TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Mastercard partnerem komiksu edukacyjnego o nowych technologiach dla dzieci

O autorze
3 min czytania 2021-04-28

Dostępna jest już w sprzedaży druga część komiksu „Róża, a co chcesz wiedzieć?”. Pomysłodawcą książki jest Artur Kurasiński, bloger, przedsiębiorca, współtwórca startupów, twórca gier i komiksów. Do projektu zaprosił on grono ekspertów, dzięki czemu powstała wyjątkowa publikacja, która w zrozumiały sposób tłumaczy dzieciom zjawiska i pojęcia związane z nową technologią i nauką. Jeden z rozdziałów poświęcony jest płatnościom bezgotówkowym, a ich zawiłości wyjaśnia najmłodszym ekspert Mastercard, Aleksander Naganowski.

Dziewczynki a świat nauki

Szacuje się, że dynamiczny rozwój technologii sprawi, że za 10 lat około 80% miejsc pracy będzie wymagało znajomości matematyki i nauk ścisłych. A już teraz zauważalne jest ogromne niedoreprezentowanie kobiet w tych zawodach – stanowią obecnie zaledwie jedną czwartą wszystkich pracowników w firmach związanych ze STEM. Już sześcioletnie dziewczynki wierzą, że błyskotliwość jest cechą typową dla chłopców. To pokazuje, jak wcześnie pojawiają się u dzieci stereotypowe przekonania o własnych możliwościach intelektualnych i jak wcześnie te przekonania mogą kierować ich wyborami. Skutkuje to mniejszą liczbą studentek kierunków związanych z nowymi technologiami i informatyką – na publicznych uczelniach technicznych kształci się tylko 35% studentek, a kierunki informatyczne wybiera jedynie 15% kobiet. To z kolei prowadzi do dysproporcji w świecie zawodowym – w branżach związanych ze STEM wciąż dużo rzadziej spotykamy kobiety. Dlatego tak ważne są inicjatywy, które zapobiegają stereotypowemu traktowaniu dziewczynek i chłopców oraz zapewniają im równe szanse w rozwoju i edukacji. Mastercard, jako lider technologii płatniczych oraz firma kultywująca kulturę różnorodności i włączania, chce zachęcać dziewczęta i kobiety do interesowania się naukami ścisłymi, co może pomóc im w przyszłych wyborach zawodowych i rozwoju kariery.

Komiks z przesłaniem

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mastercard zaangażował się w projekt Artura Kurasińskiego „Róża, a co chcesz wiedzieć? 2”. To już druga część komiksu dla dzieci w wieku od 5 lat. Jego celem jest wyrównanie szans w dostępie do wiedzy dla chłopców i dziewczynek oraz edukacja w obszarze nowych technologii. W przystępny sposób zostały w nim wyjaśnione takie zagadnienia jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość. Jeden z rozdziałów został poświęcony technologii stojącej za płatnościami bezgotówkowymi. Postacią, która w ciekawy i prosty sposób wyjaśnia co się dzieje, gdy przykładamy kartę płatniczą do terminala jest rysunkowa wersja Aleksandra Naganowskiego, dyrektora ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.

– Dla mnie ten projekt jest wyjątkowy nie tylko dlatego, że zostałem kreskówkowym bohaterem, ale też dlatego, że jego tematyka i przesłanie są mi bliskie. Sam jestem rodzicem i wiem, że tego typu inicjatywy są bardzo potrzebne. Podoba mi się, że komiks łączy naukę z dobrą zabawą. Jest dowodem na to, że dzieci, i to zarówno chłopcy, jak i dziewczynki, już on najmłodszych lat mogą interesować się zagadnieniami, które często są niezrozumiałe nawet dla dorosłych – wystarczy, że będą podane one w atrakcyjny i jasny dla dzieci sposób. Ten komiks nie jest kolejną zwykłą książką na półce – on może mieć realny wpływ na przyszłe wybory małych czytelników, którzy dzięki tej lekturze zapragną zostać programistami, inżynierami czy założycielami innowacyjnych start-upów – mówi Aleksander Naganowski z Mastercard.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Komiks „Róża, a co chcesz wiedzieć?” wraz z pakietem lekcji programowania Scratch, grą edukacyjną i rebusami można kupić na stronie edukomiks.pl.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kryptologia, algorytmy i cyberpiezpieczeństwo dla najmłodszych

Mastercard od lat prowadzi także autorski program Girls4Tech, edukacyjny projekt realizowany globalnie, również w Polsce. Adresatami programu są uczennice w wieku 9-13 lat, a jego celem jest zachęcenie dziewcząt do nauki przedmiotów ścisłych. Od czasu uruchomienia projektu w 2014 r., Mastercard zorganizował ponad 350 edycji wydarzenia w 30 krajach, docierając do ponad miliona dziewcząt. Ze względu na aktualną sytuację epidemiczną Mastercard zdecydował się udostępnić ten program również w wersji online. Mogą z niego korzystać zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. Na stronie girls4tech.com można znaleźć lekcje w 8 językach, w tym również w języku polskim. Dostępne są tam karty pracy, z których dzieci mają szansę dowiedzieć się, na czym polega m.in. kryptologia, wykrywanie oszustw, czy cyfryzacja otoczenia. Jest to zupełnie inne spojrzenie na nowe technologie i nauki ścisłe, które może zachęcić młodych uczniów do budowania swoich kompetencji w tym obszarze.