Słowa kluczowe w treści serwisu – jak pisać i czego unikać?

Słowa kluczowe w treści serwisu – jak pisać i czego unikać?
Tworzenie jakościowych i wciągających treści z myślą o publikacji w sieci to ogromne wyzwanie. Niemal na każdym kroku zasypywani jesteśmy informacjami, artykułami i tekstami, z których wybranie najbardziej wartościowych nie jest łatwe. Każda witryna wymaga contentu, ale sama treść to za mało.
O autorze
7 min czytania 2021-08-20

Jak pisać teksty na stronę internetową, aby przyciągnąć użytkowników i zdobyć najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania? W drodze na sam szczyt pomocna jest optymalizacja treści. Roboty wyszukiwarek biorą pod uwagę wiele czynników, zanim uznają daną witrynę za atrakcyjną, w tym np. aspekty techniczne strony czy linkowanie wewnętrzne, a także odpowiednie słowa kluczowe. To właśnie słowa kluczowe pełnią ogromnie ważną rolę w działaniach SEO, a ich odpowiedni wybór jest nieodzowną częścią procesu pozycjonowania witryny.

Wartościowa treść powinna wyróżniać się spośród innych, a nie jest to proste. Aby przygotowane przez nas teksty zostały docenione nie tylko przez czytelników, ale również roboty wyszukiwarek powinny być odpowiednio skonstruowane. Punktem wyjścia jest więc analiza słów kluczowych (tzw. keyword research). Odpowiednio dobrane i właściwie umieszczone mają bowiem ogromną moc sprawczą. Na początku przypomnijmy jednak, że słowa kluczowe to nic innego, jak pojedyncze słowa lub frazy, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki.

Doskonale pokazują więc to, czego poszukują internauci. Znając wpisywane przez nich zapytania, możemy zbudować swój serwis w oparciu o najczęściej wyszukiwane frazy. Dzięki temu nasz serwis będzie odpowiedzią na potrzeby i poszukiwania użytkowników.

Słowa kluczowe, które możemy zastosować podczas pozycjonowania naszej strony to:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

frazy generyczne, czyli ogólne nazwy typów produktów czy usług, które nie zawierają w sobie nazwy marki, np. buty lub książka;

– frazy brandowe, czyli takie, które zawierają nazwę marki, organizacji lub instytucji, zazwyczaj generują wartościowy ruch i warto zadbać, aby słowa związane z naszą marką pojawiały się na jak najwyższej pozycji;

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– frazy lokalne, czyli połączenie np. nazwy produktu lub usługi z miastem, regionem czy dzielnicą;

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

frazy long-tail (długiego ogona), czyli wieloczłonowe i dokładne frazy, które doskonale wyrażają intencje i potrzeby odbiorcy;

frazy produktowe, czyli frazy brandowe połączone ze słowami kluczowymi o długim ogonie, które stosowane są do opisania danej marki i konkretnego produktu;

– frazy semantyczne, czyli wyrażenia powiązane z frazą, na którą chcemy pozycjonować naszą stronę, np. synonimy czy wyrazy bliskoznaczne, dzięki którym roboty wyszukiwarek lepiej zrozumieją tematykę tekstu.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Właściwie dobrane słowa kluczowe pomogą nam zbudować architekturę serwisu, m.in. nazwać kategorie, podkategorie, tagi i produkty na stronie oraz użyjemy ich w opisie. Ponieważ są one bezpośrednio pytaniami naszych potencjalnych klientów, to będą gotowymi tematami na blogowe artykuły, do zastosowania jako tytuły, nagłówki czy elementy treści.

Aby wybrać najwłaściwsze słowa kluczowe, niezbędne jest trzymanie ręki na pulsie zmian i nowości w naszej branży, przeglądanie się działaniom konkurencji i wyciąganie z tego wniosków dla własnych aktywności. Warto też korzystać z narzędzi, które pomogą nam w tej analizie, np. Google Trends, Senuto, UberSuggests czy Answer The Public. Dzięki Google Trends dowiemy się, jakie tematy cieszą się obecnie największą popularnością, pozostałe narzędzia pozwolą poznać słowa kluczowe oraz zapytania najchętniej wpisywane przez użytkowników.

Dla zachowania czytelności i jasności przekazu każdy artykuł, opis lub podstrona powinny być zoptymalizowane na maksymalnie kilka głównych słów kluczowych.

Warto pamiętać jednocześnie, że zbyt mała liczba fraz może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi powinno być stosowane w sposób przyjazny dla odbiorcy, a jednocześnie widoczny dla robotów wyszukiwarek. W zależności od tekstu, który chcemy stworzyć, liczba słów kluczowych, a także nasycenie frazami będzie inne.

Słowa kluczowe w opisach produktów

Podstawą opisów produktów jest ich oryginalność i niepowtarzalność. To właśnie dlatego należy unikać kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji, w której więcej niż jedna podstrona pozycjonowana jest na to samo słowo kluczowe. O zjawisku tym możemy mówić również wówczas, gdy każda z podstron zawiera ten sam opis.

Robot wyszukiwarki może mieć wówczas problem z określeniem tego, którą podstronę pozycjonować na daną frazę. Opisy produktów powinny nie tylko zainteresować klienta, ale również „sprzedać” produkt. Najczęściej uznaje się, że tego typu treści powinny zawierać około 1500- 2000 znaków ze spacjami. Pamiętajmy przy tym, aby nie pozostawiać w nich żadnych wątpliwości i niejasności. Klienci chcą zdobyć konkretną wiedzę na temat interesującego ich produktu, dlatego unikajmy „pustosłowia”, mówmy językiem korzyści. Zwróćmy również uwagę, aby teksty były odpowiednio sformatowane.

Uporządkowana struktura jest czytelniejsza i o wiele bardziej atrakcyjna dla użytkownika niż długi blok testu.

Opisy produktów to doskonała przestrzeń do stosowania słów kluczowych. Frazy brandowe, produktowe, jak i te z długiego ogona powinny być powiązane z naszą branżą, a także produktami, które sprzedajemy. Pamiętajmy o kilku najważniejszych zasadach:

– zalecana długość to 1500-2000 znaków ze spacjami,

– warto powtórzyć słowo kluczowego przynajmniej 2-4 razy,

– słowa kluczowe należy zawrzeć w Meta Title oraz Meta Descripition,

– używajmy fraz semantycznych, synonimów i wyrazów bliskoznacznych oraz fraz z długiego ogona.

Z drugiej strony – olbrzymim błędem w opisach produktów jest przesycenie tekstu słowami kluczowymi. W dalszym ciągu priorytetem powinno być dostarczenie możliwie jak najwięcej informacji o produkcie, a nie jedynie wyliczenie słów kluczowych, ponieważ może to przynieść odwrotny skutek i negatywnie wpłynąć na naszą pozycję w wyszukiwarce.

Jak przygotować opisy kategorii?

Produkty na stronie internetowej powinny być pogrupowane w poszczególne kategorie. Opisy kategorii pełnią nie tylko funkcję informacyjną dla klienta, ale dodatkowo wpływają na pozycjonowanie. Odpowiednio zaprojektowana struktura kategorii pozwala szybciej i skuteczniej dotrzeć do wszystkich produktów, które znajdują się w ofercie sklepu. Bardzo ważne są tu odpowiednie nazwy i opisy, a co za tym idzie – wybór i rozmieszczenie słów kluczowych.

Przyjazne dla wyszukiwarek opisy kategorii powinny mieć zazwyczaj 1500-2000 znaków ze spacjami. Taka długość pozwala na zastosowanie fraz ogólnych, semantycznych, brandowych, long tail oraz produktowych. Przy sugerowanej długości warto powtórzyć je 2-4 razy. Pamiętajmy jednak, że jest to zależne od konkretnego przypadku.

Stworzenie dobrego opisu produktu możliwe jest wtedy, gdy spojrzymy na niego oczami klienta. Poznanie grupy docelowej i przekonanie jej, że to właśnie oferta naszej firmy jest w stanie spełnić jej oczekiwania, powinno być punktem wyjścia.

Pamiętajmy, że to właśnie dzięki umiejętnie stworzonym opisom na naszą witrynę będą trafiać nowi użytkownicy.

Ponadto zwróćmy uwagę, aby:

– w śródtytułach stosować frazy ogólne i długiego ogona,

– w nagłówkach H1 i H2 stosować generyczne słowa kluczowe,

– w H3 używać synonimów i wyrazów bliskoznacznych,

– w opisach kategorii nie uwzględniać konkretnych modeli produktów,

– stosować słowa kluczowe w nagłówkach i akapitach,

– pogrubiać najważniejsze słowa kluczowe w tekście,

– stosować odmiany i synonimy słów kluczowych.

W opisach kategorii, tak jak w opisach produktów, zachowajmy umiar i zdrowy rozsądek w nagromadzeniu słów kluczowych w treści. Pamiętajmy także o odpowiednim rozplanowaniu fraz. Czego nie robić? Unikajmy ukrywania słów kluczowych w tekście, czyli np. pisania słów kluczowych białą czcionką na białym tle czy ukrywania treści poza strefą widoczną po załadowaniu strony. Może to być przyczyną dużych problemów z widocznością naszej witryny i filtrami nałożonymi przez Google.

Blog – doskonałe miejsce na słowa kluczowe

Wpisy blogowe to doskonała przestrzeń nie tylko do tego, aby zaprezentować się w roli eksperta w danej dziedzinie, ale też nasycić tekst słowami kluczowymi. Artykuły merytoryczne na naszej stronie mogą być przykładem wartościowych treści, które skutecznie wpływają na pozycjonowanie.

Głównym celem tworzenia tego typu treści jest pozyskiwanie wiernych czytelników, którzy na bieżąco będą śledzić użyteczne ich zdaniem zagadnienia. Pamiętajmy, że wysokiej jakości treści są bardzo pozytywnie odbierane przez roboty wyszukiwarek.

Ale stworzenie dobrego artykułu blogowego pod kątem SEO to pracochłonne zadanie. Mimo że długość tekstów blogowych nie jest ściśle określona, to nie powinna być krótsza niż 4000 znaków ze spacjami. Platformy blogowe dają więc doskonałą możliwość użycia dużej liczby słów kluczowych, a jednocześnie ich odpowiedniego rozmieszczenia w tekście.

O czym należy pamiętać podczas wyszukiwania najwłaściwszych słów kluczowych i tworzeniu artykułu blogowego pod kątem wyszukiwarki? Oto najważniejsze zasady:

– Słowa kluczowe powinny odpowiadać tematyce artykułu.

– Należy je stosować w treści, nagłówkach i śródtytułach.

– W znacznikach Meta Title i Meta Description stosujmy generyczne słowa kluczowa.

– W blogu umieszczajmy wszystkie rodzaje słów kluczowych.

– Słowa kluczowe można odmieniać, warto też używać ich synonimów oraz wyrażeń bliskoznacznych.

W przypadku dłuższych wpisów blogowych warto zadbać o to, aby w treści znajdowały się wszystkie słowa kluczowe, które wybraliśmy jako istotne dla danej tematyki. Unikajmy natomiast ukrywania fraz kluczowych czy wypisywania ich po przecinku – może to przynieść dokładnie odwrotny do zamierzonego skutek.

Nie korzystajmy również z tzw. precli SEO, czyli presell pages. To strony internetowe z artykułami, w których umieszczone są linki do naszej strony internetowejzawierające zazwyczaj słabej jakości treści. Google nieprzychylnie patrzy na tego typu działania i karze witryny korzystające z takiego wsparcia.

Inne miejsca na stronie, gdzie warto stosować słowa kluczowe Komentarze do wpisów na naszym blogu czy opinie użytkowników w sklepie internetowym to nie tylko doskonałe miejsce do budowania relacji z internautami czy potencjalnymi klientami. To także treść, która może mieć wpływ na naszą pozycję w wyszukiwarce, m.in. dzięki umieszczonym tam frazom kluczowym, które nie pojawiły się w tekście. Pamiętajmy, że Google nie pomija niczego. W gąszczu wyników wyszukiwania komentarze mogą być sygnałem do zmiany pozycji danej podstrony.

Dyskusja z innymi użytkownikami to również doskonały sposób na zwiększenie wiarygodności, a także zamieszczenie linku (promocja produktu, wpisu lub usługi). Kolejnym miejscem, które warto wykorzystać w pozycjonowaniu jest sekcja FAQ. Dla wielu firm to przede wszystkim ogromna oszczędność czasu – jej celem jest udzielenie bezpośredniej odpowiedzi na najczęstsze pytania użytkowników (zamiast konsultantów czy BOK) i rozwianie ich wątpliwości. Merytoryczne i jasno sformułowane odpowiedzi wpływają na zwiększenie zaufania klientów do danej marki, a tym samym – zwiększają prawdopodobieństwo zakupu.

Mimo że niejednokrotnie właściciele stron internetowych o tym zapominają, to strona FAQ powinna być przyjazna nie tylko dla użytkowników, ale również robotów wyszukiwarek. Zamieszczane tam pytania oraz odpowiedzi mogą być widoczne już na etapie SERP, dzięki tzw. rich snippets, czyli rozszerzonym fragmentom wyników wyszukiwania. To właśnie dlatego sekcja FAQ uznawana jest za element strony o dużym potencjale do pozycjonowania.

Jak stworzyć przyjazną pod SEO stronę FAQ? Przede wszystkim należy pamiętać o:

– wyszukaniu najczęściej wpisywanych przez użytkowników słów kluczowych brandowych, a także produktowych,

– wybraniu słów kluczowych wyróżnionych znacznikiem <strong>,

– zastosowaniu nagłówków, punktorów czy numerowania,

– tworzeniu krótkich, ale precyzyjnych i merytorycznych odpowiedzi, aby rozwiać wszelkie wątpliwości czytelnika,

– zadbaniu o poprawność udzielonych odpowiedzi.

Pamiętajmy, że wartościowa strona FAQ powinna być rozwijana o kolejne pytania, ponieważ tylko wtedy jest użyteczna. Unikajmy natomiast powtarzania tych samych pytań w różnej formie tylko po to, aby zamieścić w nich słowa kluczowe – z punktu widzenia SEO jest to zupełnie zbędne działanie.

Wartościowy content jest integralną częścią każdej strony internetowej. Dlatego tak ważne jest, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie dają nam poszczególne rodzaje wpisów tworzone z myślą o wyszukiwarkach. Merytoryczne, jakościowe i unikatowe treści bogate w słowa kluczowe bez wątpienia pozytywnie wpłyną na ocenę naszej witryny. Dobrze przygotowana analiza słów kluczowych jest jednym z czynników, który wpływa na jej pozycję. A dzięki tworzeniu treści zgodnie z wytycznymi optymalizacyjnymi SEO możliwe jest zwiększenie ruchu na stronie i pozytywny wpływ na pozycjonowanie.

Zadbajmy o to, aby umieszczone na stronie teksty były dostosowane do wymogów algorytmu wyszukiwarki – to pomoże nam przyciągnąć do witryny nowych czytelników, a dobrze przygotowana i opisana oferta – wpłynie na poprawę wyników sprzedaży.