Jak pokazują badania, ponad 1/5 dziewczynek w Polsce ze względu na brak dostępu do środków higieny osobistej opuszcza zajęcia w szkole, a 10% nie wychodzi w tym czasie z domu. Oznacza to, że nawet 4% kobiet w Polsce doświadcza ograniczenia podstawowego prawa do edukacji i wolności.
Walka z ubóstwem menstruacyjnym to główny cel inicjatywy „Różowa skrzyneczka”. W jej ramach w wybranych miejscach w Polsce pojawiają się specjalne punkty z bezpłatnymi podpaskami i tamponami. Teraz w akcję włączyło się miasto Kraków.
Zobacz również
Władze miasta planują bowiem umieszczenie „różowych skrzyneczek” w ponad 200 jednostkach edukacyjnych, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a także w bursach, młodzieżowych domach kultury i na basenach działających przy Krakowskim Szkolnym Ośrodku Sportowym. W akcję zaangażowało się także Muzeum Krakowa, w którego oddziałach pojawią się „różowe skrzyneczki”, mając na uwadze, przede wszystkim często odwiedzające je wycieczki szkolne.
– Chcemy zapewnić uczennicom komfort w czasie edukacji i zagwarantować powszechny dostęp do bezpłatnych środków higieny osobistej. Naszym celem jest także edukowanie w tym temacie, tworzenie bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni szkolnej i budowanie solidarności – mówią przedstawiciele miasta.
Co więcej, władze Krakowa planują również umieścić „różowe skrzyneczki” w miejscach wsparcia dla kobiet w kryzysie bezdomności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Pełna lista miejsc, w których już pojawiły się punkty z bezpłatnymi środkami higienicznymi, znajduje się na tej stronie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
zdjęcie główne: facebook.com/rozowaskrzyneczka
PS
Szkocki rząd przyjął ustawę, na mocy której mieszkanki kraju będą miały dostęp do darmowych środków higieny osobistej. Zabiegała o to Monika Lennon ze Szkockiej Partii Pracy, która do parlamentu trafiła w 2016 roku.
PS2
Pantone nawiązało współpracę ze szwedzką marką Intimina i ogłosiło wprowadzenie nowego koloru, który nosi nazwę „okres”. W ramach wspólnej inicjatywy obie firmy zwracają uwagę na problem tabuizacji miesiączki.
PS3
Miesiączka była, jest i jeszcze przez jakiś czas będzie tematem tabu. Marka Bodyform, sprzedająca podpaski, tampony i wkładki higieniczne w Wielkiej Brytanii próbuje zmienić podejście do problemu.