TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Sukces kampanii #STOPFEJKFRIENDS. Młodzież mniej chętnie sięga po papierosy

Kampania #STOPFEJKFRIENDS, zrealizowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej, przynosi wymierne rezultaty. Polska młodzież mniej chętnie sięga po papierosy i e-papierosy. Rośnie również liczba młodych osób, chcących rozstać się w nałogiem nikotynowym.
O autorze
2 min czytania 2020-12-03

Zakaz używania wyrobów tytoniowych przez młodzież sprawdza się wyłącznie teoretycznie. Polskie nastolatki regularnie palą papierosy, zarówno tradycyjne jak i elektroniczne. Przeciwdziałać tej sytuacji ma m.in. kampania społeczna #STOPFEJKFRIENDS, zrealizowana na zlecenie Ministerstwa Zdrowia przez Fabrykę Komunikacji Społecznej.

Integralną częścią kampanii #STOPFEJKFRIENDS były badania w ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Po raz pierwszy przeprowadzono je w dniach 5 – 12 listopada 2019 roku, zanim autorzy kampanii przystąpili do opracowania kampanii. Badanie powtórne przeprowadzono w dniach 22 – 26 kwietnia 2020 roku, po zakończeniu emisji spotów w mediach i social mediach. W połowie września 2020 roku wykonano dodatkowe badanie, podsumowujące efekty kampanii.

Dzięki temu udało się uzyskać niezwykle interesujący materiał badawczy, dający wgląd w zwyczaje, nawyki i nałogi młodzieży w przedziale wiekowym 15 – 18 lat. Porównanie wyników obu raportów wskazuje na to, że kampania #STOPFEJKFRIENDS miała – i nadal ma – korzystny wpływ na postawy młodych Polaków.

– Kampania społeczna #STOPFEJKFRIENDS została przede wszystkim dobrze stargetowana. Dotarła do osób, do których miała dotrzeć. Z kampanią zetknęło się 39% młodzieży ogółem, ale wśród osób, które palą papierosy, e-papierosy lub liquidy odsetek ten wzrósł do 66%. Hasło kampanii dotarło właśnie do osób palących. Odbiorcy, do których kampania przemówiła najskuteczniej, to osoby, które palą regularnie, a nie tylko okazyjnie – mówi Paweł Prochenko, współwłaściciel Fabryki Komunikacji Społecznej. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z badań wynika, ze aż 50% młodych osób w ciągu ostatniego miesiąca wypaliło przynajmniej jednego papierosa. Należy jednak podkreślić, że w stosunku do pierwszego badania, przeprowadzonego w 2019 roku, przed startem kampanii, odsetek ten zmalał aż o 12 punktów procentowych.

Mimo że badanie zostało przeprowadzone na nastolatkach w przedziale wiekowym 15 – 18 lat, już 54% z nich ma za sobą pierwsze próby rozstania się z nałogiem palenia. Koniecznie jednak trzeba zwrócić uwagę na to, że odsetek ten zwiększył się aż o 14 punktów procentowych w stosunku do pierwszego pomiaru.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Kampania trafiła do osób, które już myślały o rzuceniu palenia. Można zakładać, że są to osoby, które mają już pewien problem z nałogiem, skoro rozważają rzucenie papierosów, e-papierosów lub liquidów. To oni częściej niż „młodzież ogółem” zetknęli się z kampanią. Hasło #STOPFEJKFRIENDS mogło zatem utwierdzić ich w podjętej decyzji – podkreśla Paweł Prochenko.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Według badania z 2020 roku 47% młodych Polaków sięgnęło po e-papierosy w ciągu ostatniego miesiąca, co świadczy o tym, że je posiadają i używają zamiennie z klasycznymi wyrobami tytoniowymi. Warto jednak podkreślić, że podczas pierwszego pomiaru z 2019 roku odsetek ten wynosił 57%. Oznacza to, że w trakcie trwania kampanii #STOPFEJKFRIENDS liczba młodych Polaków sięgających po e-papierosy zmalała aż o 10 punktów procentowych.

– Efekt kampanii mógł być dodatkowo wsparty niespodziewanym lockdownem. Okazuje się, że istotnym czynnikiem przerwania palenie był fakt, że młodzi ludzie nie mogli wychodzić z domów, spotykać się ze znajomymi ani brać udziału w wydarzeniach masowych – podsumowuje Paweł Prochenko.