych jest przeszło 20 tysięcy dzieci. Walkę z tym procederem toczy m.in. aplikacja mobilna, która wykorzystuje technologię rozpoznawania twarzy. Z poziomu tej aplikacji możesz zrobić zdjęcie dziecku, spotkanemu na ulicy, a aplikacja przeszuka bazę 17 tysięcy profili dzieci, zgłoszonych jako zaginionych i dopasuje podobne, podając dane kontaktowe do rodziców oczekujących na powrót malucha. Technologie mobilne w służbie kampanii społecznych – takie wykorzystanie jest nieocenione.

DIAGONAL MAR

Oto torba na zakupy dla kobiet, która buduje ich samoocenę i poczucie własnej wartości. Na torbie widnieje wizerunek mężczyzny, którego usta zasłania QR kod. Pod nim zaszyty jest film, na którym mężczyzna chwali zakup kobiety i komplementuje jej wygląd.

To jedno z ciekawszych zastosowań QR kodów, prawie tak samo intrygujące jak reklamy producenta bielizny Victoria’s Secret, “Sexier Than Skin”, sprzed 2 lat. Widzieliśmy w nich nagie kobiety, których intymne części ciała były zakryte przez QR kod. Po ich zeskanowaniu, naszym oczom ukazywało się zdjęcie tych kobiet, ubranych w bieliznę Victoria’ Secret.

AUDI – SCREENSHOT AD

Tutaj musimy wykazać się refleksem, żeby zobaczyć reklamowany samochód. Podczas emisji tej reklamy przez ekran naszego urządzenia mobilnego przejeżdża z szybką prędkością i bez zatrzymania nowy model Audi R8. Aby móc się jemu przyjrzeć musimy zrobić mu zdjęcie (rzut ekranu). W ten błyskotliwy sposób promowany jest największy atut samochodu, zawrotna maksymalna prędkość 320km/h. Angażujący zabieg, który udowadnia, że możliwości rich media są większe niż niektórym się wydaje.

The Screenshot Ad jest autorstwa agencji BBDO. Uwadze polecam również ich wcześniejsze realizacje, np. reklamę brazylijskiego ubezpieczyciela, Bradesco Seguros, która zaskakuje wykorzystaniem naszych przyzwyczajeń do nawigacji po stronach czy aplikacjach na urządzeniach mobilnych:

 

 

Monika Mikowska, autorka bloga jestem.mobi, współwłaścicielka studia projektowego mobeedick.com  

Zestawienie pochodzi z raportu „Marketing na przełomie 2013/2014” >>>