TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Mobilne zakupy w Polsce – infografika

15% Internautów w Polsce dokonało w ubiegłym roku zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, wynika z realizowanego przez IRCenter od 2013 roku pomiaru postaw zakupowych Internautów. Wśród nich są osoby, które na co dzień korzystają z mobilnej aplikacji Listonic.
O autorze
1 min czytania 2014-02-05

Internauci deklarujący robienie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych to przede wszystkim mężczyźni (68%) – być może dlatego właśnie mCommerce w Polsce ciągle jest postrzegany jako nowość. O powszechności zjawiska – przynajmniej w tym wypadku – będziemy mogli mówić dopiero gdy udział kobiet w zakupach realizowanych za pomocą smartfona będzie na zbliżonym poziomie do tego ze świata offline.

W przeciwieństwie do osób kupujących przez telefon, użytkownicy mobilnych list zakupowych to przede wszystkim kobiety (51%) w wieku 25-34 (44%, nadreprezentacja grupy wiekowej o 7% w porównaniu do osób kupujących przez telefon). Wśród użytkowników Listonic jest również zdecydowanie mniej osób młodych 18-24 (9%, o 17% mniej niż w grupie zakupowej). Odpowiedzią co było powodem mniejszej penetracji aplikacji w grupie najmłodszych, a zarazem najbardziej aktywnych w mediach interaktywnych konsumentów, może być zawartość list zakupowych.

W mijającym roku użytkownicy aplikacji Listonic na swoich listach zakupowych najczęściej umieszczali produkty spożywcze m.in. warzywa i owoce, nabiał, przetwory i przyprawy oraz produkty z segmentu chemia i kosmetyki. Kategorie te pojawiły się na ponad 0,5 mln list, z czego barierę 1 mln przekroczyły tylko warzywa i owoce. Wśród najczęściej występujących produktów w pierwszej dziesiątce znalazły się m.in. mleko, sery, wody, pomidory, chleb, cukier, jajka, masło, jogurty oraz papier toaletowy. Są to przede wszystkim produkty zaspokajające podstawowe potrzeby, co w naturalny sposób tłumaczy mniejszą penetrację wśród nastolatków.

Pomimo funkcjonalnego charakteru aplikacji – listy tworzone są z reguły w sobotę w ciągu pierwszej połowy dnia, przed wyruszeniem do sklepu – dzięki analizie list zakupowych udało się wyodrębnić kilka kategorii sezonowych, które wyraźnie zyskują na popularności w określonych okresach czasu. Wiosną rośnie zainteresowanie artykułami sypkimi (ciasta i przepisy Wielkanocne) oraz ubraniami. W okresie wakacji na listach zakupów pojawiają się mrożonki, sokami oraz przyprawami z kategorii kuchnie świata.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Infografika została przygotowana w oparciu o wyniki badania aktywności użytkowników aplikacji Listonic przeprowadzonego przez IRCenter, agencję badawczą specjalizującą się w badaniach mediów interaktywnych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 Pełen raport

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się