Prawnicy o koronakryzysie w modzie

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Prawnicy o koronakryzysie w modzie

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 sprawiła, że świat jakby stanął w miejscu. Konsumenci w znacznej mierze pozostali w murach swoich domów, ograniczani głównie do zakupów online. Przymusowe zatrzymanie w codziennym rytmie dni być może niektórym pozwoliło zrewidować własne potrzeby i oczekiwania, związane z nabywaniem dóbr (co było już wcześniej widoczne w trendach minimalizmu i eksperientalizmu), a nawet podjąć określone postanowienia w zakresie bardziej zrównoważonych zakupów. Również biznes w obliczu nieznanej przyszłości został postawiony przed nowymi wyzwaniami i nadziejami (Benjamin Franklin wprost twierdził, że „Kto żyje nadzieją, ten umrze głodny”). Wyraźnie stało się to widoczne w ekosystemie biznesowym, w spirali sektora modowego, napędzanego od pokoleń konsumenckim pożądaniem designu oraz biznesowym pragnieniem zysku. Zgodnie z raportem Banku Polskiego z 2019 r. branża odzieżowa w Polsce wykazywała tendencję wzrostową, stawiając nasz kraj na 8. miejscu w Europie pod względem wielkości sektora odzieżowego w 2017 r. Patrząc z perspektywy liczby przedsiębiorców produkujących odzież, w 2017 r. było ich 12,7 tys., co dawało Polsce 3. miejsce w Europie. I wreszcie, gdyby uwzględnić kwestie zatrudnienia, w tym samym roku w Polsce w sektorze odzieżowym zatrudniano 85 tys., co stanowiło 5. miejsce w rankingu europejskim. Pandemia nie tylko wpłynęła na rozwój tej branży, ale wręcz wirus jakby wypowiedział wojnę sektorowi modowemu, przy nierównym rozkładzie sił.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

W tej sytuacji Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy Uniwersytetu Śląskiego zainicjowało badania, mające ustalić, jak radzi sobie sektor odzieżowy w Polsce i jak wygląda otoczenie prawne w nowej sytuacji, związanej z wyzwaniami covidowymi, tym bardziej że - jak mówi przysłowie - tempus divitiae (czas to pieniądz). Doprowadziło to do przygotowania studium prawnego, odnoszącego się do różnorodnych problemów prawnych sektora mody. Identyfikowało je i poddało analizie prawie 30 prawników z 15 najważniejszych kancelarii prawnych nie tylko w Polsce, ale i za granicą (USA, Wielka Brytania i Jersey, Niemcy oraz Włochy).

Analiza prawna dotyczyła omówienia wsparcia rządowego dla sektora odzieżowego na przykładzie wspomnianych państw. Ponadto koncentrowano na zagadnieniach z zakresu prawa własności intelektualnej, w tym użycia i ochrony określenia COVID w obiegu komercyjnym. Podnoszono również kwestie uwarunkowań e-commerce, co z jednej okazało się istotne dla utrzymania sprzedaży, z drugiej jednak przysporzyło wielu trudności i nowych wyzwań w kontekście ochrony danych osobowych oraz nieuczciwych praktyk konsumenckich. Część tekstów porusza również tematy pracownicze i materię odmrożenia sektora modowego, który praktycznie jeszcze w marcu przekuł ograniczenia lockdownu na nowe praktyki, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia. W publikacji zawarto zatem rzetelne analizy związane z używaniem różnych rodzajów maseczek, uzupełnione analizą materiałoznawczą i techniczną. Nie zabrakło ponadto tematów odnoszących się do kwestii zrównoważonej mody, co stało się jeszcze bardziej aktualne pod wpływem zmiany tempa życia i kształtowania się nowych praktyk konsumentów, planujących po pandemii bardziej zrównoważone zakupy.

Rozważania prawnicze zostały uzupełnione o opis ich otoczenia społecznego, kulturowego oraz odniesienia psychologiczne, co pozwala na szerszą recepcję omawianych treści i nadaje nowy kontekst rozważaniom branżowym. Na te tematy wypowiadali się nie tylko prawnicy, ale także znani polscy projektanci mody: Mariola Turbiarz, Justyna Ołtarzewska i Ewa Stepaniuk.

Opracowanie zyskało patronat honorowy Urzędu Patentowego RP, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Izba Adwokacka w Katowicach, Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego, Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Polskiego Towarzystwa Towaroznawczego. Patronat medialny objęli Moda w Polsce, Wolny Rynek RIG, fashionbusiness.pl oraz NowyMarketing.

Publikacja będzie dostępna w trybie otwartej licencji na stronie Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy Uniwersytetu Śląskiego (lawinstyle.us.edu.pl). Edycja i opracowanie graficzne było możliwe dzięki zaangażowaniu i wsparciu materialnemu następujących partnerów strategicznych: Kancelarii Pawełczyk Radcowie Prawni i Adwokaci, Kancelarii Brand Counsel, P.C., Kancelarii Lexstone Lawyers, Lexstone Bielańska-Stone Firecka i Wspólnicy, Kancelarii TIGGES Rechtsanwälte, Kancelarii Patpol i Patpol Legal, Kancelarii Prawa Gospodarczego i Bankowego Radcy Prawnego Jacka Pierzyńskiego oraz kancelarii AMN Legal Matusik-Niedziałek. Publikacja stanowi piąty tom Serii Prawa Designu, Mody i Reklamy wydawanej przez wydawnictwo Instytutu Prawa Gospodarczego sp. z o.o. (nr 252 na liście ministerialnej).

Premiera studium badawczego planowana jest na 15.10.2020. Materiał będzie można pobrać ze strony www.lawinstyle.us.edu.pl

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij