TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Optymalizacja sprzedaży bez większych budżetów na reklamę a nowoczesne metody płatności w e-sklepie

Optymalizacja sprzedaży bez większych budżetów na reklamę a nowoczesne metody płatności w e-sklepie
Zmieniające się nawyki zakupowe Polaków i rosnące zainteresowanie zakupami w sieci otwierają przed e-sprzedawcami nowe wyzwania i możliwości. Kluczowe znaczenie w zwiększaniu konwersji mają nowoczesne metody płatności. Wśród nich mocno na popularności zyskują odroczone płatności.
O autorze
4 min czytania 2021-06-02

Pandemia trwale zmieniła zachowania i preferencje konsumentów. Znacząca część zakupów została przeniesiona do internetu, ale to tylko uproszczenie. Za migracją do online’u kryje się cała masa zależności, których zrozumienie i odpowiednie przełożenie na biznes sprzedażowy pozwoli e-sklepom lepiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości i wykorzystać szansę na wzrost. Ale zanim zdecydujemy się wdrożyć odpowiednie rozwiązania, które wpłyną na zwiększenie współczynnika konwersji e-sprzedaży czy redukcję liczby porzuconych koszyków, warto najpierw poznać kilka statystyk.

E-commerce na fali – ale nie bez wyzwań

PwC szacuje, że w 2020 r. wartość obrotów polskiego e-commerce przekroczyła 100 mld zł. Prognoza na rok 2026 przewiduje z kolei wartość na poziomie 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 12% (analiza PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026″).

Wniosek nasuwa się sam – inwestycja w działania wzmacniająca sprzedaż w e-commerce ma sens i biznesowe uzasadnienie. Co jednak musimy wiedzieć o zachowaniach konsumentów, zanim zdecydujemy się na wybór odpowiedniego kierunku naszych działań sprzedażowo-marketingowych?

Ku uciesze każdego e-handlowca, w ostatnim roku aż ⅓ Polaków zwiększyła częstotliwość zakupów online*. Mniej optymistyczne dane pokazują jednak, że również ⅓ konsumentów zaobserwowała spadek swoich dochodów. To z kolei może przełożyć się np. na zmniejszenie wydatków przy zakupach online. Dla e-commerce’u oznacza to konieczność optymalizacji konwersji sprzedaży; trzeba uatrakcyjnić ofertę e-sklepu na tyle, aby klient skorzystał właśnie z niej i chętnie wrócił na kolejne zakupy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak więc zwrócić uwagę klienta? Chyba nikogo nie zdziwi fakt, że 95%* klientów podkreśla, że wygoda zakupów w e-sklepie (czyli m.in. wielkość asortymentu sklepu i dostępność produktów) ma dla nich duże znaczenie.

W tym miejscu warto podkreślić, że aż 93% klientów zwraca również ogromną uwagę na dostępność prostych w obsłudze i wygodnych metod płatności. W obliczu tego trendu, ofertę e-sklepu z pewnością uatrakcyjnią innowacyjne płatności odroczone, które szturmem podbijają świat e-handlu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kupujący płaci później, a sklep zwiększa sprzedaż już teraz

Co takiego mają płatności odroczone, czego nie mają inne formy płatności za zakupy?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W skrócie: polegają na bezkosztowym odroczeniu konieczności zapłaty dla kupującego przez określony czas, np. 30 dni. Oznacza to tyle, że klient kupuje w e-sklepie od razu i nie zamraża swoich środków, a firma oferująca tę usługę płatniczą przelewa pieniądze za zakupy do sklepu kolejnego dnia. Klient ma określony czas, w ramach którego może sprawdzić produkt, przymierzyć go lub ewentualnie zwrócić. Można powiedzieć, że zamienia wnętrze sklepu, w którym sprawdza towar przed zakupem, na zacisze swojego mieszkania.

O zaletach wyboru płatności odroczonych przekonują się nie tylko klienci, ale również e-sprzedawcy. Co mogą zyskać? Klienci kupują jednorazowo więcej, co w efekcie przekłada się na wzrost średniej wartości koszyka zakupowego nawet o 20-40%. Ta metoda płatności zwiększa również sprzedaż produktów premium i w pierwszej cenie, ponieważ odroczenie zapłaty za zakup pozwala na bardziej spontaniczne zakupy. Ta prawidłowość działa również w przypadku nowych klientów sklepu – rośnie ich skłonność do wypróbowania produktu przez pryzmat wygody i bezpieczeństwa opłacenia zakupów dopiero po określonym czasie.

Dodatkowe CTA – remedium na porzucone koszyki?

O tym, że klient ma do dyspozycji wygodną metodę płatności z dodatkową korzyścią zakupu (w końcu płaci dopiero kilka tygodni później) musi być uświadomiony odpowiednio wcześniej. Sama obecność nowej formy płatności na etapie checkoutu może nie wystarczyć. Decyzję o dodaniu produktu do koszyka klient podejmuje najczęściej na etapie karty produktu – dlatego aby osiągać wyższą konwersję sprzedaży, CTA „Kup teraz, zapłać później” warto wdrożyć odpowiednio wcześniej.

Dla wytrawnego marketingowca to dodatkowa okazja do przeprowadzenia ciekawych testów A/B; możemy sprawdzić, jak zmienia się CTR z wykorzystaniem nowego CTA na naszych kreacjach reklamowych.

Spójrzmy też na ten aspekt sprzedaży, który jest odwiecznym koszmarem e-handlowców, czyli na porzucone koszyki. Aż 22% porzucających koszyk sprawdza swój stan konta i możliwości finansowe przed finalizacją zamówienia. Tendencja do przerywania zakupów ze względu na brak wystarczających środków pokrywa się z wewnętrznymi danymi mojej firmy. Przy odpowiednim wykorzystaniu komunikacji płatności odroczonych, sklep ma szansę odzyskać nawet 15-20% porzuconych koszyków.

Zobaczmy przykład. Załóżmy, że koszt kliknięcia w reklamę to 1 zł, a średnia wartość koszyka zakupowego to 150 zł. Generując 1000 kliknięć i przyjmując, że zaledwie 10% z nich przełoży się na dodanie produktu do koszyka, mamy równo 100 potencjalnych transakcji. Jednak według statystyk, nawet 70% osób porzuca swój koszyk z różnych powodów. Zamówienie złoży więc zaledwie 30 klientów, czyli potencjalnie wygenerujemy sprzedaż na poziomie 3500 zł (odliczając koszt wygenerowanych kliknięć).

Przy takim samym nakładzie reklamowym i przy wdrożeniu strategii odzyskiwania koszyka z wykorzystaniem komunikacji płatności odroczonych, możemy odzyskać aż 20% porzuconych koszyków. Wygenerowana sprzedaży wzrośnie więc do 6500 zł – bez zwiększania kosztów reklamy.

Polska w pogoni za Zachodem

Płatności odroczone cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Ocenia się, że w ciągu ostatniego roku liczba konsumentów aktywnie używających tej formy płatności wzrosła czterokrotnie. To tylko ukazuje skalę zjawiska upowszechniania się tego sposobu finansowania zakupów w internecie. Przyczynia się do tego działalność m.in. takich firm jak PayPo.

Klienci chętnie korzystają z tego rozwiązania i regularnie wracają na kolejne zakupy w sklepach z dostępną metodą odroczonych płatności. Z badań PayPo przeprowadzonych wśród użytkowników tej metody płatności na przełomie stycznia i lutego br. wynika, że to druga po BLIK-u najczęściej wybierana forma rozliczenia zakupów w sieci. Co ważne, w Polsce ta metoda płatności dopiero zyskuje na znaczeniu – gdy u nas odpowiada za kilka procent transakcji online, w Europie Zachodniej przewiduje się, że rynek odroczonych płatności może niebawem zyskać 30-proc. udział w płatnościach internetowych. Poprzedni rok pokazał, że ta forma płatności sprawdziła się „w boju” i przyjęła się jako jeden z najczęściej wybieranych sposobów rozliczenia zakupu. Dlatego dziś, podczas płacenia za zakupy, jest poszukiwana przez coraz więcej Polaków.

Odroczone płatności na wznoszącej

Jeśli eksperci mówią, że e-commerce najlepsze lata ma wciąż przed sobą, to nie inaczej jest z odroczonymi płatnościami. Szacuje się, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) dla globalnego rynku BNPL (buy now, pay later) wyniesie 21,2% do 2027 roku.

Ten dynamiczny wzrost wiąże się nie tylko z samym rosnącym zainteresowaniem taką metodą płatności, ale także jest pochodną szybko rosnącej liczby e-sklepów, wdrażających płatności odroczone do swojej oferty. Obecnie w taki sposób można płacić w ponad 30 tys. e-sklepów w Polsce, w tym takich topowych marek jak eobuwie.pl, CCC, Media Expert, Sephora, Answear czy sklepach grupy LPP (m.in. Reserved i Sinsay).

Liczby nie pozostawiają złudzeń – wdrożenie odroczonych płatności do oferty jest jednym ze skuteczniejszych sposób zwiększenia e-sprzedaży. Taką drogę w 2020 r. wybrali już liderzy e-commerce. Można oczekiwać, że ich śladem, idąc również za przykładem zachodnich rynków, pójdą też kolejni e-sprzedawcy w Polsce.