Trendy w aplikacjach mobilnych dla handlu

Trendy w aplikacjach mobilnych dla handlu
Obecnie kanały online i mobile odnotowują niespotykane dotąd wzrosty i nic nie wskazuje, żeby miało się to zmienić. Jakie trendy będą kształtować rynek aplikacji mobilnych dla retail i e-commerce w kolejnych miesiącach? Na co powinieneś zwrócić uwagę, decydując się na stworzenie aplikacji mobilnej?
O autorze
3 min czytania 2021-03-12

Mobile commerce z ogromnym wzrostem

Kiedy spojrzymy na dane z raportu Hootsuite Digital 2021, widać, że czekają nas lata mobile commerce:

  • 96% użytkowników internetu posiada smartfona
  • Około 70% użytkowników urządzeń mobilnych korzysta z aplikacji zakupowych
  • Według innych danych, udział mobile commerce w całym sektorze e-commerce w 2020 roku osiągnął 67.2% i przewiduje się, że szybko przekroczy 70%

W Polsce e-commerce także rośnie. Według PwC, w 2020 e-commerce miało 14% udziału w sprzedaży detalicznej. Prognozy wskazują, że już w 2026 wartość polskiego e-commerce osiągnie 162 mld zł!

Trendy w mobilnych aplikacjach zakupowych

Social commerce

W zeszłym roku portal Marka Zuckerberga wprowadził do swojej oferty Facebook Shops. To rozwiązanie, które oferuje prowadzenie sklepu z poziomu Facebooka, a które połączone jest z Instagramem. TikTok nawiązał strategiczną współpracę z Shopify. Na Instagramie oznaczane są produkty, które można łatwo zamówić z pomocą smarftona, a w niedalekiej przyszłości powszechne staną się zakupy bez opuszczania danej platformy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

VR/AR

Rozwiązania AR i VR (rozszerzona i wirtualna rzeczywistość) pomagają dobrze zapoznać się z produktem przed złożeniem zamówienia. Najczęściej tego typu rozwiązania dostępne są z poziomu aplikacji mobilnych. Dwa przykłady:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • IKEA Place
  • Gucci Try-on App

Nowa rewolucja technologiczna do wsparcia m-commerce – Flutter

Lojalni klienci, którzy przynoszą największe zyski firmie, chcą mieć dostęp do ulubionej marki z poziomu smartfona. Dla tej grupy użytkowników sama strona internetowa , którą trzeba wyszukać w przeglądarce to za mało. Klienci oczekują aplikacji mobilnej, która jest w pełni natywna i nie jest odwzorowaniem strony www. Technologia Flutter daje takie możliwości. Aplikacja przygotowana we Flutter zapewnia wszystkie cechy aplikacji natywnych, w odróżnieniu od technologii PWA (Progressive web app) która posiada dużo ograniczeń.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Inwestycja w aplikacje natywne wiąże się z ogromnymi kosztami, na które większość firm e-commerce nie może sobie pozwolić. Z pewnością technologia Flutter jest rozwiązaniem, które ogranicza koszty stworzenia aplikacji mobilnej, zachowując przy tym cechy aplikacji natywnych. Dzięki zastosowaniu Fluttera można przygotować wieloplatformowe aplika cje w cenie PWA – Przemysław Hanicki, CEO Appchance, Software house, specjalizującego się w tworzeniu mobilnych aplikacji zakupowych dla retail i e-commerce.

Appchance specjalizuje się w tworzeniu aplikacji mobilnych przy pomocy Fluttera. Nasze realizacje dla Bonito i mojeINFOPOLE otrzymały nominacje do konkursu Mobile Trends Awards. W przypadku Bonito zbudowaliśmy w pełni funkcjonalny sklep internetowy, który zachowuje intuicyjność i przejrzystość – dwie cechy kluczowe dla klientów mobilnych. MojeINFOPOLE to z kolei asystent rolnika, który w ramach jednej aplikacji zawiera wszystkie potrzebne rolnikom informacje.

Voice shopping

Jak możemy przeczytać w raporcie SearchNode: „Handel głosowy szybko zyskuje na popularności, ponieważ pozwala rozszerzyć bazę klientów, pomaga ich utrzymać i zwiększać satysfakcję z zakupów.” Obecnie ten trend jest dopiero w powijakach. Zaledwie 9% badanych przyznało, że planuje wprowadzić takie rozwiązanie w najbliższym czasie. Jednak wraz z rozwojem technologii głosowej voice shopping także zyska na znaczeniu.

Mobile omnichannel

Przez to określenie rozumiemy koncentrację na zapewnieniu użytkownikom mobilnym jak najbardziej kompleksowych doświadczeń, które znają z offline. Firmy handlowe skupiają się na ciągłym ulepszaniu i personalizowaniu doświadczeń klientów w kanale mobile, jak też na coraz lepszym angażowaniu ich w komunikację z marką. Z pomocą aplikacji mobilnych klienci coraz częściej mogą śledzić zamówienia, dzielić się informacjami o produktach w SM i mieć stały dostęp do nowości i promocji.

Dobrym przykładem tego trendu jest marka Apart. Firma chciała stworzyć aplikację, która przeniesie na telefony klientów program lojalnościowy Apart, umożliwi odkrywanie produktów i dokonywanie zakupów w sklepie internetowym, a także ułatwi tworzenie listy życzeń. Aplikacja jest ciągle rozwijana i widać, że takie podejście cieszy się uznaniem klientów (ocena 4,9 w Google Play).

Płatności mobilne

Dzisiaj każdy poważny sklep internetowy posiada przynajmniej jedno rozwiązanie oferujące płatności mobilne. Dobrym przykładem jest BLIK, z którego w 2020 roku korzystało już ponad 8 mln osób. Coraz popularniejsze są też e-portfele takie jak Masterpass czy Gpay.

Zamów i odbierz

To rozwiązanie, które pozwala na dokonanie zakupów przez aplikację mobilną, a następnie ich odbiór w wybranym sklepie. Taką opcję znajdziemy np. w sklepach IKEA, POLOmarket. Ten ostatni przykład to również dzieło Appchance. Aplikacja POLOmarket już drugi raz otrzymała nominację w konkursie Mobile Trends Awards (2020). POLOmarket był pierwszą siecią supermarketów, która wdrożyła możliwość zdalnych zakupów przez aplikację. Kolejnym etapem była możliwość dokonywania płatności mobilnych, a obecnie kończymy etap wdrożenia modułu dostaw.

 

Materiał jest częścią Trendbooka NowegoMarketingu (1/2021), który można pobrać tu >>>