Digital marketing i obecność online to core naszego biznesu. Empik Go podsumowuje 2020 rok

Digital marketing i obecność online to core naszego biznesu. Empik Go podsumowuje 2020 rok

Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2020 roku marka Empik Go? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

O roku 2020 dla marki Empik Go opowiada Martyna Ziębińska-Górska, marketing manager Empik Go.

Największy sukces dla marki Empik Go w 2020 roku

Empik Go jest usługą młodą. Swoje pierwsze kroki aplikacja stawiała w 2017 r. Od tego czasu równolegle z silnym rozwojem produktu i oferty postawiliśmy na konsekwentne budowanie świadomości usługi i tworzenie solidnej strategii komunikacyjno-contentowej dla marki. Rok 2020 był w marketingu Empik Go przełomowy. Zadbaliśmy o podstawy i udało nam się zbudować regularną i angażującą komunikację z naszym użytkownikiem w kluczowych kanałach.

Patrząc na wyniki minionych miesięcy – widzimy, że się udało.

Pomysł oddania w ręce zamkniętych w domach ludzi – podczas wiosennego lockdownu - darmowego abonamentu Premium w ramach aplikacji Empik Go spotkał się z niesamowitym odzewem. Pozytywne opinie docierały do nas zarówno od klientów, jak i od mediów. Dla wielu osób był to pierwszy kontakt z audiobookami i e-bookami.

W 2020 r. wypłynęliśmy na szerokie wody jako producenci i twórcy treści. Wyprodukowaliśmy aż 26 tytułów oryginalnych: słuchowisk, podcastów, seriali i audiomusical dla dzieci. Serial obyczajowy o kryzysie wieku średniego „Fucking Bornholm” z Magdaleną Różczką, Leszkiem Lichotą, Michałem Czerneckim i Olgą Kalicką, który miał premierę pod koniec marca 2020, przesłuchała rekordowa liczba prawie 30 tys. użytkowników. Sukces audioserialu w aplikacji Empik Go przekonał jury PISF, a scenariusz otrzymał dofinansowanie („Fucking Bornholm” zobaczymy już niedługo na wielkim ekranie). Warto też wspomnieć o rekordowym zainteresowaniu 3 seriami naszych podcastów oryginalnych: „Rozważna i erotyczna” Magdy Mołek i Joanny Keszki, „Kryminatorium Empik Go” Marcina Myszki i „5. Nie zabijaj. Droga po kres” Justyny Mazur.

Rok finiszujemy obecnością aplikacji na dwóch czytnikach: inkBOOK i PocketBook, tym samym zaczynając ekspansję w segmencie e-booków.

Mamy z czego być dumni.

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Empik Go w 2020 roku

Tempo i liczba projektów. W marcu, wraz z ogłoszeniem narodowej kwarantanny, świat zwariował. Wielu graczy na rynku musiało nieco zwolnić, a także przebudować całkowicie swoje strategie marketingowe, zainwestować w cyfrowe kanały sprzedaży i kontaktu z klientem. My już tu byliśmy. Dodatkowo, nasza usługa okazała się „kołem ratunkowym” dla żyjących w niepokoju oraz spragnionych kontaktu z rozrywką i literaturą ludzi. Wierzę, że historie mają działanie terapeutyczne, a książki i seriale znalezione w aplikacji Empik Go – były dla ludzi w pierwszych miesiącach epidemii kojącym drogowskazem (wskazywałby na to duży sukces poradników w aplikacji), a na koniec trudnego dnia dawały im trochę dobrej rozrywki.

Nie ma rzeczy niemożliwych. Nawet zrobienie w ścisłym reżimie sanitarnym super profesjonalnej sesji okładkowej przez Whatsappa.

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

Lockdown i utrzymujący się ciągle stan epidemii odebrał nam przestrzeń, zamykając w domach, co dla marketerów oznacza brak dostępu do dużej części form reklamy i niestandardowych działań promocyjnych wykraczających poza digital. W sytuacjach kryzysowych zawsze z pomocą przychodzą jednak kreatywne pomysły, odpowiadające na potrzeby konsumenta.

W 2020 roku były to dla Empik Go: #1 bezpłatny 60-dniowy dostęp do dedykowanego abonamentu w aplikacji w ramach usługi Premium zaoferowany wszystkim w marcu po ogłoszeniu lockdownu, #2 niestandardowe działania contentowe zapoczątkowane przez Pawła Hebę, dyrektora kreatywnego Empik Go, który dołączył do zespołu pod koniec 2019 r. Wspomnę o 3 ciekawych formatach contentowych, które dały początek niestandardowym działaniom z wydawcami/autorami w obszarze promocji treści audio.

W kwietniu namówiliśmy Wojciecha Chmielarza i wydawnictwo Marginesy na napisanie prequela do nowej książki pisarza „Wyrwa”. „Wyrwa. Historia Ułana” – słuchowisko, którego start kilka tygodni przed zaplanowaną premierą książki zapowiadał główną historię - zbudowała medialny szum, docierając do ponad 10 mln ludzi. Produkcji towarzyszył świetny content marketing, współpraca z odtwórcami głównych ról, autorem oraz wydawnictwem.

Serializacja contentu to kolejny pomysł, który w promocji sprawdził się idealnie, budując w czasie zainteresowanie historią i jej wydaniem papierowym. Przykłady: premiera audioserialu Empik Go i Wydawnictwa Albatros „Dublerka”, czy „Molly” według powieści Agnieszki Lingas-Łoniewskiej, który zrobiliśmy we współpracy z wydawnictwem Burda Książki.

Podjęliśmy też dość ryzykowną decyzję dotyczącą produkcji podcastów oryginalnych. Ryzykowną, ponieważ obawialiśmy się, że słuchacze podcastów przyzwyczajeni do modelu freemium niechętnie będą słuchać treści, za które muszą zapłacić. Okazało się jednak, że wystarczy dobry pomysł na podcast wypracowany z szeroko rozpoznawalnym twórcą oraz zaangażowanie go do promocji swojej serii płatnej.

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Chyba współpraca z Justyną Mazur przy serii oryginalnej jej podcastu true crime „5. Nie zabijaj. Droga po kres”, której pierwszy odcinek ukazał się w Empik Go 4 listopada. Nie spodziewaliśmy się, że fani Justyny przepuszczą taki szturm na apkę, żeby posłuchać ekskluzywnych odcinków „Piątego”.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Tutaj nikogo nie zaskoczę – digital. Po zniesieniu obostrzeń działamy omnichannellowo w ramach grupy Empik, docierając z naszymi treściami do klientów wszystkich salonów w Polsce. W mijającym roku postawiliśmy też na sfocusowany na mediach rozrywkowych/lifestyle’owych PR oraz współpracę z twórcami.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

Nie planujemy dużych zmian. Dążymy do rozwoju oryginalnego content marketingu i nietuzinkowych współprac. Więcej nie mogę powiedzieć.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Trudno wyrokować. Szczególnie w tak niepewnym momencie. Wierzę, że trendem, który od kilku lat zyskuje na znaczeniu i wymaga ciągle zaadresowania, jest budowanie autentycznej, wiarygodnej i transparentnej komunikacji z coraz bardziej wymagającym klientem. No i real time marketing. Musimy obserwować świat, mówić jego szybkim językiem, komentować na bieżąco wydarzenia. Inaczej stracimy z nim kontakt.

Budżet na działania digitalowe

Digital marketing i obecność online to core naszego biznesu. Kanał ten stanowi naturalne środowisko czytającego i ciekawego świata klienta technologicznego, do którego docieramy z naszą usługą audiobooków i e-booków w abonamencie. Nie zapominamy jednak o bardziej tradycyjnych kanałach komunikacji i ewangelizacji klienta książkowego, dla którego książka papierowa jest produktem pierwszego wyboru. Przemyślany e-PR, reklama OOH, nośniki digital w naszych salonach czy materiały reklamowe insertowane kontekstowo do książek to tylko część mechanizmów, które wykorzystujemy.

Jeśli wierzyć epidemiologom, świat nie wróci tak szybko na stare tory. Rok 2021, podobnie jak 2020, będzie wymagał dynamicznych i dopasowanych do zmieniającego się kontekstu społecznego decyzji. Nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć, co przed nami. Na pewno wybór kanałów digital jako przestrzeni działań marketingowych w 2021 r. daje nam większą elastyczność w dopasowywaniu się do tego, co na nas czeka za oknem i na ten kanał stawiamy, planując działania.

Zastanawiamy się jednak, co się wydarzy w naszej branży, jeśli konsument zamknięty w cyfrowej przestrzeni pracy i komunikacji „pójdzie” na online’owy detoks? Gdzie wówczas go szukać? Nie znamy odpowiedzi na wszystkie pytania.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej

Marketing przeniósł się w głównej mierze do sieci. Marki stawiają na rozwiązanie znane i sprawdzone, mniej ryzykują, i biznesowo, i komunikacyjnie. Na pewno też bardziej rozsądnie planujemy budżety.

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

Zakłada się, że marki w zbliżającym się 2021 r. będą w swoich działaniach marketingowych nastawione na unikanie ryzyka (poprawę produktywności/wydajności) a mniej np. na rozwój talentów czy komunikację społeczną. My jednak pomimo niepewnej sytuacji pandemicznej w 2020 r. wystartowaliśmy z pierwszą edycją konkursu dla twórców EMPIK GO STORY, w którym otrzymaliśmy ponad 500 scenariuszy. W 2021 r. planujemy kolejną odsłonę. Chcemy zawalczyć o sztukę i dać nadzieję twórcom, bez których branża rozrywkowa przestałaby istnieć.

W 2021 r. będziemy nadal rozwijać ofertę i produkcje oryginalne dostępne ekskluzywnie tylko w aplikacji Empik Go. Planujemy też zaskoczyć klienta e-bookowego naszym własnym czytnikiem oraz wejściem z aplikacją Empik Go na kolejne modele czytników (również Kindle’a).

Pandemia nie skończy się w następnym roku, ale jak powiedział Zygmunt Miłoszewski, jeden z naszych bestsellerowych twórców – Pandemia trwa a literatura jest teraz najbezpieczniejszą ze sztuk. Tego się trzymamy.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij