Zakończone w niedzielę Wirtualne Targi Książki potwierdziły status najważniejszego wydarzenia literackiego jesieni. Podczas 12 dni zaprezentowano kilkaset premier książkowych, czytelnicy mogli skorzystać z rabatów nawet do 60% na tysiące tytułów, a także porozmawiać z ulubionymi polskimi i zagranicznymi pisarzami.
Sukces jesiennej edycji Targów potwierdza, że kulturalne wydarzenia online w obecnej sytuacji są atrakcyjną i coraz bardziej pożądaną alternatywą dla stacjonarnych spotkań. – Nasi odbiorcy bardzo dobrze odnaleźli się w tej przestrzeni. Poszczególne strefy tematyczne – Apostrof, Przecinek i Kropka oraz #sieczyta – wraz z wirtualnymi stoiskami wydawców zgromadziły przed ekranami komputerów i smartfonów aż 650 000 odbiorców – mówi Michał Tomaniak, dyrektor Działu Książka Empiku.
Zobacz również
Ponad ćwierć miliona kupionych książek
Podczas drugiej edycji Wirtualnych Targów Książki odwiedzający kupili 270 tysięcy egzemplarzy książek, a więc o 125% więcej niż podczas wiosennej odsłony wydarzenia. Największą popularnością cieszyły się tytuły dla dzieci i młodzieży, literatura obyczajowa oraz książki dla czytelników o mocnych nerwach, czyli thrillery, kryminały i powieści sensacyjne. Silnym trendem pozostaje także rosnące zainteresowanie książkami cyfrowymi. W porównaniu do wiosennej edycji liczba sprzedanych e-booków i audiobooków wzrosła niemal o 50%.
Najchętniej zamawianym tytułem wśród odwiedzających targi okazały się „Grube Wióry” (Agora), debiutancka powieść jednego z najpopularniejszych polskich stand-uperów, Rafała Paczesia. Na kolejnych miejscach zestawienia uplasowały się: nowa książka kucharska Jamiego Olivera – „7 sposobów” (Insignis), reportaż Anity Werner i Michała Kołodziejczyka „Mecz to pretekst. Futbol, wojna, polityka” (SQN) oraz poradniki dla młodzieży: „Dlaczego rodzice tak cię wkurzają i co z tym zrobić” (Insignis) Deana Burnetta i „Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem” (Agora) autorstwa Przemka Staronia, Nauczyciela Roku 2018.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Zaangażowana publiczność na 60 spotkaniach autorskich
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wirtualne targi były także okazją do rozmów z polskimi i zagranicznymi pisarzami na temat ich twórczości i premierowych tytułów. 60 spotkań autorskich online, organizowanych na profilach Empiku na Facebooku i Instagramie, zgromadziło 1,2 miliona widzów. Posty ze streamingami uzyskały rekordowy zasięg 6,3 miliona użytkowników obydwu portali i zachęciły widzów do komentowania, udostępniania czy polubień. Łącznie widzowie pozostawili ponad 145 tysięcy takich reakcji.
Największą, ponadstutysięczną widownię, przyciągnęła rozmowa z Rafałem Paczesiem, debiutującym powieścią „Grube wióry” (Agora). Aż 83 tysiące osób wzięło udział w spotkaniu z Wojciechem Mannem poświęconemu osobistej książce „Głos” (Znak). Trzecią najchętniej oglądaną relacją było spotkanie z Wojciechem Chmielarzem o kryminalnej powieści „Prosta sprawa” (Marginesy), do którego dołączyły 64 tysiące użytkowników.
Wirtualne Targi Książki są kolejną inicjatywą Empiku wychodzącą naprzeciw sytuacji pandemicznej, która szczególnie mocno uderzyła w branżę kulturalną. Już w marcu Empik rozpoczął serię spotkań z twórcami #premieraonline, a w kolejnych miesiącach rozszerzył wirtualne wydarzenia o koncerty na żywo oraz warsztaty dla dzieci.