Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Jak zoptymalizować blog pod SEO?

Jak zoptymalizować blog pod SEO?
O autorze
6 min czytania 2021-05-05

Prowadzisz bloga. Masz całkiem pokaźną liczbę artykułów, naprawdę dobre zdjęcia i ciekawe grafiki. Martwi Cię tylko jedno. Artykuły z Twojej strony nie są widoczne w wynikach wyszukiwania. Jak sobie z tym poradzić? Zadbaj o SEO. Nie bez przyczyny mówi się, że jeśli chcesz tworzyć dobry i skuteczny content – powinieneś zacząć od optymalizacji strony internetowej. Sprawdź, jak to zrobić krok po kroku.

Według analizy gs.statcouner.com (styczeń 2021) najpopularniejszą wyszukiwarką wśród użytkowników internetu jest Google. Jak się okazuje, aż 93% populacji Europy korzysta właśnie z niej. Nawet pandemia COVID-19 nie wpłynęła znacznie na pozycję lidera. Gigant Google zanotował niewielki, bo 2,5% spadek popularności na rzecz Binga i Yahoo. Teraz już wiesz, dlaczego warto pozycjonować stronę internetową pod google.com. Jego dominująca pozycja utrzymuje się od lat i nic nie wskazuje na to, że miałoby się coś zmienić. Dlatego, jeśli tworzysz content do sieci – zadbaj o odpowiednią optymalizację bloga pod kątem SEO.

Tylko dobre praktyki

Od czego zacząć? Jak w większości działań marketingowych warto rozpocząć od spisania strategii i opracowania harmonogramu. Nikt nie mówi, że będzie łatwo. Optymalizacja bloga jest czasochłonna i nie gwarantuje natychmiastowych efektów. Musisz uwierzyć na słowo, że warto.

Po pierwsze i najważniejsze – nie idź drogą na skróty i nie zlecaj działań niesprawdzonym specjalistom czy agencjom o wątpliwej wiarygodności. Praktyki przez nich stosowane, określane jako black hat SEO, choć szybko dadzą wyczekiwane efekty, to są krótkotrwałe i mogą prowadzić do nałożenia kar od Google tzw. filtrów lub banów. Filtry znacznie obniżają widoczność witryny, a bany sprawiają, że strona nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zadbaj, aby Twoje działania SEO były zgodne ze strategią white hat SEO, czyli po prostu bezpieczne. Nie łamały zasad wyszukiwarki, były odpowiedzią na potrzeby użytkowników i prezentowały wysokiej jakości content.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeśli chcesz zapewnić stronie jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce, powinieneś zaprzyjaźnić się z algorytmami Google. To one analizują tysiące danych, aby jak najlepiej zrozumieć użytkownika i dostarczyć mu odpowiedzi na pytania wpisywane w okno wyszukiwarki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Algorytmy Google to zaawansowane programy komputerowe, które oceniają strony internetowe na podstawie z góry określonych czynników i szeregują je w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Czynników rankingowych jest około 200 – od jakości contentu na stronie po techniczne aspekty budowy serwisu. Warto pamiętać, że algorytmy są stale aktualizowane, a optymalizacja bloga nie powinna być wykonana tylko raz – „na zawsze”.

Optymalizacja bloga pod SEO

Widoczność strony w Google

Zacznij od sprawdzenia widoczności bloga w Google. Wystarczy, że w okno wyszukiwarki wpiszesz „site:” i adres swojej strony np. site:morebananas.pl. Dokładnie przyjrzyj się temu, co znalazło się w sieci. Sprawdź, czy w tytułach (tag title) i opisach (meta description) nie pojawiają się dziwne słowa, znaki czy cyfry niepowiązane z Twoją stroną www lub coś, co wygląda jak SPAM. Jeśli tak jest – to znak, że pora to zmienić.


źródło: materiały własne

W meta tagach powinny znajdować się frazy kluczowe związane z tematyką strony. Dodatkowym elementem, który możesz tu umieścić jest nazwa firmy i emojis (związane z charakterem Twojej marki). Ważne, abyś zachował optymalną długość znaczników meta (tytuł ok. 60 znaków ze spacjami, opis ok. 150 znaków ze spacjami).

Spokojnie, w optymalizacji znaczników meta pomoże Ci wtyczka do systemu zarządzania treścią np. Yoast SEO (WordPress), która podpowie, jak długi powinien być tag title i meta description oraz ile razy powinieneś użyć wybranego słowa kluczowego.


źródło: materiały własne

Optymalizacja indeksacji i nawigacji witryny

Krok drugi to sprawdzenie adresów URL na Twojej stronie www. Użyj w nich słów kluczowych powiązanych z witryną lub tytułów artykułów. Ważne, aby zawierały one czytelną dla użytkowników informacje o stronie, do której prowadzą.

Pamiętaj:

  • spacje oraz „_” zamień na „-”,
  • polskie litery zamień na odpowiedniki „bez ogonków”,
  • znaki specjalne (tj. !, %, itp.) usuń z adresów,
  • ogranicz liczbę katalogów „/” w adresie.

Optymalizacja elementów nietekstowych

Sprawdź, czy zdjęcia, grafiki, infografiki i zrzuty ekranu na Twoim blogu posiadają odpowiednią nazwę. To jeden z elementów, który jest przekazywany wyszukiwarkom, aby wskazać, co przedstawia dany obraz.


źródło: materiały własne

Jak sprawdzić nazwę elementu graficznego? Wystarczy, że klikniesz prawym przyciskiem myszy na zdjęcie lub grafikę i wybierzesz opcję „zbadaj element”. W nowym oknie przeglądarki zobaczysz plik. Zwróć uwagę na jego adres URL. Czy opisuje to, co przedstawia?


źródło: materiały własne

Elementy graficzne nazywaj zgodnie z prawdą, a w miarę możliwości do ich opisu użyj słów kluczowych powiązanych z Twoją witryną. Każdy plik graficzny w serwisie powinien zawierać uzupełnione atrybuty „alt” i „title” opisujące to, co przedstawia dana grafika. Pomoże to w zagęszczeniu słów kluczowych na podstronie oraz może generować ruch z wyszukiwarki grafiki. Atrybuty uzupełnisz po dodaniu elementu graficznego w systemie zarządzania treścią (np. WordPress).

Pamiętaj:

  • spacje oraz „_” zamień na „-”,
  • polskie litery zamień na odpowiedniki „bez ogonków”,
  • znaki specjalne (tj. !, %, itp.) usuń z adresów.

Optymalizacja treści

Wykonując optymalizację treści – sprawdź, czy na Twoim blogu obecne są nagłówki H1, H2, H3 itd. Jak to zrobić? Kliknij prawym przyciskiem myszy na dowolne miejsce na stronie www i wybierz opcję „zbadaj”. Następnie wybierz połączenie klawiszy „ctr+F”, aby zobaczyć okno wyszukiwarki. Wpisz do niej wybrany nagłówek np. H1 i wciśnij „enter”. Jeśli w kodzie HTML zobaczysz nazwy konkretnych nagłówków – to znak, że są one obecne na Twojej stronie.


źródło: materiały własne

Nagłówek H1 powinien zawierać najważniejszą treść dla danej podstrony – słowo kluczowe w takiej formie, w jakiej jest pozycjonowane i powinien być umieszczony jak najwyżej w kodzie strony. Dlatego to zadanie zostaw programiście. Sam spróbuj zoptymalizować pozostałe nagłówki w treści artykułów.


źródło: materiały własne

Pamiętaj:

  • dla stron statycznych nagłówek H1 – powinien być tytułem podstrony,
  • dla artykułów – H1 powinien być tytułem artykułu,
  • w treści powinny występować nagłówki niższego rzędu, tj. H2, H3 (uporządkowane zgodnie z hierarchią) zawierające w miarę możliwości pozycjonowane słowa kluczowe dla danej strony.

Oprócz nagłówków, nie możesz zapomnieć o odpowiednio dobranych słowach kluczowych. To zadanie możesz zostawić specjalistom od SEO lub skorzystać z narzędzi takich jak: Keyword Tools, Ubersuggest, Senuto, SEMSTORM, SEMrush, Ahrefs i samodzielnie wyszukać słowa kluczowe dopasowane do Twojej witryny. W poszukiwaniach pomogą Ci również: Answer The Public i Google Trends.

Skorzystaj z tych narzędzi, kiedy szukasz słów kluczowych:

  • Keyword Tools,
  • Ubersuggest,
  • Senuto,
  • SEMSTORM,
  • SEMrush,
  • Ahrefs,
  • Answer The Public,
  • Google Trends.

Pamiętaj również o linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. W artykułach blogowych warto linkować do powiązanych tematycznie innych treści wewnętrznych (np. przez dodanie zdania: „To może Cię zainteresować:”). Najlepiej, jeśli wszystkie linki będą otwierały się w nowym oknie. Dzięki temu użytkownik nie zgubi treści, którą czyta. A to, co go zainteresowało znajdzie w kolejnej karcie przeglądarki internetowej.

Linkowanie zewnętrzne to wszystkie odnośniki do Twojej strony, które znalazły się na innych witrynach. Zwróć uwagę, aby były to strony wysokiej jakości, które zajmują w rankingach Google wysokie pozycje. Budowanie bazy linków jest żmudne. Publikacje możesz zdobywać dzięki artykułom sponsorowanym (działania płatne) lub wysyłce informacji prasowych, pisaniu artykułów eksperckich czy udzielaniu wywiadów (działania bezpłatne).

Mapa witryny

Mapa witryny jest plikiem, który zawiera listę podstron Twojego bloga lub strony. Jej celem jest poinformowanie Google i innych wyszukiwarek o sposobie uporządkowania treści. Sprawdź, czy Twoja strona ją posiada. Jak? W okno wyszukiwarki po adresie URL wpisz: „/sitemap_index.xml” np. morebananas.pl/sitemap_index.xml. Widzisz błąd 404? To znak, że należy stworzyć mapę strony. Pomoże Ci w tym wtyczka np. Yoast SEO (WordPress).


źródło: materiały własne

Szybkość wczytywania się strony

Czynnikiem rankingowym strony jest również jej wydajność. Dlatego przetestuj witrynę pod kątem szybkości ładowania. Możesz to zrobić m.in. za pomocą narzędzia Google Page Speed Insight.

Jeśli wynik jest podświetlony na zielono – to dobry znak. Jeżeli jednak widzisz pomarańczową lub czerwoną liczbę scoringową – zgłoś się do programisty i poproś go o działania mające na celu poprawę tego wyniku. Pełną diagnostykę i możliwe rozwiązania znajdziesz w raporcie Google Page Speed Insight.


źródło: materiały własne

Responsywność strony

Prawidłowe skalowanie elementów i łatwość obsługi na telefonach komórkowych gwarantuje zadowolenie użytkowników mobilnych, którzy odgrywają znaczącą rolę w internecie. Sprawdź, czy Twoja witryna jest responsywna, wykonując test optymalizacji mobilnej.

Jeśli zobaczysz komunikat, że Twoja strona jest dopasowana do telefonów komórkowych – świetnie. Jeżeli tak nie jest, zwróć się do programisty z prośbą o pomoc.


źródło: materiały własne

Bezpieczeństwo strony

Google chętniej pokazuje w wynikach wyszukiwania strony bezpieczne. Dlatego upewnij się, że Twój blog posiada certyfikat SSL. Skąd będziesz to wiedział? Wystarczy, że zerkniesz na adres URL. Widoczne w nim: „https” to bezpieczna wersja protokołu łączenia się ze stronami www. Już wiesz, że Twój blog jest bezpieczny dla użytkowników.


źródło: materiały własne

W zbadaniu bezpieczeństwa strony pomogą Ci również narzędzia dostępne online jak np: Raport Przejrzystości, czy Sitecheck Sucuri.


źródło: materiały własne

Twoja strona jest w pełni bezpieczna dla użytkowników – brawo! Masz jeszcze coś do zrobienia? Koniecznie porozmawiaj z programistą lub specjalistą ds. IT, który administruje Twoją witryną.

Działania SEO są długofalowe i wymagają ciągłej optymalizacji. Jeśli poświęcisz na nie czas, jest duża szansa, że Twoje treści będą docierać nie tylko do stałych czytelników, czy osób, które śledzą Cię w social media, ale również do nowych odbiorców. Jak to mówią: „gra jest warta świeczki”, prawda?