TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Obraz marketingu w Polsce: większa rola, nowe wyzwania – badanie Microsoft i IAB

Rola marketingu w Polsce wzrasta, CMO są pod coraz większą presją zarządów, jednak wciąż brakuje im budżetów na nowe technologie, które są dziś kluczowym narzędziem w realizacji stawianych im celów – takie wnioski nasuwają wyniki badania „Wyzwania CMO 2014”.
O autorze
3 min czytania 2014-04-24

Badanie zostało przeprowadzone przez Microsoft w partnerstwie ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Wraz ze wzrostem znaczenia technologii w marketingu poszukiwane będą nowe kompetencje – przede wszystkim w obszarze marketingu mobilnego i analityki marketingowej.

„W nowej, pokryzysowej, zdigitalizowanej rzeczywistości biznesowej CMO staje się liderem, który musi przeprowadzić firmę przez zmianę. Musi być łącznikiem między organizacją a klientami funkcjonującymi według reguł mobilnego, cyfrowego świata, w którym coraz trudniej jest odseparować to, co prywatne, od tego, co zawodowe. To sprawia, że CMO ma szansę i odpowiedzialność, jakiej nie miał nigdy wcześniej” – powiedział Przemysław Szuder, dyrektor działu Marketing & Operations w polskim oddziale Microsoft.

Wyniki badania „Wyzwania CMO 2014. Dokąd zmierza marketing?” przeprowadzonego przez Microsoft w partnerstwie z IAB Polska wśród polskich dyrektorów marketingu pokazują zarówno zmieniającą się rolę marketerów, jak i wyzwania, przed którymi stoją w obliczu powszechnej cyfryzacji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

„Nowoczesne technologie i usługi, składające się na szeroko pojęty marketing online, stanowią dziś jedno z podstawowych narzędzi nie tylko budowy świadomości marki i komunikacji, ale także bardzo efektywnej sprzedaży. Trudno jest sobie aktualnie wyobrazić dynamicznie funkcjonującą firmę, w której obszar cyfrowy nie jest jednym z głównych elementów strategii rozwoju. Nasze wspólne badanie pokazuje, jak wielką rolę pełnią dziś dobrze zaplanowane działania marketingowe, oparte na nowoczesnych platformach i modelach” – powiedział Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

75% przebadanych dyrektorów marketingu deklaruje, że zarządy rozumieją stojące przed nimi wyzwania, a w szczególności transformację, jaka dokonała się w obszarze dostępnych narzędzi i taktyk. 83% wskazuje, że marketing w ich organizacji jest włączany w proces planowania strategicznego, czyli tworzenia długoterminowej wizji i celów firmy. Przy tych wynikach nie dziwi kolejny trend – ponad połowa szefów marketingu spodziewa się wzrostu swojej roli w ciągu trzech lat.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Zadaniem marketingu jest nie tylko dbanie o reputację firmy, budowanie pozycji marki czy udziału w rynku. Dzisiaj bierzemy współodpowiedzialność za wynik i zwiększanie zyskowności. Mamy generować pomysły i doprowadzić do wzrostu marży” – powiedział Łukasz Świątek, marketing director, Fujitsu Polska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wraz z rosnącą rolą marketingu zarządy mają wobec niego bardzo sprecyzowane oczekiwania – wymierną kontrybucję na rzecz sprzedaży. Tę tezę potwierdzają najczęściej wskazywane przez CMO cele, stawiane im na 2014 rok: wzrost sprzedaży (70%) i pozyskanie nowych klientów (49%). Aby im sprostać, marketerzy muszą zmierzyć się z nowymi kanałami komunikacji, które otworzyły upowszechniające się nowe technologie. Aż 82 procent szefów marketingu twierdzi, że obszarem, z którym będą musieli zmierzyć się w perspektywie następnych 3 lat, będzie Customer Experience.

„Netia przed dwoma laty postawiła na Customer Experience – spójną i konsekwentną komunikację marki na każdym etapie kontaktu klienta z firmą. Marketing odgrywa tu kluczową rolę, uczestniczy w pracach każdego obszaru, który pośrednio lub bezpośrednio styka się z klientem” – od prac nad produktem i jego designem, aż po procesy obsługi klientów” – powiedział Michał Dolny, dyrektor marketingu, Netia.

W tej nowej rzeczywistości wysoko wśród priorytetów szefów marketingu znajduje się zwiększanie skuteczności działania – niezależnie od kanału. Podniesienie konwersji działań marketingowych na sprzedaż to wyzwanie 76% marketerów. Większa aktywność w kanale online, wykorzystanie potencjału social media do komunikacji z klientami, wykorzystanie platform mobilnych i wreszcie integracja działań prowadzonych w kanałach tradycyjnych i elektronicznych – te wyzwania chce podjąć w 2014 r. ponad 40 procent CMO.

„Tradycyjne kompetencje reklamowe stoją na wysokim poziomie. Jednak rola digital marketingu rośnie i wyzwaniem jest pozyskanie kompetencji z zakresu marketingu mobilnego i customer experience” – powiedziała Marta Życińska, dyrektor biura marketingu, Grupa PZU.

Powszechna cyfryzacja pociąga za sobą wykorzystanie nowych technologii w marketingu. 58% marketerów posługuje się technologią, aby mierzyć skuteczność kampanii. 55% uważa, że technologia odgrywa istotną rolę przy zbieraniu i analizie danych o klientach, a 53% wykorzystuje ją wielokanałowo, szczególnie w e-commerce. Również wskazania kompetencji, które marketing powinien zdobyć w czasie najbliższych trzech lat, pokazują rosnącą rolę obszarów okołotechnologicznych. Blisko trzy czwarte CMO wskazało, że najbardziej pożądane umiejętności dotyczą marketingu mobilnego. Drugi obszar, który wymaga inwestycji w wiedzę, to analityka marketingowa (65%). Social media wskazało 57% szefów marketingu, podobnie jak content marketing. Zdaniem połowy uczestników badania marketerom potrzebne będą coraz większe kompetencje technologiczne.

Jednocześnie aż 72% menedżerów marketingu deklaruje brak wyodrębnionego budżetu na IT. Kilkukrotnie w wywiadach z CMO pojawiał się wniosek, że mimo braku budżetu na IT, dział marketingu kupuje rozwiązania technologiczne np. usługi i aplikacje w chmurze. Z księgowego punktu widzenia nie są one klasyfikowane jako zakupy informatyczne.

Uczestnicy badania nakreślili również kierunki, które zmienią oblicze marketingu w ciągu najbliższych lat. Analityka marketingowa to niekwestionowany numer 1 wśród obszarów, które w ciągu 3 lat nabiorą znaczenia (według 78% CMO). Oznacza to zdecydowany nacisk na wykorzystanie narzędzi oraz budowanie procesów do pomiaru i zwiększania efektywności kampanii. Ponadto z perspektywy CMO nabierze znaczenia zarządzanie innowacją (64%), content marketing (66%) oraz wielokanałowość (62%).

O badaniu:

Badanie „Wyzwania CMO 2014. Dokąd zmierza marketing?” przeprowadzono w lutym i marcu 2014 r. Wzięło w nim udział 91 menedżerów marketingu. Badanie powstało we współpracy Microsoft, IAB Polska i Infotarget.

Pełny raport dostępny pod linkiem: www.microsoft.com/enterprise/pl-pl/marketing-leaders/cmo-challenges-2014-report/default.aspx