Koronawirus, Joe Biden i pożary w Australii, czyli czego szukaliśmy w Google w 2020 roku

Ten rok połączył cały świat hasłem koronawirus. Znalazło się ono na pierwszym miejscu zarówno polskiego, jak i globalnego zestawienia Rok w wyszukiwarce. Na liście haseł najbardziej zyskujących na popularności znalazł się Joe Biden oraz tragicznie zmarły w styczniu br. koszykarz Kobe Bryant.
O autorze
3 min czytania 2020-12-09

Listy haseł najbardziej zyskujących na popularności pokazują, czym żyli internauci w mijających dwunastu miesiącach. W tym roku zestawienie Rok w wyszukiwarce, a także opinię publiczną, zdominował temat koronawirusa. Hasło to uplasowało się na szczycie globalnej i polskiej listy zestawienia. Internauci w Polsce poszukiwali nie tylko informacji o samym wirusie, ale także o tym, jak wygląda sytuacja epidemiologiczna w naszym kraju i gdzie odnotowano najwięcej przypadków zachorowań. Hasła koronawirus w Polsce i koronawirus mapa znalazły się kolejno na 2. i 7. miejscu zestawienia. Wielu internautów poszukiwało również wszelkich porad dotyczących COVID-19 (4. miejsce w Polsce). Ludzie na całym świecie chcieli też dowiedzieć się, jakie są objawy nowego wirusa (8. miejsce na liście globalnej).

Rok 2020 zaskakiwał nas na każdym kroku i był dużym wyzwaniem dla wielu naszych przyzwyczajeń i sposobów funkcjonowania — w życiu, szkole czy pracy. Jedną z największych rewolucji przeszła w tym roku szkoła, która w wielu krajach, w tym również w Polsce, z dnia na dzień musiała przestawić się na nauczanie zdalne. Home office i praca na odległość zagościła też w wielu firmach. Nic dziwnego zatem, że w pierwszej dziesiątce najszybciej zyskujących na popularności wyszukiwań polskich internautów znalazły się nazwy narzędzi do komunikowania się online, takie jak Google Classroom i Microsoft Teams. Hasła te zajęły odpowiednio 5. i 6. miejsce. Z kolei na liście globalnej na 4. miejscu uplasował się Zoom. Cały świat obserwował także wybory prezydenckie w USA, interesował się prezydentem elektem, a także żegnał koszykarza Kobego Bryanta, który zginął w katastrofie helikoptera na początku tego roku.

Tematy, o których się mówiło

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nie ma wątpliwości, że doniesienia medialne zdominował w tym roku koronawirus. W Polsce bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się tematy związane z oferowaną przez państwo pomocą w czasie pandemii. Hasło bon turystyczny uplasowało się na 4. miejscu, zaś tarcza kryzysowa na 8. Równie istotne były informacje o obostrzeniach (6. miejsce) i samym lockdownie (10. miejsce). Tematyka gospodarcza wkradła się również na listę globalną — dyskutowano o bezrobociu, czekach pomocowych, a także o akcjach Tesli. Ważnym tematem były również wybory — w Polsce obserwowano zarówno walkę o prezydenturę w USA (2. miejsce), jak i wybory krajowe (3. miejsce). Z kolei na liście globalnej znalazł się temat wyników wyborów w USA (2. miejsce) oraz w stanie Bihar, w Indiach. Dużo uwagi poświęcono zarówno Iranowi, jak i olbrzymiej eksplozji, do jakiej doszło w sierpniu w portowym magazynie w stolicy Libanu, Bejrucie. Polacy wyszukiwali także informacje o pożarach w Australii (7. miejsce). Po raz pierwszy ludzie na całym świecie wyszukali również hasło Black Lives Matter.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dużo znaków zapytania

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dlaczego wirus nazywa się covid-19, dlaczego zdrowie psychiczne jest ważne, dlaczego ludzie klaszczą — cały świat szukał odpowiedzi na te i wiele innych pytań. W Polsce internauci próbowali zgłębić wiedzę dotyczącą koronawirusa — szukali wszelkich bieżących informacji związanych z tym tematem, jak i sposobów na domową ochronę przed Covid-19. Wśród wyszukiwanych pytań zyskujących na popularności znaleźć można między innymi: jak uszyć maseczkę, jak złożyć bon turystyczny, co to jest pandemia, co to jest narodowa kwarantanna, co to jest lockdown, ile trwa kwarantanna, ile osób może być na pogrzebie, ile kosztuje test na covid czy ile kosztuje respirator. Wielu Polaków szukało także informacji związanych ze szkołą, nauką i zdobywaniem wiedzy czy umiejętności. Wśród najpopularniejszych wpisywanych zapytań znalazły się m.in. co to jest nauczanie hybrydowe, a także dlaczego albatros znakomicie lata czy dlaczego Gerwazy zrezygnował z zemsty na rodzinie Sopliców. Wyszukiwano pomysły i inspiracje związane z aktywnościami, które można robić w domu. Wśród trendujących haseł znaleźć można między innymi: jak upiec chleb, jak zrobić zakwas na chleb, jak zrobić masę solną, pomysł na ogród, pomysł na balkon, ćwiczenia w domu, zabawy dla dzieci w domu.

Ludzie ze świata polityki, sportu, sztuki

Jak zawsze, wśród wpisywanych w wyszukiwarkę haseł znalazło się sporo nazwisk — wyszukiwaliśmy informacje zarówno o ludziach, którzy odeszli, jak i o tych, którzy zaistnieli z przeróżnych powodów w świadomości internautów. W Polsce w ścisłej czołówce na liście Ludzie znaleźli się między innymi: Joe Biden, Kobe Bryant i Paweł Królikowski. Na liście globalnej na pierwszym miejscu uplasował się również Joe Biden, a zaraz po nim Kim Jong Un i Boris Johnson.

Pełne podsumowanie roku Google’a znajdziecie na tej stronie.