Ekotrendy w e-commerce

eCommerce

Instant ROI Platform for eCommerce

Ekotrendy w e-commerce

Świadomość społeczeństwa o konieczności zadbania o środowisko naturalne jest coraz większa. Ludzie szukają sposobów jak sami mogą przyczynić się do spowolnienia negatywnych zmian do jakich wszyscy się przyczyniliśmy. Jest to trend zauważalny także w biznesie. Zwłaszcza w ramach działań CSR. Marki angażują się w nie, na czym zyskują również pod kątem PR-owym i marketingowym.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Dotyczy to także e-commerce, zwłaszcza że wraz z jego nieustającym i dynamicznym rozwojem coraz większą uwagę zwraca się na wpływ dostaw produktów na emisję CO2 i tzw. ślad węglowy oraz na wykorzystywanie wypełniaczy i opakowań jednorazowego użytku. Branża e-commerce rozumie ten problem, a jak podają raport Barometr E-shopper 2019 przygotowany dla DPDgorup oraz „Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi” spory odsetek klientów (aż 31%) jest w stanie zapłacić za usługi niezagrażające środowisku naturalnemu, np. jeśli przesyłka jest zapakowana bez użycia folii.

Jak zatem e-commerce wspiera poprzez swojej działania dbanie o środowisko naturalne?

1. Ekologiczne pakowanie przesyłek

To jeden z obecnie chyba najbardziej popularnych sposobów wspierania środowiska naturalnego. Zamiast plastiku, folii bąbelkowej lub woreczków wypełnionych powietrzem wykorzystywane są m.in.

  • biodegradowalne foliopaki lub kartony z makulatury,
  • tektura falista jako wypełnienie paczki,
  • papierowe taśmy lub sznurki sizalowe.

Kreatywnym pomysłem na wypełnienie przesyłki jest sianko, prosto od babci mieszkającej na wsi!


Źródło: szklanyskladzik.pl

Wiele sklepów, gdzie klienci często rezygnują z zakupów i odsyłają towar, pakują przesyłki w taki sposób, aby klient mógł wykorzystać opakowanie ponownie – podczas zwracania produktów. Przykładem jest tu Answear.com czy Mohito.com (zdjęcie). Informacja o tym umieszczona jest na opakowaniu, jednocześnie uświadamiając klienta i edukując go.


Źródło: materiały własne

2. Produkty w ekologicznych opakowaniach

Bycie ekologicznym sklepem internetowym ułatwiają też producenci, którzy umieszczają swoje produkty w opakowaniach nadających się do recyklingu. Istnieją też e-sklepy, które same pakują produkty sprzedawane na wagę w ekologiczne opakowania. Pracowniaziol.pl sprzedając zioła i inne produkty na wagę pakuje je w ekologiczne opakowania z papieru lub tzw. „ dobrego plastiku” (polipropylenu) nadającego się do recyklingu. Opakowania te są dodatkowo wielokrotnego użytku.

Inni z kolei wykorzystują opakowania wielorazowego użytku i jednocześnie umożliwiają ich uzupełnianie lub oddawanie do sklepu. Przykładem jest tu marka Yope, która promuje ideę zero waste. Po pierwsze, produkuje swoje produkty w opakowaniach do ponownego uzupełnienia, po drugie przyjmuje opakowania po zużytych produktach. Zachęca do tego też swoich klientów poprzez oferowanie zniżki na zakupy oraz prezenty w formie darmowych produktów tej marki. Taka możliwość jest również dostępna w innych sklepach sprzedających produkty Yope.


Źródło: Facebook Yope.me

Po drugie Yope oferuje produkty w opakowaniach uzupełniających, tzw. refill. Ogranicza przy tym liczbę zużytych butelek, a klienci z kolei oszczędzają na zakupach – produkty uzupełniające są po prostu tańsze.


Źródło: Yope.me

Zużyte opakowania przyjmuje także marka IOSSI. W ramach programu #ZeroWasteByIossi zachęca ona sklepy, w których są sprzedawane są kosmetyki brandu, do przyjmowania od klientów zużytych opakowań po swoich produktach i przekazywania ich do niej. Przykładem takiego sklepu jest Cosibella.pl – po odebraniu opakowania od klienta marka przesyła mu e-mailem kod ze zniżką 10% na zakup kolejnych kosmetyków IOSSI.


Źródło: Cosibella.pl

3. Działania CSR wspierające środowisko

Branża e-commerce jest ambitna, także w aspekcie dbania o środowisko. Sklepy angażują się w różnego rodzaju akcje mające na celu właśnie wspieranie proekologicznych aktywności.

Za przykład niech posłuży sklep Volcano.pl, w którym to za zakup koszulki z linii Eko sklep przekazuje aż 5zł na zalesianie terenu. Sklep współpracuje z fundacją „Las na zawsze", a każde 5zł to 1m2 lasu.


Źródło: Volcano.pl

Zrównoważony rozwój i ekologia nierozerwalnie łączą się z marką Patagonia. Od lat wspiera ona ochronę środowiska na wiele sposobów, m.in. poprzez przekazywanie 1% ze sprzedaży na rzecz działań ochrony i przywracania środowiska naturalnego. Marka rozpoczęła te działania w 1985 r. i przekazała już ponad 89 milionów dolarów na ten cel.

Kolejnym przykładem jest sklep Teentree.com, który już przez swoją nazwę pokazuje działania proekologiczne. Każde zamówienie to 10 posadzonych drzew.


Źródło: Teentree.com

Z kolei Unitedbyblue.com usuwa 1 funt śmieci z oceanów i innych akwenów wodnych za każdy sprzedany produkt.


Źródło: unitedbyblue.com

Zachęcają także swoich klientów do dołączenia do społeczności ludzi dbających o środowisko i organizują wspólne oczyszczanie oceanów, jezior czy rzek.


Źródło: unitedbyblue.com

Oczywiście oprócz tego pomagają klientom żyć zgodnie z filozofią „zero waste” i sprzedają produkty wielokrotnego użytku, a także stworzone z materiałów przyjaznych środowisku.

4. Sprzedaż produktów eko

Produkty spożywcze bio czy organiczne kosmetyki nie dziwią już chyba nikogo. Są one niemal w każdym sklepie. Jednak nie tylko te kategorie produktów mogą być eko. Wcześniej wspomniany sklep Volcano (jest to jednocześnie producent odzieży) wdraża zachowania proekologiczne na produkcję. Dzięki temu sprzedają oni koszulki bawełny organicznej, której uprawa odbywa się bez sztucznych nawozów czy pestycydów.

Także Volcano.pl posiada w swojej ofercie kurtki czy jeansy z recyklingu! Spodnie uszyte są z tkaniny zawierającej włókna poliestrowe pochodzące z butelek z tworzywa PET.

Patagonia prowadzi ciekawą kampanię recyklingową. Na swojej stronie edukuje ona klientów na temat tego, jak mogą naprawić odzież marki, aby cieszyć się nią dłużej. Umożliwia też klientom zwrot kupionej od brandu odzieży, jeśli ta się po prostu znudziła, a wciąż jest w bardzo dobrym stanie. Klienci otrzymują w zamian środki na zakup innych produktów marki.


Źródło: Patagonia.com

W sklepie marki znajdziesz także kolekcję ReCrafted, w której ubrania powstają z innych ubrań pochodzących z wysypiska śmieci.


Źródło: Patagonia.com

Podobną możliwość, jaką udostępnia Patagonia, daje Zalando. W prosty sposób możesz oddać zakupione w Zalando produkty. Sklep wyliczy kwotę, jaką otrzymasz za oddawane produkty, a jej wartość możesz wykorzystać na dwa sposoby:

  • otrzymasz kartę upominkową, którą wykorzystasz na kolejne zakupy,
  • możesz przekazać te środki jako darowiznę dla organizacji charytatywnej.


Źródło: Zalando.pl


Źródło: Zalando.pl

5. Redukcja śladu węglowego i wspieranie lokalności

Firmy logistyczne, a także sklepy internetowe są świadome, że mają ogromny wpływ na emisję CO2. Dlatego podejmują różne aktywności mające na celu zmniejszenie śladu węglowego, do którego się przyczyniają.

Zaliczyć tu możemy skracanie odległości pokonywanych przez kierowców poprzez:

  • optymalizację trasy dostaw przez firmy logistyczne,
  • wdrażanie w sklepach i promocję dostaw do paczkomatówi i punktów odbioru takich jak kioski Ruchu czy sklepy Żabka, dzięki czemu kurier pozostawia wiele paczek w jednym miejscu,
  • powiększanie sieci centrów logistycznych, aby być jeszcze bliżej punktu docelowego,
  • rozszerzania floty samochodów elektrycznych w firmach kurierskich.

Przykładem firmy logistycznej wspierającej środowisko jest m.in. DHL. W dokumencie „Misja 2050” firma zobowiązała się „ograniczyć do zera emisję zanieczyszczeń powstających na skutek operacji logistycznych”*. W tym celu chce m.in. używać rowerów lub pojazdów elektrycznych oraz wspierać zalesianie terenu i każdego roku sadzić milion drzew.

Z kolei GLSD wdrożył inicjatywę ThinkGreen w celu odpowiedzialnego wykorzystywania zasobów, zmniejszenia emisji oraz optymalizacji zarządzania zasobami.

Podobnie Inpost, który oprócz rozwijania sieci paczkomatów, rozwija także flotę samochodów elektrycznych.

Duże znaczenie ma także trend lokalności i sprzedaż lokalnych produktów. Producenci zlokalizowani są w pobliżu klienta.

Takich lokalnych sklepów, zwłaszcza z branży e-grocery, powstaje coraz więcej. Przykładem może być Lokalny Targ Online Lokalninaturalni.pl, Lokalneo.pl czy Ranozebrano.pl.


Źródło: Lokalninaturalni.pl

6. Trend zero waste

Trend ten obecny jest we wszystkich obszarach życia i wkradł się też do sprzedaży internetowej. Zarówno z uwagi na potrzeby klientów, jak i poprzez wyznawane wartości właścicieli sklepów internetowych. Polega on na maksymalnym ograniczeniu produkcji odpadów oraz zużycia zasobów, zarówno naturalnych, jak i tych wykorzystywanych w życiu codziennym. Jest to możliwe dzięki wcześniej już wspomnianemu wykorzystywaniu w produkcji surowców wtórnych, korzystaniu z opakowań wielokrotnego użytku czy nadających się do recyklingu, a także zaopatrywaniu się w produkty wcześniej używane przez inne osoby, którym się one już znudziły.

O trendzie zero waste wspomniałam już w ramach wcześniej opisanych przykładów jak opakowania wielokrotnego użytku Yope i IOSSI czy naprawy i skupowanie ubrań przez Patagonię.

Tu chciałabym pokazać jeszcze mocniej zaangażowane w ten trend e-sklepy, które sprzedają tylko i wyłącznie produkty wpisujące się w ideę zero waste. Przykładem jest Zerowastenest.com, którego już sama nazwa wskazuje, co tu kupimy i jakie wartości sobą prezentuje.


Źródło: Zerowastenest.com

Podobnie zresztą sklep WildMinimalist.com, w którym właściciele dzielą się swoją historią przejścia na życie w stylu zero waste i pomysłu na otworzenie sklepu.


Źródło: WildMinimalist.com

Jak widzisz handel elektroniczny w coraz większym stopniu rozumie, jaki ma wpływ na środowisko naturalne i przyłącza się do wspierania zrównoważonego rozwoju. Zachęcam Ciebie do tego samego, gdyż nie tylko przyczynisz się do ograniczenia negatywnych dla środowiska działań człowieka, ale także dotrzesz do nowych potencjalnych klientów. Jeśli dodatkowo zadbasz o customer service, zostaną oni z Tobą na dłużej i korzyści będą jeszcze większe.

Być może wydaje Ci się to kosztowne i czasochłonne, ale wcale nie musi tak być. Małe kroki wreszcie doprowadzą Cię do celu, a i działania proekologiczne możesz później wykorzystać w marketingu i promocji sklepu. Wyprzedź konkurencję i wykorzystaj tę szansę, zadbaj o potrzeby swojego klienta oraz świata, w którym żyjemy.

 

*www.dhl.com/pl-pl/home/o-nas/zrownowazony-rozwoj/misja-2050.html

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij