Zalando publikuje raport z postępów w zakresie różnorodności i integracji

Zalando opublikowała raport na temat różnorodności i integracji „do.BETTER”. Raport dokumentuje dotychczasowe wysiłki i postępy firmy, a także przedstawia rozwiązania, które Zalando planuje wdrożyć w przyszłości, by stworzyć jeszcze bardziej zróżnicowane i inkluzywne środowisko.
O autorze
2 min czytania 2020-11-17

– Staramy się być firmą zróżnicowaną i integrującą, ponieważ jesteśmy przekonani, że w dłuższej perspektywie przyniesie to wiele korzyści dla naszego biznesu. Jednak inwestowanie w różnorodność i integrację to dla nas coś więcej niż tylko strategia biznesowa – jest to po prostu słuszne. Naszą wizją jest stać się punktem wyjścia dla mody w całej Europie i chcemy zaangażować wszystkich w ten proces. Transformacja wymaga czasu. Wciąż jesteśmy na początku drogi, ale nasz postęp wskazuje, że zmierzamy w dobrym kierunku – mówi współzałożyciel Zalando, Rubin Ritter 

Więcej kobiet na stanowiskach kierowniczych

Jesienią 2019 roku Zalando wyznaczyło sobie cel, jakim było osiągnięcie zrównoważonej reprezentacji zarówno kobiet, jak i mężczyzn, na poziomie 40-60% dla obu płci, na sześciu najwyższych szczeblach przywódczych do końca 2023 r. Wyniki raportu 2020 do.BETTER pokazują, że firma już osiągnęła ten cel na szczeblu rady nadzorczej, która składa się obecnie w 56% z kobiet. Ponadto wskazują znaczący postęp na stanowiskach starszych wiceprezesów, gdzie reprezentacja kobiet podwoiła się w ciągu zaledwie jednego roku do 30% kobiet (+13 p.p.). Stanowiska wiceprezesów obejmuje 22% kobiet (+3 p.p). Firma przyznaje, że jej zarząd cechuje się najmniejszą różnorodnością, gdzie obecnie nie ma reprezentacji kobiet i potwierdza raz jeszcze swoje zaangażowanie w osiągnięcie tego celu do 2023 roku.

Cel różnorodności w zespołach technicznych

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zalando podkreśla, że różnorodność w działach technicznych jest szczególnie ważnym wyzwaniem. Kobiety stanowią obecnie 17% osób zatrudnionych w sektorze technicznym w Zalando, co odpowiada średniemu udziałowi kobiet na takich stanowiskach w Niemczech. Oznacza to, że produkty Zalando są tworzone głównie przez mężczyzn, mimo że używają ich głównie kobiety. Aby uporać się z tym brakiem równowagi, firma rozszerza teraz swój cel, aby osiągnąć zrównoważony udział płci na poziomie 40-60% do 2023 roku w swoich zespołach technicznych. Zalando zobowiązuje się ponadto do zainwestowania pięciu milionów euro w dedykowane inicjatywy mające na celu przyciągnięcie, rozwój i zatrzymanie większej liczby kobiet na stanowiskach technicznych.

Równa płaca

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport do.BETTER zawiera przegląd zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć w Zalando. Średnia różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn na podobnych stanowiskach w Niemczech wynosi 6%. W Zalando różnica w wynagrodzeniach wynosi jedynie 1%, dzięki jasno skonstruowanym zasadom wynagrodzenia dla pracowników. Na każde euro zarobione przez mężczyznę w Zalando kobieta na podobnym stanowisku zarabia 99 centów. Porównując płace kobiet i mężczyzn w Zalando niezależnie od ich ról, różnica w wynagrodzeniach wynosi 22% (21% w całych Niemczech). W dużej mierze można to wytłumaczyć faktem, że Zalando zatrudnia obecnie więcej mężczyzn niż kobiet na wyższych stanowiskach i stanowiskach technicznych, które otrzymują wyższe wynagrodzenie. Celem firmy jest dalsze skuteczne zmniejszenie tej luki w przyszłości.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Bardziej integracyjna platforma dla klientów i partnerów

Aby zapewnić ponad 35 milionom aktywnych użytkowników bardziej zróżnicowane i atrakcyjne doświadczenia zakupowe, Zalando zainicjowało kilka inicjatyw D&I (Diversity & Inclusion) w zeszłym roku. Wyraźny nacisk kładziony jest na zróżnicowanie asortymentu i pracę z różnorodną grupą modeli, którzy reprezentują wszystkich klientów firmy. Do kategorii urody dodano produkty dla wszystkich odcieni skóry, moda jest prezentowana z uwzględnieniem wszystkich rozmiarów, a Zalando współpracuje z większą liczbą marek należących do członków grup mniejszościowych. Zalando zainicjowało plan wprowadzenia przynajmniej 70 marek należących do Afroamerykanów (black-owned brands) do 2022 roku. Od tego roku klienci mogą zarejestrować konto w sklepie internetowym bez podawania binarnych informacji o płci. Ponadto usprawniono dostępność wszystkich witryn i aplikacji, aby ułatwić niepełnosprawnym klientom poruszanie się po nich.

Przejrzystość i odpowiedzialność

– Zróżnicowany i zintegrowany zespół jest kluczowym czynnikiem, by stać się punktem wyjścia dla naszych różnorodnych klientów i partnerów. Raport do.BETTER zapewnia przejrzystość w aspektach różnorodności i integracji oraz pokazuje naszą odpowiedzialność w wielu różnych obszarach, w których dążymy do pozytywnych zmian. W ciągu ostatniego roku poczyniliśmy postępy i będziemy nadal ciężko pracować nad budowaniem zróżnicowanej kultury w naszej własnej organizacji, a także wśród klientów i partnerów – mówi Astrid Arndt, senior vice president People and Organization w Zalando.

Pełen raport 2020 do.BETTER można znaleźć tutaj. Zalando zamierza publikować raport raz w roku.