Największy wzrost spontanicznej rozpoznawalności odnotowały firmy: Mary Kay i PartyLite (po 3%), których konsumenci w ubiegłych latach nie wymieniali. Zmniejszył się również odsetek osób błędnie wskazujących firmy sektora sprzedaży bezpośredniej.
Badania zrealizowane w marcu 2014 r. na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) przez Instytut Homo Homini pokazują, że wzrasta świadomość konsumentów, czym jest sprzedaż bezpośrednia.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
We wskazaniach wspomaganych (respondentom została odczytana lista firm), podobnie jak w odpowiedziach z pytania nienakierowanego, najlepszy wynik uzyskała firma Avon. W porównaniu do odpowiedzi spontanicznych zmienia się natomiast struktura dalszych wskazań. Na drugiej pozycji wymieniana jest firma Oriflame (64,3%) oraz dalej Herbalife (37,9%), choć – co ciekawe – nie jest wymieniana przez badanych we wskazaniach spontanicznych. Czwarty pod względem częstości odpowiedzi respondentów jest Zepter a tuż za nim Amway (30,7%). Wzrostem wspomaganej rozpoznawalności w porównaniu z 2011 rokiem, może pochwalić się firma Betterware oraz MonaVie o przyroście odpowiednio 3,8% oraz 5,4%. Ponad 11% ankietowanych nie znało żadnej z wymienionych nazw.
Czołówka liderów rozpoznawalności wśród konsumentów jest niezmienna od wielu lat. Avon jest największą firmą sprzedaży bezpośredniej działającą w Polsce, ma największą sieć konsultantek, inwestuje w rozwój firmy na polskim rynku. W bieżącym roku podjęła zintensyfikowane działania reklamowe m.in. w telewizji, w których podkreśla, że jest przedsiębiorstwem sprzedaży bezpośredniej, co zapewne przekłada się na większą popularność firmy oraz na rosnącą świadomość konsumentów, czym jest i jak działa ten kanał dystrybucji – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
Niemal ośmiu na dziesięciu ankietowanych miało kontakt ze sprzedażą bezpośrednią. Na pytanie Czy Pan(i) osobiście zetknął(ęła) się ze sprzedażą bezpośrednią 74,8% respondentów odpowiedziała twierdząco. Statystyczny klient, dokonujący zakupu w systemie sprzedaży bezpośredniej, to kobieta (59,6%), między 25 a 44 rokiem życia (54,8%), aktywna zawodowo (54,3%) z wykształceniem wyższym (43%) lub średnim (38%), mieszkająca w gminie wiejskiej (40,9%). Co dziesiąta osoba, która miała kontakt ze sprzedażą bezpośrednią jest obecnie stałym klientem tego systemu dystrybucji.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Metryka badań:
- Czas realizacji badania: marzec 2014
- Miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie
- Metoda: telefoniczne, standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview)
- Próba: losowa, liczebnie reprezentatywna dla ogółu mieszkańców polski z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład wg płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców
- Wielkość próby: N=1443