Bez względu na sytuację elastyczny biznes jest w stanie ją przetrwać. Glovo podsumowuje 2020 rok

Bez względu na sytuację elastyczny biznes jest w stanie ją przetrwać. Glovo podsumowuje 2020 rok

Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2020 roku marka Glovo? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

O roku 2020 dla marki Glovo opowiada Maria Raszdorf, marketing manager Glovo Polska.

Największy sukces dla marki Glovo w 2020 roku 

Bez wątpienia rok 2020 w związku z sytuacją na świecie był nie tylko wyzwaniem dla nas, ale i dużą szansą na dynamiczny rozwój firmy. Chcemy, by Glovo było codziennym towarzyszem każdego z naszych użytkowników a ostatnie miesiące bez wątpienia zbliżyły nas do tego celu. Coraz więcej osób zwróciło się w kierunku dostaw jedzenia i zakupów do domu. Dlatego cieszymy się z partnerstw, które udało nam się nawiązać, mówimy tutaj o dużych sieciach sklepów spożywczych i stacjach benzynowych Bp czy kawiarniach Starbucks, tak by zapewnić bezpieczne dostawy niezbędnych produktów codziennego użytku. Bez wątpienia współpraca z Biedronką jest dużym sukcesem. Średnia liczba produktów w koszyku kompletowanym przez użytkowników Glovo w kwietniu wzrosła o 274% w porównaniu do lutego. Z kolei globalnie zamówienia produktów spożywczych urosły prawie sześciokrotnie. Jednocześnie ten rok udowodnił nam, że usługi delivery to znacznie więcej, a ich rola dla społeczeństwa zyskuje w obecnej rzeczywistości na znaczeniu. Z myślą o pomocy najbardziej potrzebującym uruchomiliśmy otwartą platformę Glovo Access, za pośrednictwem której organizacje trzeciego sektora mogą dostarczać niezbędne produkty grupom i społecznościom w największej potrzebie. To jedno z pierwszych tego typu rozwiązań, które było efektem szybkiej reakcji na obecną sytuację i jesteśmy z niego bardzo dumni.

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Glovo w 2020 roku

Pandemia i związane z nią obostrzenia w zakresie funkcjonowania restauracji czy pozostawania wielu osób w domach, to duże wyzwanie operacyjne i logistyczne. Tak dynamiczny wzrost zainteresowania dostawami zakupów i jedzenia do domu niemal w każdej szerokości geograficznej, to coś, czego mało kto mógł się spodziewać, bez względu na poziom przygotowania. Tym bardziej cieszymy się, że nasze zespoły nie zawiodły, a nam udało się odpowiedzieć na potrzeby rynku. To dobre doświadczenie, które dodaje pewności, że bez względu na sytuację elastyczny biznes jest w stanie ją przetrwać.

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

Ten rok bez wątpienia upłynął pod znakiem zmiany podejścia do działań marketingowych, ale także przesunięcia środka ciężkości na angażowanie się w akcje społeczne i pomocowe. W tym zakresie jako Glovo zaangażowaliśmy się w kilka inicjatyw i partnerstw w celu niesienia pomocy wobec skutków pandemii. Dzięki udanej współpracy z Fundacją PepsiCo nasi kurierzy dostarczyli 14 tysięcy posiłków z lokalnych restauracji do szpitali, stacji pogotowia, centrum krwiodawstwa i mobilnych punktów informacyjnych w największych polskich miastach. Dołączyliśmy także do akcji #WzywamyPosiłki, gdzie wraz z McDonald’s przez dwa miesiące (od marca do maja) do ponad 50 placówek szpitalnych, stacji pogotowia i punktów laboratoryjnych dostarczaliśmy pracownikom ciepłe posiłki, chcąc podziękować im za walkę z pandemią. W sumie dostarczyliśmy ponad 71 tysięcy takich posiłków. Z myślą o kontynuowaniu takich działań powstała nasza otwarta platforma Glovo Access dla organizacji trzeciego sektora.

Cały czas funkcjonuje nasz charytatywny program Glovo Cares, w ramach którego nasi pracownicy mogą dostarczyć dobrowolnie zamówienie jako kurier, a w zamian za to zaangażowanie przekazujemy środki na rzecz lokalnych organizacji pozarządowych. W 2019 roku Glovo w skali globalnej przekazało ponad 80 tys. euro dla organizacji pozarządowych.

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Największym zaskoczeniem dla nas w 2020 roku nie była wprawdzie akcja, ale rozpoczęcie partnerstwa z sieciami sklepów Biedronka. Nie spodziewaliśmy się aż tak pozytywnego odbioru ze strony naszych użytkowników. Za tym dodatkowo poszedł duży wzrost zamówień artykułów spożywczych, szczególnie w pierwszych miesiącach pandemii w kraju. Cieszymy się, że dzięki temu znacznie większa grupa ludzi zauważyła, że można robić zakupy z opcją bezpiecznej dostawy do domu. To szczególnie ważne w czasach zachowywania dystansu społecznego. Dla nas to duży krok milowy w kierunku budowania świadomości naszych użytkowników, że dzięki Glovo mogą zrealizować dowolne zamówienia wszystkiego, czego potrzebują w danej chwili. Pozytywny odbiór tej współpracy wpłynął na kolejne partnerstwa i na pewno przybliżył nas do realizacji naszej misji.

Sytuacja, w której znaleźliśmy się w tym roku pokazała, że zarówno jako społeczeństwo i jako firmy – chcemy pomagać. Skala działań na całym świecie, w które jako Glovo również się zaangażowaliśmy, to coś, co zaskakuje pozytywnie. Wierzymy, że to początek trendu, który zostanie z nami na dłużej. 

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Glovo jest stosunkowo świeżym graczem na polskim rynku. Dlatego w naszych działaniach marketingowych bardzo zależy nam na budowaniu wizerunku i zakorzenieniu się w świadomości użytkowników jako aplikacja, przez którą nie tylko można zamówić jedzenie, ale także zrobić zakupy nie tylko spożywcze, ale właściwie z każdej kategorii oraz zrealizować dostawę dowolnych rzeczy, jakich nasi użytkownicy potrzebują – czy są to niestandardowe produkty, odbiór paczek czy także odbiór zamówienia z domu i dowiezienie go w inne miejsce. Dlatego w dużej mierze skupiamy się na zasięgowych kampaniach telewizyjnych. Dodatkowo, ze względu na charakter naszej działalności, dużą część działań realizujemy w kanałach digitalowych i social mediach – tam, gdzie są nasi odbiorcy i potencjalni użytkownicy. Wiemy, że budowanie świadomości jest długofalowym procesem, dlatego będziemy nadal inwestować w ten sposób komunikacji. W najbliższym czasie zależy nam także na zaangażowaniu się we wspólne działania z kluczowymi partnerami w zakresie realizowanych przez nich kampanii. 

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Trendem, który na przestrzeni ostatnich lat zyskuje na sile jest odpowiedzialne funkcjonowanie marek i biznesu względem środowiska i społeczeństwa. Wiele firm już zauważyło, że w społecznej odpowiedzialności biznesu nie liczy się nastawienie na dobry wizerunek czy zysk, lecz wykorzystywanie własnej platformy w pożytecznym celu nie tylko dla biznesu, ale przede wszystkim dla społeczeństwa. Sytuacja, z jaką zetknęliśmy się w 2020 roku, a dokładniej pandemia i kryzys klimatyczny pokazały, że takie działania mają jeszcze większe znaczenie. W efekcie coraz więcej ludzi przy zakupach czy zamawianiu jedzenia zwraca uwagę na pochodzenie produktów, chcąc wspierać lokalny biznes i miejscową gospodarkę. Znaczna część osób ogranicza lub rezygnuje ze spożycia mięsa z myślą o ochronie środowiska naturalnego. To samo dotyczy marnowania jedzenia. Powstaje coraz więcej rozwiązań, które pozwalają ograniczyć wyrzucanie jedzenia lub dostarczać je potrzebującym. Z myślą o tym stworzyliśmy Glovo Access, którego celem jest właśnie pomoc osobom w potrzebie poprzez współpracę z organizacjami charytatywnymi. 

W walkę z postępującym kryzysem klimatycznym, szczęśliwie biznes angażuje się coraz częściej poprzez wprowadzanie proekologicznych rozwiązań czy redukcję lub neutralizację emisji szkodliwych materiałów do otoczenia. Jako Glovo nawiązaliśmy współpracę ze startupem Pachama w zakresie całkowitej redukcji śladu węglowego i jego rekompensatę w postaci inwestycji w projekty ochrony terenów zielonych i ponownego zalesiania. Mamy nadzieję, że w najbliższych latach firmy będą jeszcze mocniej angażowały się w proekologiczne i prospołeczne działania nie tylko dla dobrego wizerunku, ale także dla robienia czegoś więcej niż gromadzenie zysków. 

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Rok 2020 był bardzo trudny dla branży marketingowej na całym świecie, nie tylko w Polsce. W związku z obostrzeniami, które dotknęły wiele gałęzi gospodarki, znaczna część biznesu została postawiona przed koniecznością weryfikacji swoich planów marketingowych na ten rok. Wiele firm w obawie przed kryzysem zdecydowało się ograniczyć wydatki na działania marketingowe, a także ograniczyć same działania. Jednak ten rok pokazał także kreatywność branży i potencjał wykorzystania narzędzi, które do tej pory były dodatkiem w komunikacji. Większość komunikacji marketingowej przeniosła się do świata wirtualnego, a konferencje, eventy czy premiery ofert lub produktów w postaci transmisji online nie dziwią już nikogo. Pokazało to dużą siłę elastyczności branży marketingowej, której głównym celem jest wzajemna komunikacja. Myślę, że pod względem rozwoju i dynamizmu rynek Polski jest bardzo chłonny w nowatorskie rozwiązania, choć jeszcze wiele w tym zakresie przed nami, co stwarza dużą szansę dla marek działających w kraju.

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

Jako Glovo chcemy być przede wszystkim codziennym towarzyszem naszych użytkowników i sprawiać, że ich codzienność może być łatwiejsza. Taka idea przyświecała stworzeniu aplikacji, za pośrednictwem której można nie tylko zamówić jedzenie, niezbędne produkty spożywcze czy artykuły gospodarstwa domowego – ale także wszystko to, czego w danej chwili potrzebujemy lub też dostarczyć zamówienie bezpośrednio do naszych bliskich. Bez wątpienia rok 2020 zbliżył nas do tego celu, dzięki zawartym partnerstwom m.in. z dużymi sieciami spożywczymi czy mniejszymi lokalami gastronomicznymi. W kontekście trudnej sytuacji branży, chcemy robić wszystko, by restauratorzy dzięki naszej platformie docierali do jeszcze większych grup klientów, tak by w dobie kryzysu mogli przetrwać. Jednocześnie planujemy działania z myślą o społeczeństwie i środowisku, angażując się w projekty ekologiczne i odpowiedzialne społecznie. W najbliższych latach chcemy rozwijać się razem z naszymi użytkownikami, tak by jeszcze precyzyjniej realizować ten cel i ułatwiać życie. Dlatego będziemy cały czas rozbudowywać sieć partnerów, flotę kurierską, zasięg naszych dostaw, a także poszerzać kategorię produktów, tak by wzmacniać świadomość użytkowników na temat pełnego wachlarza usług realizowanych przez Glovo. 

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij